سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - دوشنبه 10 آذر 1393

استاندار اصفهان به بانک های خصوصی استان اخطار داد

استاندار اصفهان به بانک های خصوصی برای تغییر شیوه در مصرف منابع مالی جذب شده در این استان، اخطار داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور  پس از دیدار با مدیران عامل بانک های دولتی در استان اصفهان ، اظهار کرد: 85 درصد منابع بانکی جذب شده توسط بانک های خصوصی مستقر در اصفهان باید در این استان مصرف شود.

وی افزود: متاسفانه تنها 56 درصد منابع بانکی جذب شده توسط بانک های خصوصی در این استان، در اصفهان مصرف می شود.

استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: سالیانه سیستم بانکی دولتی و خصوصی در استان اصفهان مبلغ 390 هزار میلیارد ریال جذب می کند اما از این میزان 280 هزار میلیارد ریال بصورت منابع در اختیار مردم این استان قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: معتقدیم که برخی بانک ها، بخشی از منابع مالی جذب شده در این استان را در استان های دیگر از جمله مشهد و تهران برای ساخت هتل و برج سازی هزینه می کنند.

زرگرپور ادامه داد: 7.6 درصد منابع بانکی کشور از استان اصفهان جذب می شود اما از این میزان تنها 6 درصد به این استان اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه بانک های دولتی، منابع جذب شده در استان اصفهان را در این استان مصرف کرده اند، تصریح کرد: از بانک های خصوصی نیز می خواهیم منابع جذب شده در اصفهان را در این استان مصرف کنند و چنانچه برخلاف این خواسته عمل کنند مجبوریم محدودیت هایی را در استان برای این بانک ها اعمال کنیم.

وی دلیل خارج کردن منابع جذب شده در استان اصفهان توسط بانک های خصوصی را استقرار بنیاد این بانک ها در خارج از استان دانست.

استاندار اصفهان، میزان معوقات بانکی در این استان را 36 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان معوقه در استان اصفهان موجب شد تا این میزان اعتبارات برای ارائه تسهیلات، آزاد نباشد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی متعهد شده است به هر میزان که این معوقات پرداخت شود، سقف تسهیلات استان نیز افزایش یابد از اینرو با پرداخت نشدن معوقات بانکی، مردم استان متضرضر می شوند.

زرگرپور با اشاره به اینکه برای بازپرداخت معوقات بانکی، بانک مرکزی اختیارات ویژه ای را به مدیران عامل بانک ها داده است ، افزود: بر این اساس مدیران عامل بانک ها می توانند معوقات را استمحال یا تقسیط نمایند.

استاندار اصفهان به کسانیکه معوقات بانکی دارند توصیه کرد از فرصت بوجود آمده برای بازپرداخت معوقات بانکی استفاده کنند و با مراجعه به بانک ها وضعیت بازپرداخت معوقات بانکی خود را مشخص نمایند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان به اشتباه به عنوان استان برخوردار مطرح شده است ، افزود: استان اصفهان برای جذب اعتبارات ملی پروژه های عمرانی در رتبه 30 قرار دارد.

زرگرپور با اشاره به اینکه استان اصفهان سالیانه چهار هزار میلیاردتومان مالیات به خزانه واریز می کند، افزود: در حالیکه این استان برای اجرای پروژه های عمرانی کمتر از 500 میلیارد تومان دریافت می کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید برای تامین اعتبارات، به منابع غیر دولتی از جمله بخش خصوصی و استفاده از صندوق توسعه ملی روی آوریم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی بیش از 70 میلیارد دلار سرمایه دارد، افزود: 20 درصد این سرمایه که باید در بخش غیردولتی هزینه شود بصورت ارزی و مابقی بصورت ریالی با نرخ سودهای پایین قابل برداشت است.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از این صندوق، استان ها بصورت برابر می توانند رقابت کنند، افزود: تا سال گذشته استان اصفهان دومین استان پس از آذربایجان شرقی در جذب اعتبار از صندوق توسعه ملی بود اما متاسفانه امسال به دلیل پاره ای مشکلات، نتوانسته است اعتبارات مورد نیاز را جذب کند.

زرگرپور، بی انگیزگی بخش خصوصی و بانک های عامل را دلیل عدم موفقیت این استان در جذب منابع مالی از صندوق توسعه ملی بیان کرد و افزود: استان اصفهان از ابتدای سالجاری تاکنون کمتر از 10 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی جذب کرده است.

وی تصریح کرد: جذب این میزان اعتبار از صندوق توسعه ملی مناسب استان اصفهان نیست و نگران کننده است.

انتهای پیام 

منبع:ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.