اصفهان شرق

آب هر 2 سال یک بار برای کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه رها‌سازی می‌شود

کدخبر: 44387
1393/09/14 در ساعت 12:00

به گزارش اصفهان شرق؛  سعید یوسف‌پور با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود، مقرر شده که رها‌سازی آب به صورت هر دو سال یک بار برای کشاورزان شرق اصفهان صورت بگیرد، اظهار کرد: مصارف آب در سرشاخه‌های زاینده‌رود استاندارد نیست.

وی اضافه کرد: در حوضه آبریز زاینده‌رود بین 400 تا 600 میلیون مترمکعب کسری آب وجود دارد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه حق‌آبه‌های محیط زیست رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود با هدف تأمین آب کشاورزی صورت گرفته و عملا آب به تالاب گاوخونی نرسیده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست همچنان پیگیری‌های لازم برای تأمین آب برای تالاب گاوخونی را انجام می‌دهد، ادامه داد: تالاب گاوخونی اصفهان از چند سال گذشته تاکنون خشک شده است و حق‌آبه زیست محیطی این تالاب رعایت نمی‌شود.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه ادامه یافتن وضعیت خشکسالی‌های تالاب گاوخونی سبب می‌شود که این تالاب به یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در شرق اصفهان تبدیل شود، تاکید کرد: تمهیدات لازم به منظور مصارف آب در بخش‌های مختلف رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه همچنین در بخش کشاورزی باید تعادل برقرار شود، افزود: آبیاری‌ها باید بر اساس روش‌های روز جامعه صورت بگیرد و باید از توسعه کشاورزی جلوگیری شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه محصولات متناسب با نیاز و تنوع اقلیمی منطقه کشت شود، گفت: بحث آب مجازی در مدیریت یکپارچه آب باید رعایت شود و از هدر‌رفت آب در بخش‌های مختلف باید جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت استان و محیط زیست به دنبال این هستند که آب به صورت دائمی در رودخانه زاینده‌رود جریان داشته باشد، اظهار کرد: حداقل آب باید در شهر اصفهان و در مسیر رودخانه زاینده‌رود جاری باشد.

منبع: فارس