اصفهان شرق

اختصاص مبلغ 3 میلیارد تومان تسهیلات به بافندگان فرش شرق اصفهان

کدخبر: 43933
1393/09/09 در ساعت 18:50

به گزارش اصفهان شرق به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، هفدهمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف اصفهان در حالی به کار خود پایان داد که علاوه بر حضور قابل توجه خانواده‌ها و دوست‌داران و خریداران هنر-صنعت فرش دستباف، هیئت‌های بازدیدکننده‌ای از کشورهای اوکراین، ونزوئلا، کنیا و بوسنی و چین نیز نمایشگاه را مورد بازدید قرار دادند.

حضور سفرا، دبیران و کارداران این سفارت‌ها در رأس این هیئت‌ها زمینه خرید خارجی از این نمایشگاه، تبادلات فرهنگی و اقتصادی را در شرایطی فراهم کرد که مذاکرات مهم هسته‌ای کشور در وین در حال برگزاری بود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به بهانه پایان این نمایشگاه گفت: در این دوره از نمایشگاه حضور شخصیت‌های سیاسی مانند سفیر کشور بوسنی، کاردار اول اوکراین، ونزوئلا و یک هیئت تجاری از کشور چین وجهه تازه‌ای به نمایشگاه داد.

محمد مجیری ارتقای صنعت فرش دستباف اصفهان را در گرو حمایت از تشکل‌ها دانست و با اشاره به اینکه از دیرباز سبک طراحی و رنگ‌آمیزی فرش در استان اصفهان و مکتب اصفهان با 23 نوع و مدل طراحی در سطح کشور و جهان مطرح بوده، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت با حمایت از اتحادیه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی وظیفه دارد مشکلات این صنعت با سابقه در اصفهان را حل کند.

وی سطح کیفی نمایشگاه فرش دستباف اصفهان با حضور 140 مشارکت‌کننده را بسیار مثبت ارزیابی و اظهار کرد: حضور بازدیدکنندگان فراوان، گویای رضایت آنها از برگزاری نمایشگاه بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی استان‌ها مانند استان قم نمایشگاه فرش دستباف را تنها با حضور مشارکت‌کنندگانی از استان میزبان برگزار می‌کند، ادامه داد: استان اصفهان با دعوت از سایر استان‌ها سعی در آشناسازی مردم با تنوع بافت استان‌های دیگر و ایجاد عرصه رقابت بین استان‌های مختلف دارد.

وی تأکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بخش آموزش را جزو برنامه‌های اساسی خود قرار داده و اداره فرش این سازمان، دوره‌های مختلف آموزشی اعم از آموزش ناظرین فنی و تجار فرش در زمینه صادرات را از سال گذشته آغاز کرده و در سال جاری نیز ادامه داده است.

به گفته مجیری مرکز ملی فرش ایران نیز بودجه 180 میلیون تومانی در اختیار اداره فرش سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان قرار داده تا دو ماه آینده دوره آموزشی رنگرزی را با دعوت از کلیه استان‌های کشور برگزار کند.

وی خاطر نشان کرد: استان اصفهان به دلیل توانمندی‌هایی که در زمینه رنگرزی دارد، داوطلب برگزاری این دوره کشوری شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به برگزاری مرتب جلسات کمیته فرش دستباف اصفهان نیز یادآور شد: در سال جاری، این کمیته 12 جلسه با حضور تمام اتحادیه‌های مرتبط با فرش دستباف برگزار کرده و به چاره‌اندیشی برای حل مشکلات پرداخته است.

وی تصریح کرد: همچنین تسهیلات صندوق مهر امام رضا (ع) به مبلغ 3میلیارد تومان در راستای رفع مشکلات ناشی از خشکسالی و کمک به بافندگان شرق اصفهان شامل مبلغ یک میلیارد تومان به اتحادیه تعاون روستایی، 800 میلیون تومان به اتحادیه تعاون شهری و یک میلیارد و 200 میلیون تومان به اتحادیه بازرگانی اختصاص یافته است.

*‌ نمایشگاه فرش دستباف نیازمند فضای فیزیکی بیشتری است

همچنین رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: تعداد متقاضیان شرکت در نمایشگاه فرش دستباف بسیار بیشتر از تعداد پذیرفته‌شدگان بود و این نمایشگاه نیازمند فضای بیشتری است.

لیلا باغبان افزود: نمایشگاه فرش دستباف اصفهان یکی از نمایشگاه‌های مهم فرش کشور است و پس از نمایشگاه تهران در کنار نمایشگاه‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در رده دوم قرار دارد.

وی تأکید کرد: اصفهان یکی از استان‌های مهم کشور است که در زمینه فرش دستباف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به همین دلیل نمایشگاه فرش دستباف اصفهان همواره ارائه‌کننده آثار هنری با کیفیت بالا و متنوع بوده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تأکید بر اینکه هر نمایشگاهی باید از تنوع و تغییر نیز برخوردار باشد، اضافه کرد: حضور افراد ثابت در نمایشگاه حتی در محل غرفه‌های ثابت از لحاظ شناخته شده بودن در منظر برخی مشتریان مثبت است اما از جنبه عمومی از جذابیت نمایشگاه می‌کاهد و در هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف به این مهم نیز توجه شد.

وی یادآور شد: وظیفه اصلی اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت طیف وسیعی از جمله همکاری و شناسایی مشکلات حوزه فرش دستباف از تولیدکنندگان مواد اولیه تا بافندگان و فروشندگان را در برگرفته است.

باغبان گفت: هم‌اکنون 6 تشکل به صورت صنفی و گروهی و در حدود 290 هزار نفر بافنده خانگی در زمینه فرش دستباف در سطح استان فعالیت می‌کنند.

به گفته وی از جمله مهم‌ترین مشکلات بافندگان، بیمه این افراد است که به دلیل اینکه بیمه بافندگان دارای یارانه دولتی است به محض تمام شدن این یارانه، بیمه کردن بافندگان هم قطع می‌شود و امسال از 17 مهر ماه دیگر نمی‌توانستیم متقاضی جدیدی را برای بیمه بافندگی معرفی کنیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اقدامات ستاد برگزاری هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان تصریح کرد: تبلیغات گسترده ای صورت گرفت تا علاوه بر بازدیدکنندگان استان اصفهان از سایر استان ها از طریق سازمان های صنعت و معدن به تشکل های فرش دستباف برای حضور و بازدید از نمایشگاه اصفهان اطلاع رسانی شود. همچنین به سازمان‌های میراث فرهنگی، اتحادیه هتل‌داران، فرودگاه شهید بهشتی و استانداری اصفهان نیز اطلاع‌رسانی شد تا از گردشگران خارجی برای حضور در این نمایشگاه دعوت شود.

وی تأکید کرد: امسال پس از پایان این نمایشگاه ستاد به ارزیابی و جمع‌بندی نمایشگاه خواهد پرداخت و از همین امسال برای برگزاری هرچه بهتر و پربارتر هجدهمین نمایشگاه، برنامه‌ریزی خواهد کرد.

هفدهمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف 2 تا 7 آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان دایر بود.