سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:00 - جمعه 14 آذر 1393

معاون حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

آب هر 2 سال یک بار برای کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه رها‌سازی می‌شود

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود، مقرر شده که رها‌سازی آب به صورت هر دو سال یک بار برای کشاورزان شرق اصفهان صورت بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛  سعید یوسف‌پور با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود، مقرر شده که رها‌سازی آب به صورت هر دو سال یک بار برای کشاورزان شرق اصفهان صورت بگیرد، اظهار کرد: مصارف آب در سرشاخه‌های زاینده‌رود استاندارد نیست.

وی اضافه کرد: در حوضه آبریز زاینده‌رود بین 400 تا 600 میلیون مترمکعب کسری آب وجود دارد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه حق‌آبه‌های محیط زیست رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود با هدف تأمین آب کشاورزی صورت گرفته و عملا آب به تالاب گاوخونی نرسیده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست همچنان پیگیری‌های لازم برای تأمین آب برای تالاب گاوخونی را انجام می‌دهد، ادامه داد: تالاب گاوخونی اصفهان از چند سال گذشته تاکنون خشک شده است و حق‌آبه زیست محیطی این تالاب رعایت نمی‌شود.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه ادامه یافتن وضعیت خشکسالی‌های تالاب گاوخونی سبب می‌شود که این تالاب به یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در شرق اصفهان تبدیل شود، تاکید کرد: تمهیدات لازم به منظور مصارف آب در بخش‌های مختلف رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه همچنین در بخش کشاورزی باید تعادل برقرار شود، افزود: آبیاری‌ها باید بر اساس روش‌های روز جامعه صورت بگیرد و باید از توسعه کشاورزی جلوگیری شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه محصولات متناسب با نیاز و تنوع اقلیمی منطقه کشت شود، گفت: بحث آب مجازی در مدیریت یکپارچه آب باید رعایت شود و از هدر‌رفت آب در بخش‌های مختلف باید جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت استان و محیط زیست به دنبال این هستند که آب به صورت دائمی در رودخانه زاینده‌رود جریان داشته باشد، اظهار کرد: حداقل آب باید در شهر اصفهان و در مسیر رودخانه زاینده‌رود جاری باشد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.