سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:00 - سه شنبه 11 آذر 1393

راعی:

حجاب در منفعت جمعی و امنیت اجتماعی نقش دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: حجاب یک مسئله فردی نیست که فرد بتواند با هر نوع پوششی در جامعه حضور یابد زیراکه پوشش افراد در امنیت اجتماعی و منفعت جمعی تاثیر دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مسعود راعی در کارگاه کرسی آزاداندیشی؛ بررسی تنافی حجاب با آزادی در مبانی حقوق اسلامی و حقوق بشر اظهار داشت: برخلاف اعتقاد عموم جامعه که حجاب و پوشش را یک مسئله فردی می دانند و در دایره اختیارت فرد تعریف می کنند باید دانست که بر اساس اسناد بین المللی و اندیشه های حقوق بشر حجاب و پوشش یک منفعت اجتماعی است و امنیت جامعه را در بردارد.

وی با اشاره به اینکه حجاب با آزادی منافات ندارد ، خاطرنشان کرد: سست شدن بنیان خانواده ، گسست روابط زوجین و بالا بودن آمار طلاق همه نشان دهنده این است که پوشش را نمی توان یک امر فردی در نظر گرفت بلکه یک منفعت جمعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد در پاسخ به نقدهایی که بر الزامی کردن حجاب مطرح شده و واجب کردن پوشش برای بانوان را مصداق رفتار توهین آمیز و تهدید کننده برای آنها دانست و گفت: بر پایه تحولاتی که در حوزه حقوق بشر شاهد هستیم و مسیر پیشرفت رو به رشدی در این حوزه داشته ایم ، حقوق بشر به سه نسل تقسیم بندی می شود.

وی گفت: رویکرد نسل اول بر اساس تضمین منافع افراد، فرد محوری است و نسل دوم بر پایه ارزش های اجتماعی فرد در کنار جامعه تعریف شده و بر پایه فرد بریده از جامعه نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد خاطرنشان کرد: براساس حقوق بشر، “آزادی” نباید با “نظم عمومی” ، “اخلاق حسنه” و “قانون ویژه جامعه دموکراتیک” مغایرت داشته باشد و براین پایه که حجاب و پوشش یک منفعت جمعی و امنیت اجتماعی را بدنبال دارد و عدم رعایت آن نه تنها امنیت فردی را به مخاطره می اندازد بلکه مخل آزادی اجتماعی است بنابراین اندیشه های حقوق بشر نیز پوشش و حجاب را خلاف آزادی نمی‌داند.

وی گفت:حقوق همبستگی که نگاه مصلحت جمعی را در بردارد نیز ، حجاب را مغایر با آزادی نمی داند.

راعی افزود: براساس خرد جمعی تمام سرمایه های وجودی انسان به رسم امانت در اختیار انسان قرار گرفته است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.