سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:24 - پنجشنبه 13 آذر 1393

شهردار اصفهان:

درصدد راه‌اندازی نیروگاه 12 مگاواتی زیست‌توده‌ای هستیم

شهردار اصفهان گفت: راه‌اندازی نیروگاه 12 مگاواتی زیست‌توده‌ای در شهر اصفهان در دستور کار شهرداری قرار دارد و این موضوع از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی شهرداری در راستای مسائل زیست محیطی محسوب می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید مرتضی سقائیان‌نژاد در دومین همایش انرژی‌های تجدید‌پذیر در شهر اصفهان با بیان اینکه رشد به این معنا است که از سرمایه‌های موجود حفظ و حراست کنیم، اظهار کرد: مشکلات زیست‌محیطی یکی از چالش‌های اصلی جامعه بشری در تمام دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبیعت یکی از مهم‌ترین نعمت‌های خداوند است، افزود: در تمام دنیا نشست‌های بسیاری در راستای رسیدگی به مشکلات زیست محیطی برگزار شده است و باید این مشکلات به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.

شهردار اصفهان ادامه داد:  انسان‌ها باید توجه داشته باشند که از محیط زیست به درستی استفاده کنند و با اقدامات خود در طبیعت سبب ایجاد مخاطرات بسیار برای محیط زیست نشوند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه با توسعه شهر‌نشینی و افزایش جمعیت شهر‌نشین با مشکلات بسیاری مانند کاهش منابع آب و آلودگی‌های مختلف مواجه شده‌ایم، تاکید کرد: این مشکلات روز به روز افزایش می‌یابد و اگر به این مشکلات رسیدگی نشود، در آینده با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه جمعیت شهر‌نشین ما روز به روز افزایش می‌یابد، افزود: پیش از انقلاب اسلامی در ایران 400 شهرداری  وجود داشته است اما در حال حاضر یک‌هزار و 140 شهرداری وجود  دارد و در حال حاضر 85 درصد از جمعیت کلان‌شهر‌های کشور شهر‌نشین هستند.

شهردار اصفهان به شهر‌نشین بودن بیش از 90 درصد جمعیت دنیا اشاره کرد و گفت: دو درصد از کره زمین به صورت مطلق به شهر‌ها اختصاص دارد و افزایش جمعیت شهر‌نشین مشکلات زیست محیطی بسیاری را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش گاز سبب گرم شدن کره زمین شده است و ما باید برای برون‌رفت از این معضل از انرژی‌های تجدید‌پذیر استفاده کنیم، مطرح کرد: همچنین کاهش استفاده از انرژی‌های فسیلی باید در دستور کار مسئولان و متولیان امر باشد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه شهر‌ها باید به سمت استفاده از انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر حرکت کنند، ادامه داد: در سال 2012 میزان استفاده از منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر تنها 9 درصد بوده و در حال حاضر باید این میزان افزایش پیدا کند تا مشکلات زیست محیطی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه کشور ایران از ظرفیت خوبی برای استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر برخوردار است، تصریح کرد: انرژی‌های تجدید‌پذیر دارای کاربرد‌های نیروگاهی و حرارتی-سرمایشی هستند و مسئولان و متولیان امر در کشور باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه راه‌اندازی نیروگاه 12 مگاواتی زیست توده‌ای در شهر اصفهان در دستور کار شهرداری قرار دارد و این موضوع از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی شهرداری در راستای ساخت و بهره‌برداری ساختمان کم‌مصرف انرژی محسوب می‌شود، افزود: براساس برنامه پنجم توسعه 500 مگاوات برق باید با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر استحصال شود.

وی با اشاره به اینکه اما مشکلاتی در راستای تحقق این موضوع وجود دارد، تاکید کرد: نبود مدیریت منسجم در سازمان‌های مربوطه، ضعف در انتقال تکنولوژی، نبود قوانین ملی و محلی و موارد دیگر از جمله مشکلات موجود در راستای این موضوع محسوب می‌شود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه تشکیل ستاد توسعه پایدار در راستای هم‌راستایی سیاست ملی و تغییرات اقلیمی از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر است، اضافه کرد: همچنین تشکیل کمیته مشترک با دستگاه‌های متولی انرژی‌های تجدید‌پذیر، تنظیم برنامه انرژی استحصال 12 مگاوات برق از پسماند شهری و نصب 450 کیلووات انرژی خورشیدی نیز از دیگر اقدامات شهرداری در این حوزه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای در این همایش برای ایجاد سیستم‌های فتوولتائیک و نیروگاه‌های حرارتی امضاء می‌شود، گفت: براساس این تفاهم‌نامه 50 درصد از سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد این سیستم‌ها توسط شهرداری و 50 درصد دیگر نیز توسط وزارت نیرو پرداخت می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه همچنین شهرداری اصفهان درصدد ساخت و بهره‌برداری از مرکز آموزش مدیریت انرژی ساختمان است، اظهار کرد: شهرداری با انجام این اقدامات در راستای بهبود وضعیت محیط زیست تلاش می‌کند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.