سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - پنجشنبه 13 آذر 1393

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان مطرح کرد:

مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی خط 2 قطار شهری اصفهان

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی طرح خط دوم قطار شهری اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ جواد شعرباف با اشاره به اینکه مطالعات مرحله نخست خط دو مترو اصفهان در شرف پایان است و تا پایان آذرماه تکمیل می‌شود، اظهار کرد: خط دو قطار شهری اصفهان مشاور خارجی سیسرا فرانسه و دو مشاور داخلی مترا و پژوهش و معماری را در کنار خود دارد و پس از آنکه مطالعات مرحله اول در پایان آذر به پایان برسد برای اجرای خط وارد مناقصه داخلی شده و پس از تحویل مطالعات، مناقصه انجام می‌شود و در حال حاضر هم مشغول ارزیابی کیفی پیمانکاران هستیم.

وی با بیان اینکه شفت ورودی خط دو مترو به مناقصه گذاشته شده و به زودی پیمانکار آن نیز بر اساس مقررات انتخاب می‌شود، افزود: عملیات اجرایی شفت ورودی از شهرک امام حسین (ع) انجام می‌شود و دستگاه تی‌.بی.ام از این نقطه برای عملیات حفاری وارد می‌شود و این مرحله اجرایی کار در خط دو است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان بیان کرد: با توافقاتی که با سازمان‌های بالادستی از جمله استانداری و شهرداری انجام شده، هزینه احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها را شهرداری تقبل کرده و تاسیسات و تجهیزات برقی و مکانیکی و تجهیز ناوگان با فاینانس و تعهد دولت وارد مناقصه بین‌المللی می‌شود و اگر تعهدات مالی به خوبی انجام شود، تا قبل از پایان امسال، اجرای خط دوم به مناقصه گذاشته شده و تا سال 1400 این خط راه‌اندازی می‌شود.

* خط 2 مترو به طول 23 کیلومتر و شامل 23 ایستگاه است

وی با تشریح وضعیت اجرای طرح خط 2 قطار شهری اصفهان ادامه داد: خط دو مترو به طول 23 کیلومتر و شامل 23 ایستگاه بوده که از شهرک امام حسین (ع) آغاز شده و با عبور از میدان لاله، میدان قدس، خیابان علامه مجلسی و هاتف به چهارراه شکرشکن می‌رسد؛ این خط سپس از طریق خیابان‌های حافظ و سپاه در میدان امام حسین (ع) با خط یک مترو تقاطع پیدا می‌کند و سپس به سمت کهندژ رفته و در نهایت به میدان خمینی‌شهر ختم می‌شود.

شعرباف در بیان این مطلب که خط دوم مترو حالت نیم‌کاسه دارد و از شمال شرق آغاز و به سمت غرب اصفهان می‌رود، تصریح کرد: عمق این خط حدود 30 متر زیر زمین بوده که به دلیل مباحث میراث فرهنگی کارشناسان یونسکو اعلام کردند که خط باید عمیق باشد بنابراین این موضوع در مباحث فنی و کارشناسی مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی با تأکید بر این نکته که تمام ملاحظات را کردیم تا این خط که مصوب شورای عالی ترافیک کشور بوده اجرا شود، یادآور شد: در حقیقت این مسیر را ما تعیین نکردیم این مسیر سیر فنی و تخصصی تعیین شده‌ای را طی کرده و در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شده است.

* مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی طرح است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را پشتوانه قانونی این طرح دانست و تاکید کرد: در جلسه شصت و ششم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، مطالعات احداث خط دو قطار شهری اصفهان به تصویب رسید بنابراین این طرح در شورای عالی ترافیک استان و در نهایت در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و هم اکنون که به سازمان قطار شهری ابلاغ گردیده است این مجموعه اقدامات مهندسی و اجرایی آن را پیگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: در مطالعات جامع حمل و نقل در سال‌های 70 و 71 این طرح آمده است که مترو باید به نیازهای حمل و نقل جواب داده و در واقع مترو نیازهای مافوق حمل و نقل‌هایی مانند اتوبوس را تأمین می‌کند.

شعرباف با اشاره به اینکه دو خط شمال – جنوب و شرق – غرب اساسی‌ترین محورهایی بوده که برای مترو پیش‌بینی شده، اضافه کرد: بعد از اینکه مسیر خط دو مترو توسط مشاوران خارجی، سوفرتو فرانسه و پ.پ.ک استرالیا که قوی‌ترین مشاوران بین‌المللی بررسی و در شورای عالی ترافیک استان تصویب و سپس در شورای عالی ترافیک کشور که مرجع قانونی برای تایید مطالعات جامع حمل و نقل و مسیرهای مترو هستند، به تصویب رسیده و برای طی فرایند اجرایی به قطارشهری رسیده زیرا گزینه‌های حمل و نقل را شورای عالی ترافیک تعیین می‌کند.

* مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته‌ایم

وی در پاسخ به سؤالی درباره با اینکه آیا نظرات میراثی درباره اجرای این طرح از سوی شورای عالی ترافیک کشور مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: بالاترین مقام تصمیم گیرنده در چنین سطحی یعنی شورای عالی ترافیک کشور موارد میراثی و سایر مسائل را مورد توجه قرار داده با اینکه از همان ابتدا که بحث میدان امام مطرح بوده ما مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته‌ایم و میراث فرهنگی کتبا به ما اعلام کرده‌اند عبور از این محدوده بلامانع بوده و خواستار تمهیداتی نیز بوده‌اند که درباره همگی آن پیش‌بینی لازم انجام شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در رابطه با تمهیدات مورد درخواست از سوی میراث فرهنگی گفت: میراث خواستار توجه به این نکته شده که در محدوده مربوط به میدان امام ایستگاهی در نظر گرفته نشود و این امر مورد توجه قرار گرفته همچنین عمق لازم نیز برای عبور مترو از دیگر موارد درخواستی بود که این موضوع نیز به صورت کامل در نظر گرفته شده است.

* کارشناسان یونسکو و ایکوموس از خطوط بازدید کرده‌اند

وی با تبیین اقدامات لازم برای توجه به مسایل میراثی در اجرای خط دو مترو اظهار کرد: غیر از مکاتبه‌ای که میراث فرهنگی در این زمینه با ما انجام داده، کارشناسان یونسکو و ایکوموس هم از خطوط بازدید کرده‌اند و به صورت کتبی به یونسکو نامه نوشته‌اند و منعی بر عبور اعلام نکرده‌اند؛ آنها خواستار تمهیداتی از جمله عمیق بودن و مطالعات لازم در این زمینه شدند که این مسائل نیز در سرفصل توجهات فنی و عملیاتی ما قرار دارد و همه این موارد و مکاتبات به صورت مستند موجود است.

شعرباف با تأکید بر اینکه تعیین عمق مربوط به خطوط قطار شهری را مطالعات تعیین می‌کند، افزود: این مطالعات از سوی مراجع فنی، تحقیقاتی و تخصصی کشور شامل دانشگاه صنعتی و دانشگاه علم و صنعت انجام شده تا هیچ گونه مشکلی برای عبور مترو در این مسیر ایجاد نشود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بیان مواضعی از سوی برخی افراد و رسانه‌ها مبنی بر عدم تاییدیه میراث فرهنگی و یونسکو برای اجرای این طرح بیان کرد: این که گفته می‌شود میراث تایید نمی‌کند یا یونسکو رد می‌کند نشان از نقص اطلاعات افراد اظهار نظر کننده دارد یا اطلاعات غلط به افراد داده شده و یا جایگاه نهادهای بالادستی در این موضوع درست شناخته نشده است.

* هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: از نظر بین‌المللی مطالعات انجام شده و میراث و مشاوران طرح مطالعاتی را انجام دادند تا هر کجای طرح با مشکلی روبه‌رو باشد روش پیشگیری لازم صورت گیرد و تاکنون هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده، بنابراین سایر مواضع بر اساس اطلاعات ناقص و غلط ابراز شده است.

 

وی بیان کرد: سیر قانونی این مسیر طی شده و باید این نکته را در نظر گرفت که شورای عالی ترافیک و همه مراجع مربوطه میدان نقش جهان را به عنوان یک اثر جهانی فاخر ثبت شده در یونسکو می‌شناسند و غیرممکن است این اثر تاریخی از سوی بالاترین نهاد کشوری که در زمینه تصمیم‌گیری در خصوص خطوط قطار شهری مشغول به فعالیت هستند مغفول بماند و تصمیم‌گیری توسط عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره این مسئله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور از ذهن و تصور است.

شعرباف ادامه داد: هویت شهر تاریخی اصفهان و در رأس آن میدان نقش‌جهان همانند پاساگارد شیراز برای همگان شناخته شده و به دلیل جایگاه میراثی ارزش والایی دارد، بنابراین تصمیم‌گیری توسط عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش‌جهان دور ذهن و تصور است.

وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای تاریخی دنیا از جمله بارسلون، مادرید، لندن، پاریس و رم مترو دارند و قطار شهری هم زیر آثار تاریخی آنها رد می‌شود، تاکید کرد: به طور قطع، آنها نیز تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند و در اینجا نیز همین کار را با مطالعات عمیق علمی و توانمندی دقیق مهندسی انجام می‌دهیم.

* در چارچوب قوانین و دستگاه‌های بالادستی کار می‌کنیم

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به اینکه ما در سازمان قطار شهری در چارچوب قوانین و دستگاه‌های بالادستی کار می‌کنیم، یادآور شد: ممکن است افراد در جایگاه‌های مختلف دیدگاه‌های خاص خود را مطرح کنند ولی مبنای ما حرکت در چارچوب قانونی تعیین شده از سوی قانون است.

وی با تشکر از همراهی و توجه استاندار اصفهان به موضوع قطار شهری تصریح کرد: از زمانی‌که زرگرپور به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شده همه مسائل را با ایشان در میان گذاشته‌ایم و برای خط دو هم دو مرتبه به امضا استاندار از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست کرده‌ایم که جلسه هماهنگی داشته و صحبت و توضیحات لازم را هم داشته باشیم که چهار ماه است نامه را نوشتیم و خیلی هم پیگیری کردیم که این ملاقات اتفاق بیفتد چراکه هرگز نمی‌خواهیم کوچکترین خسارتی به میراث شهرمان بخورد.

شعرباف با تأکید بر اینکه هویت شهرمان به میراث فرهنگی آن است و از طرفی مردم هم باید مردم باید در این شهر زندگی کنند، گفت: جمع این دو یعنی توجه به زندگی مردم و احترام به میراث فرهنگی شهر مهم بوده و گرنه حذف آن ساده‌ترین شکل ممکن است، آیا دنیا به این مسائل این‌گونه نگاه می‌کند که مترو یا حمل و نقل نمی‌خواهیم یا سعی می‌شود مسئله‌ای که بوده، به بهترین شکل علمی رفع شود؛ ما به دنبال رفع مسئله به صورت علمی هستیم و با میراث هم تاکنون هیچ مشکلی نداشته و به جلو رفته و تاکنون هم هیچ کسی برای ما خط قرمز تعیین نکرده است.

* تیم‌های کارشناسی را تجهیز کرده‌ایم و کارشناسان در حال فعالیت هستند

وی یادآور شد: ما تیم‌های کارشناسی را تجهیز کرده و کارشناسان در حال فعالیت بوده یکی از اسنادی که میراث از ما خواسته، این بوده که تاثیرات این خط بر میراث را ببینیم و باید این مباحث مطالعه شده و این کار در حال انجام و وظیفه ما است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا انجام مطالعات از سوی قطار شهری تردیدی در صحت نتایج ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: مطالعات شرح خدمات دارد و این شرح خدمات از یونسکو گرفته شده به طوری که شرح خدمات مصوب که یونسکو عنوان می‌کند، مطالعات باید بر اساس این آیتم‌ها انجام شود و من نمی‌توانم مطالعات میراث فرهنگی را که در یونسکو کاملا شفاف شده را تغییر دهم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش شورای عالی شهرسازی و مجموعه راه و شهرسازی درباره این طرح عنوان کرد: این شورا بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی، اظهارنظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرح‌های جامع شهری که شامل منطقه‌بندی و سایر نیازمندی‌های عمومی شهر بوده و تصویب معیارها و ضوابط و آئین‌نامه‌های شهرسازی را بر عهده دارد بنابراین شورای شهرسازی باید طرح جامع کاربری‌ها را تصویب کند و از سوی دیگر کمیسیون ماده پنج هم ایستگاه‌های مترو را تصویب می‌کند که محدوده ایستگاه و المان‌های مربوط به ایستگاه کجا باشد اما کلیت خط بر عهده شورای عالی ترافیک است.

شعرباف در پاسخ به این سؤال که آیا فرایندهای این طرح در مجموع قانونی بوده، بیان کرد: قانون برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و قانون مهمترین محور کار ما به حساب می‌آید.

*‌ پروژه باید در چارچوب قانون به پیش رود

وی گفت: همه از جمله دیوان محاسبات، استاندار، شهردار و شورا هم این را می‌دانند که محور ما قانون بوده و با قانون پیش رفته و وظیفه من به عنوان مدیر پروژه این است که پروژه‌ام را در چارچوب قانون جلو ببرم و این اطمینان را به همه شهروندان و افرادی که نگران هستند، بدهم که کارها بر اساس قانون انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان خاطر نشان کرد: خواهش من هم این است اگر کسی علاقه‌مند به اظهار نظر در این حوزه بوده و اطلاعاتش را کامل کند تا خیالشان راحت باشد و بدانند کسی که 40 سال در حوزه مدیریت شهری کار کرده با همه ادبیات قانونی هم آشنا است.

وی درباره مسکوت ماندن لایحه نام‌گذاری ایستگاه‌های قطار شهری توسط شورای شهر افزود: من در جریان مذاکرات شورای شهر نیستم شاید اطلاعاتی که به شورای شهر رسیده ناقص بوده اما من در نخستین روزی که به شورای شهر هم رفتم، توضیح دادم که ما در چارچوب قانون به جلو رفتیم و این امر مصوب بوده و در این مسیر مطالعات را انجام داده و شرط نخست این بوده که مطالعات را در چارچوب مصوبات بالادستی به جلو ببرم.

شعرباف با اشاره به اینکه اگر مشکلی در بحث نام‌گذاری خط دوم توضیحات تکمیلی را به شورای شهر ارائه می‌دهم، اظهار کرد: البته در جلسه علنی هم دعوتی از من نشده بود اما درباره بحث نام‌گذاری هم در حقیقت می‌خواستیم این نام‌ها، نام‌هایی باشد که اگر مکاتباتی انجام شد از ابتدا نام‌های مصوب در آن لحاظ شود.

وی اضافه کرد: می‌خواستیم کمی زودتر نام ایستگاه‌ها را در مکاتبات به کار ببریم تا این اسم‌ها جا بیفتد و الا این موضوع به عنوان ضرورت اصلی مطرح نبود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.