اصفهان شرق

کاهش خروجی سد زاینده رود زودتر از موعد مقرر

کدخبر: 44139
1393/09/12 در ساعت 10:00

به گزارش اصفهان شرق؛ به دنبال پیگیری این خبر از سوی رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان، وی اظهار داشت: با وجودی که وزیر نیرو متعهد شده بود آب سد زاینده رود را به میزانی که برای کشت کامل محصولات کشاورزان شرق اصفهان نیاز است، باز نگه دارد اما با این حجم آب در مدت زمان کمتر از یکماه سبب شد که تنها ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی کشاورزان اصفهانی آبیاری شود.

محمد رضایی در پاسخ به این سوال که چه عاملی سبب شد که ۵ روز زودتر از موعد مقرر که پانزدهم آذرماه بود، آب زاینده رود بسته شود ،تنها سکوت کرد و گفت: جوابی برای این امر ندارم.

وی که نمی دانست در خصوص بسته شدن آب زاینده رود زودتر از موعد مقرر چه بگوید ، بیان داشت: آب زاینده رود در حالی باز شد که حجمی از این آب به سمت باغات غرب و بخشی به سمت زمین های شمال استان و برخوار رفت در صورتی که قرار بود این آب تنها برای کشت کامل محصولات کشاورزان شرق اصفهان اختصاص یابد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان اضافه کرد: با وجودی که آب برای باغات غرب اصفهان در فصل بهار و تابستان باز شد و قرار بود که در فصل پائیز آب صرفا برای کشاورزان شرق باز شود اما به دلیل برخی فشارها، بخشی از حجم آب زاینده رود برای بار دیگر به باغات غرب اصفهان اختصاص یافت.

وی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ هزار کشاورز در منطقه شرق اصفهان صاحب زمین های کشاورزی هستند که با این حجم آب توانستند ۴۰ درصد از زمین های خود را کشت کنند.

محمد رضایی همچنین در ارتباط با پر شدن چاه های زیرزمینی گفت: تنها در حواشی زاینده رود ، چاه های سطحی پر آب شده و باز هم این مقدار آب برای زمین هایی که دورتر از مسیر زاینده رود قرار دارند با مشکل کم آبی و کشت محصولات خود مواجه می شوند.

وی بیان داشت: با توجه به میزان بارندگی قرار است که آب برای برداشت محصولات در اسفندماه باز شود و زمان دقیق آن بستگی به میزان بارش باران دارد.

منبع:مهر