سرویس: اخبار شهرستان » اژیه 12:27 - پنجشنبه 13 آذر 1393

اصفهان شرق گردی(1):

اژیه شهری در کویر شرق اصفهان/ وجه تسمیه

اژیه يکي از شهرهاي استان اصفهان در مرکز ايران با تسمیه ی تاریخی است.

به گزارش اصفهان شرق- کاری از عباس جعفری

اين شهر با جمعيت 4500 نفر در بخش جلگه شهرستان اصفهان قرار دارد. محل اين شهر در خاور استان اصفهان و در منطقه‌اي کويري است.
شهر اژيه فاقد هرگونه معدن، کارخانه يا واحدهاي توليدي و صنعتي است و شغل اغلب مردم اين شهر کشاورزي و دامپروري است.

 

 

Untitled

******************************************

 

 

1- موقعيت جغرافيائي شهر اژيه
شهر اژيه از توابع شهرستان اصفهان واقع در بخش جلگه در فاصله 75 كيلومتري شرق اصفهان و در مركز منطقه حاصلخيز رودشتين في مابين پنج مركز بخش جلگه، كوهپايه، بن رود، جرقويه عليا و جرقويه سفلي بر روي مدارهاي  45/22/52طول شرقي و 30/26/32عرض شمالي در ارتفاع 1480متري سطح دريا قرار دارد.

 

رودخانه زاينده رود كه از سلسله جبال زاگرس سرچشمه ميگيرد پس از مصفا نمودن شهر اصفهان راهي ديار شرق ميگردد و اولين شهري كه زاينده رود از وسط آن ميگذرد شهر اژيه است.

 

اژيه بر سر چهار راه ارتباطي مراكز بخش و نقاط شهري، روستائي شرق اصفهان واقع شده است و از همين لحاظ رفت و آمد از ساير نقاط به اين شهر بسيار سهل و آسان صورت ميگيرد.

 

اژيه يكي از شهرهاي منطقه شرق اصفهان است كه مناسبترين كانون طبيعي فرهنگي اقتصادي و اجتماعي اين محدوده شناخته ميشود. وجود برجهاي كبوترخان در حاشيه زاينده رود پل قديمي شهر صحراي سرسبز و مردمي فعال و سخت كوش و خوش فكر از ويژگيهاي ديگر اين شهر است.

 

***********************************************

ل

2- وجه تسميه، قدمت و تحولات اژيه :

 

اژيه در اصل ((ژي )) به معناي تالاب آبگير و زمين گود بوده و معرب آن جي ميباشد كه هنوز در زبان محلي مردم شرق اصفهان باهر دو نام ( ژي ،‌ جي ) تلفظ ميشود و در كتب تاريخي و لغت نامه دهخدا به مناسبتهاي مختلف از جي زياد نام برده شده است. قدمت اژيه به ماقبل از اسلام بر ميگردد و در بعضي از كتب تاريخي مسطور است كه سلمان فارسي در اين شهر متولد شده است.

 

شواهد نشان مي دهد كه در طول تاريخ و هزاره هاي گذشته حوادث گوناگون مانند سيل و حمله افاغنه تغيير و تحولات عظيمي در اين شهر بوجود آورده است بطوريكه كليه محلات و كوچه و بازار قديمي اژيه كه در قسمت شرقي شهر فعلي و در زمينهاي گود قرار داشت بر اثر اين علل از بين رفته و تبديل به مزارع و باغات گرديده و زمينهاي بلندي كه گورستان را تشكيل ميداد به محلات مسكوني تبديل شد كه آثار مسكوني بودن در مزارع مذكور و آثار گورستان بودن در محلات مسكوني قديمي فعلي مشاهده ميشوند

 

********************************************

3- شخصيت هاي اژیه :

 

شهر اژيه زادگاه و موطن بزرگان و دانشمنداني است كه نامشان در صفحات تاريخ ميدرخشد و ايران و ايراني بر وجودشان افتخار دارد.

سلمان فارسي يكي از چهره هاي درخشان اسلام و يكي از ياران صديق رسول اكرم (ص) است كه بعضي از مورخين زادگاه آن حضرت را جي رويدشت اصفهان مي دانند و اين ادعا بسيار قرين به حقيقت است زيرا آثاري به اين نام در اژيه وجود دارد.

 

 آخوند ملاشريف استاد علامه مجلسي

علامه فاضله حميده خاتون كه بر كتاب شرح استبصار حاشيه نوشته است

آخوند ملا حيدر اثني عشري حافظ قرآن مجيد

فاضل هندي يكي از اكابر زمان و دانشمندان كه بنا بر درخواست سلطان وقت براي تبليغ دين مبين اسلام به كشور هندوستان سفر كرده است

آيت الله حاج ميرزا حسين اژه اي امام جماعت مسجد علي اصفهان

آخوند ملا عبدالله اژه اي

آخوند ملا علي اكبر اژه اي مؤلف كتب و رساله هاي متعدد من جملله كتاب زيده المعارف في الاصول عقايد و رساله نماز شب

آيت الله ميرزا علي محمد اژه اي

شهيد بزرگوار علي اكبر اژه اي

حضرت حجت الاسلام حاج آقا مهدي اژه اي و حضرت حجت الاسلام دكتر جواد اژه اي

حضرت حجت الاسلام حاج محمدعلي نظامزاده و حضرت حجت الاسلام حاج غلامحسين محسني و……… از بزرگان بنام اين ديار هستند.

***********************************************

4- آثار باستاني و اماكن سياحتي زيارتي اژيه :

آثار باستاني شهر اژيه شامل: برجهاي كبوترخانه به تعداد زياد، پل قديمي رودخانه زاينده رود، مسجد آقاصالح ، قلعه قديمي طالجرد و ……… از اماكن متبركه شهر اژيه امامزاده شهباز ، مقبره شاه صفي الله ، مقبره آخوند ملاشريف ، مقبره آخوند ملاحيدر علي در داخل شهر،بقعه بابا پير محمدواقع درغرب اژيه و بقعه متبركه حضرت امامزاده سيد محمد كه در كيلومتر 3 جاده اژيه به ورزنه قرار دارد و بسيار مورد اكرام و احترام مردم است و در تمام ايام سال مخصوصا روزهاي زيارتي از اطراف و اكناف بويژه از بخشهاي واقع در شرق اصفهان به اين آستانه مباركه جهت زيارت و سياحت روي مياورند و با توجه به امكانات موجود اين آستانه از قبيل آب ، برق ، زائر سرا ، سرويسهاي بهداشتي و استخر شنا و پاركهاي بزرگ و مشرف بودن به فضاي سبز اطراف اغلب زائرين شبها در كنار مرقد مطهر بيتوته مي نمايند.

 

*********************************************

5- وضعيت فرهنگي اژيه:

از آنجا كه از قديم الايام همواره علما و بزرگاني چند در اژيه مي زيسته و مردم را ارشاد مي نمودند مردم اين شهر از فرهنگ غني اسلامي و قرآني برخوردار و آشنا و آگاه به مسائل روز بوده و هستند.

*********************************************

6- وضعيت اقتصادي اژيه :

از نظر وضعيت اقتصادي با توجه به وجود رودخانه زاينده رود و زمينهاي حاصلخيز شغل اغلب مردم اين شهر كشاورزي و دامداري است و گرچه زمينه مستعد توليد هر گونه محصولي است ولي عمده محصولات كشاورزي شهر اژيه شامل گندم ، جو ، چغندر قند ، پنبه و علوفه ميباشد بطوريكه در سال 1374 اين شهر از نظر توليد و تحويل گندم به سيلو در سراسر كشور مقام اول را كسب نمود 0 صنايع دستي و قاليبافي يكي ديگر از منابع درآمدي مردم اين شهر ميباشد. وضعيت جمعيت فعال شهر اژيه فعال اقتصادي 44درصد، شاغل 41درصد.

****************************************

7- هواشناسي و وضعيت آب و هوائي اژيه :

شهر اژيه داراي آب وهواي بري خشك و از لحاظ اقليم شناسي قبلي خشك مي باشد و به علت مجاورت با كوير داراي شرايط كويري يعني تابستانهاي گرم و زمستانهاي سرد است ، رطوبت نسبي در اواخر ساعات شب و صبحها بيشتر از ساير ساعات شبانه روز است وقبل از طلوع آفتاب به حداكثر و بعد از ظهر به حداقل ميرسد ، ماههاي مرداد و شهريور به عنوان خشكترين ايام سال كه تقريباً هيچگونه بارندگي وجود ندارد0 جهت وزش بادهاي غالب نيز ازغرب به شرق ميباشد.

درجه حرارت روزانه 1/12 سانتيگراد ومعدل حداكثر درجه حرارت در تيرماه 37 درجه سانتيگراد و معدل حداقل درآذرماه 6/5 درجه سانتيگراد است.

******************************************

8- وضعيت فضاي سبز شهر اژيه :

با توجه به وضعيت آب و هوائي ووجود رودخانه زاينده رود و همچنين نوع خاك منطقه طبق بررسيهاي به عمل آمده بيشتر به كشت گونه هاي غير مثمر از قبيل كاج . اقاقيا ، توت زينتي و زبان گنجشك اختصاص يافته است ، درخصوص كشت گونه هاي مثمر ميتوان پسته را نام برد0 ضمناً گونه هاي زراعي از جمله گندم .جو.پنبه.و صيفي جات را در اراضي مذكور ميتوان كشت نمود.

******************************************

azhbe

 9- روستاهاي واقع در حوزه نفوذ اژيه :

روستاهاي واقع در حوزه نفوذ اژيه شامل : سيان.گيشي.قلعه بالا.فارفان.كفران.ابوالخير.طهمورثات.رنگده ميباشد.

****************************************

10- وضعيت جمعيت اژيه :

اژيه حدود 4000نفر جمعيت دارد 0 نرخ رشد اژيه 4/0 پيش بيني ميگردد.

****************************************

11- شيب اراضي اژيه :

شيب اراضي اژيه تابع شيب كلي منطقه واز ناحيه غرب به شرق 5/0 درصد و ازناحيه جنوب به شمال 1درصد است.

****************************************

12- سيل وحوزه آبريز اژيه :

حوزه آبريز اژيه درواقع حوزه دشت رودشت است 0 حوزه آبريز رودشت از ناحيه غربي و از ارتفاعات كوه زرد و كوه باريكه در غرب شهرضا و مهيار ، كوه محمد نوجوان ، كوه خورشيد ، كوه سنگ زيره در جنوب و كوه شاهكوه در كلاه قاضي و ميان كوه در شمال شروع و به ناحيه اژيه مي رسد0 و داراي دو مسيل اصلي در محدوده اژيه به هم نزديك و در صورت بارندگي شديد امكان وقوع سيل در منطقه وجود دارد.

****************************************

13- زلزله :

منطقه اژيه از لحاظ خطر نسبي زلزله در محدوده متوسط قرار گرفته و در محاسبه ساختمان هابه خصوص ساخت و سازهاي عمومي مي بابيست ضوابط و مقررات مربوطه رعايت گردد.

****************************************

14- مراحل توسعه شهر اژيه :

شهر اژيه با توجه باينكه در حاشيه جنوبي رودخانه زاينده رود واقع شده مانند هرمركز با قدرت تاريخي منطقه از هنگام پيدايش اين گوهر گرانبهاي دشت و اين آب آشكار حاشيه كوير بوجود آمده است.

****************************************

05

15- سيماي شهري و محله بندي اژيه :

شهر اژيه داراي محله هاي ، محله نو، محله پاسنگ ، محله اسد، محله ميان ده ، محله چگلان ، محله روريگ مي باشد كه محله هاي پاسنگ و اسد اهميت طبيعت در فرهنگ ساكنين و قدرت و اقتدار مردم اين شهر را در ارتباط با ادامه حيات در منطقه حاشيه كويري و سخت نشان مي دهد.
16- وضعيت شهرداري و سال تأسيس : شهرداري اژيه در سال 1375 تأسيس و ساختمان آن در ورودي شهر واقع در بلوار بسيج جنب حاشيه رودخانه زاينده رود مي باشد.

****************************************

17 جاذبه هاي اژيه :

با توجه به تبديل باتلاق گاوخوني به مركز توريستي و گردشگري و اعزام گردشگران و توريستها جهت بازديد از باتلاق گاوخوني و به لحاظ بعد مسافت مركز استان تا باتلاق و ضرورت استراحت در بين مسير به نظر ميرسد شهر اژيه به لحاظ داشتن جاذبه هاي طبيعي و خصوصا مسير رودخانه و پارك ساحلي و استحقاق سرمايه گذاري در امر ساخت بلاژ در غالب طرح برديس و يا توسط نهادها و سازمانها ي دولتي و افراد حقيقي و شناساندن ابنيه هاي تاريخي خصوصا برجهاي كبوترخان به بازديد كنندگان از طول مسير رودخانه و تالاب گاوخوني زمينه جذب اردوهاي تفريحي فرهنگي سياحتي و زيارتي و همچنين توريستهاي داخلي و خارجي به منطقه را بيشتر فراهم نمائيم. لازم به توضيح است در حال حاضر امامزاده طالجرد كه در مسير 3 كيلومتري جاده اژيه به ورزنه واقع شده است از نظر بذيرائي و استراحت مسافران بهترين مكان بوده و كليه امكانات لازم بر مهمانان از نظر بيتوته كردن در شب ، سرويسهاي بهداشتي ، فضاي سبز ، استخر شنا ، تلفن ، قهوه خانه سنتي و ساير موارد را دارد .

********************************************

18-ورزشگاهها و تفريحگاهها :

شهر اژيه داراي يك سالن سرپوشيده ورزشي و همچنين قطعه زميني خاكي با مساحت تقريبي 3 هزار متر مربع جهت ورزش فوتبال مي باشد

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “اژیه شهری در کویر شرق اصفهان/ وجه تسمیه”

  1. سرباز گمنام امام زمان(عج) گفت:

    بسم الله الرّحمن الرّحیم
    بیانیّه ی خطر جنگ فرهنگی
    در طول تاریخ دشمن همیشه وجود داشته است و به اَشکال مختلفی وارد صحنه می شده است و گاهی پیروز می شد و گاهی شکست می خورد. دلیل شکست دشمن اتّحاد و آگاهی مردم است، ولی دلیل پیروزی او درست بر عکس این است یعنی تفرقه و عدم آگاهی مردم، که شاهد این حرف را در ماجرای جنگ صفّین و صلح امام حسن(ع) با معاویه و قیام امام حسین(ع) همه شنیده اید.
    اگر مردم در جنگ صفّین امام علی(ع) را به طور کامل می شناختند و به تدبیر او ایمان داشتند، معاویه یی نبود تا غصب خلافت کند و در آینده امام حسن(ع) را به شهادت برساند و پسرش یزید در مقابل امام حسین(ع) بایستد.
    امروز هم همان ماجرای جنگ صفّین در حال اجراست، فقط شکل افراد و سلاح ها عوض شده است و معاویه در شکل آمریکا و انگلیس، فرانسه، اسراییل و آل سعود در شکل اطرافیان معاویه ظاهر شده اند و قصد نابودی اسلام ناب محمّدی(ص) و رواج اسلام آمریکایی را دارند.
    آمریکا دشمن قسم خورده ی اسلام محمّدی(ص) و مسلمانان است و دو گزینه را برای نابودی اسلام و مسلمانان روی میز خود دارد: الف) گزینه ی نظامی که با عنایت خدا و رهبری امام خمینی(ره) و فداکاری شهدا و جانبازان خنثی شد. ب) گزینه ی جنگ فرهنگی که امروز دچار آن هستیم و سلاح های آن هم ماهواره، شبکه ی فیس بوک، نرم افزارهای لاین، وات ساب، وایر، وی چت، بی تالک و جناح های اصول گرا و اصلاح طلب است.
    آمریکا می داند که امروز قدرت مقابله ی نظامی با ایران را ندارد، به همین دلیل قصد دارد با سلاح های یاد شده، افکار جوانان ایران و سایر کشورهای اسلامی را نسبت به ولایت فقیه که مبنای تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است، خراب کند.
    پدر و مادرهای مسلمان، قبل از اینکه آمریکا با سلاح های یاد شده، جوانان شما را از راه و عقاید اسلامی دور کند، بر کارهای فرزندان خود نظارت کنید و به عنوان بزرگ تر، راه را از چاه به آنان نشان دهید و تا دیر نشده است این گزینه ی آمریکا را هم خنثی کنید.
    والسّلام

  2. دوست گفت:

    باسلام دو نكته .
    نكته اول:مطلب سرباز گمنام امام زمان (عج) بسيار زيبا ست وحيفه در قسمت نظرات درج شود .بهتر است در صفحه اصلي درج شود تا ديگران هم استفاده كنند.
    نكته دوم اينكه: ضمن تشكر از نويسنده (اژيه شهري در كوير…) دومورد در نوشته ايشان ايراد دارد.1/جمعيت اژيه بالاخره 4500 نفره يا4000نفر؟؟؟!!!! 2/روستاهاي فارفان .كفران.ابوالخير.طهمورثات.رنگده از حوزه استحفاظي بخش بن رود وشهر ورزنه است واژيه نفوذي برآن ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.