سرویس: غیر تولیدی » نقلی 21:00 - یکشنبه 09 آذر 1393

پژوهشگر اصفهانی:

عصاره چای سبز برای جلوگیری از خونریزی دندان کشیده شده مفید است

محقق و پژوهشگر اصفهانی گفت: در یک طرح تحقیقاتی در اصفهان مشخص شد که عصاره چای سبز در قطع سریع‌تر خونریزی حفره ایجاد شده پس از کشیدن دندان تاثیر دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهرداد فنایی اظهار داشت: ارزیابی اثر عصاره چای سبز بر جلوگیری از خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان های آسیاب فک تحتانی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: مواد تانن دار از دیرباز جهت بندآوردن خونریزی قسمت های مختلف بدن در طب ایران باستان مورد توجه قرار گرفته است به طوری که تعداد زیادی از گیاهان تانن دار به عنوان قابض و خون‌بند در ناراحتی های گوارشی و جلدی به کار می روند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: کشیدن دندان با آسیب به بافت لثه منجر به خونریزی می شود.

وی گفت: در مطالعه و پژوهشی که در اصفهان انجام گرفت، تاثیر عصاره چای سبز در کاهش خونریزی و نشت خون بعد از کشیدن دندان های آسیاب فک پایین مورد ارزیابی قرار گرفت که این مطالعه روی دو گروه ۳۱ نفره از بیماران داوطلب کشیدن دندان های آسیاب فک تحتانی به طور تصادفی انجام شد.

فنایی بیان داشت: در گروه اول بعد از کشیدن دندان از گاز استریل آغشته به عصاره چای سبز و در گروه دوم گاز بدون عصاره مذکور استفاده شد و کنترل خونریزی فعال در فواصل ۵ دقیقه ای تا قطع آن و نشت خونابه (oozing) تا یک ساعت بعد بررسی شد.

وی اظهار داشت: نتایج نشان داد میانگین زمان خونریزی در گروه چای سبز به طور معنی­ داری کمتر از گروه شاهد است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تعداد افرادی که یک ساعت پس از جراحی دارای نشت خونابه (oozing) از محل بودند، در گروه چای سبز به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد ارزیابی شدند.

وی گفت:با انجام مطالعات تکمیلی شاید بتوان آن را در اکثر اقدامات بالینی بدین منظور به کار گرفت.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.