سرویس: سیاسی » بین الملل 21:50 - چهارشنبه 08 آبان 1392

یاهو و گوگل از جاسوسی آمریکا در امان نماند

آژانس امنیت ملی آمریکا با جاسوسی از لینک‌های اصلی یاهو و گوگل توانسته بر حسب میل خود از حساب کاربری صدها هزار میلیون کاربر اطلاعات جمع‌آوری کند.

17b6d8925652b6a9d2cb8960e3c4b9da_XL

به گزارش اصفهان شرق: حکایت جاسوسی آمریکا از شنود تلفنی صدر اعظم تا مردم عادی کشورهای اروپایی هنوز برچیده نشده که ادوارد اسنودن، پیمانکار اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا جزئیات تازه‌ای به رسوایی‌های پیشین دولت این کشور افزوده است.

اسناد تازه افشا شده اسنودن از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ایمیل‌های میلیون‌ها کاربر یاهو و گوگل در سرتاسر جهان پرده برمی‌دارند.

آژانس امنیت ملی آمریکا با جاسوسی از آن لینک‌ها توانسته بر حسب میل خود از حساب کاربری صدها هزار میلیون کاربر اطلاعات جمع‌آوری کند.

یک سند فوق محرمانه به تاریخ 9 ژانویه 2013 نشان می‌دهد اداره مالکیت آژانس امنیت ملی میلیون‌ها سابقه ثبت شده از شبکه‌های داخلی یاهو و گوگل را به دفتر مرکزی این سازمان در فورت‌مید ارسال می‌کند.

آژانس امنیت ملی و دفتر مرکزی ارتباطات دولت در بعضی نقاط شنود خاص، تمامی داده‌هایی که از کابل‌های نوری انتقال‌دهنده اطلاعات در بین شرکت‌های بزرگ فناوری را کپی می‌کنند.

این فرایند از آن جهت حائز اهمیت است که پیشتر افشا شده بود آژانس امنیت ملی طبق رأی دادگاه به حساب‌های کاربری کاربران گوگل و یاهو دسترسی دارد.

این گزارش می‌افزاید گردآورندگان میدانی اطلاعات ظرف 30 روز گذشته 181280466 سابقه جدید ـ اعم از فرداده‌هایی که نشان می‌دهند چه کسی ایمیل‌ها را ارسال یا دریافت کرده و محتوای این داده‌ها مانند متن، صدا و تصویر ـ  را پردازش و آن را بازپس فرستاده‌اند.

ابزار اصلی آژانس امنیت ملی برای استفاده از لینک‌های این داده‌ها پروژه‌ای موسوم به MUSCULAR است که این سازمان آمریکایی با سازمان همتایش در انگلیس که «دفتر مرکزی ارتباطات دولت» نام دارد آن را به طور مشترک اجرا می‌کنند.

شرکت گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای شنود دولت از ترافیک بین مرکزهای این شرکت، ما را به دردسر انداخته و ما از این موضوع آگاه نبوده‌ایم.»

این بیانیه افزوده: «ما از مدتها پیش درباره احتمال این نوع جاسوسی نگران بوده‌ایم و به همین دلیل است که ما همچنان فرایند رمزگذاری بین خدمات مختلف گوگل را بیشتر و بیشتر افزایش داده‌ایم.»

یک سخنگوی شرکت یاهو هم ادعا کرده این شرکت فرایندهای نظارتی دقیقی برای محافظت از امنیت مراکز داده‌های یاهو دارد و به آژانس امنیت ملی یا هیچ سازمان دولتی دیگر اجازه دسترسی به مرکز داده‌های این شرکت داده نشده است.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.