سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:11 - جمعه 07 آذر 1393

اصلاح سنت های غلط خواستگاری سنتی

سوالات خواستگاری

باید متوجه این نکته باشیم که یکی از نقاط ضعف خواستگاری های سنتی، عدم شناخت درست و کافی از طرف مقابل در جلسات محدود خواستگاری است.

اصفهان شرق- سید علی ثابتی- حورا فروزبخش

وقتی برای ازدواج، انتخاب به سبک مدرن (آشنایی بیرون از منزل، دوست یابی اینترنتی، دوست دختر- دوست پسری و …) را به دلایل متعدد رد می کنیم و اصلاح سبک سنتی را جایگزین آن معرفی می کنیم، باید متوجه این نکته باشیم که یکی از نقاط ضعف خواستگاری های سنتی، عدم شناخت درست و کافی از طرف مقابل در جلسات محدود خواستگاری است.
به همین دلیل، در اصلاح این سبک باید شرایطی را فراهم کنیم که شناخت بالایی را برای دو طرف ایجاد کند. یکی از مهم ترین ابزارهای شناخت در چنین جلساتی، گفتگو و سوال و جواب هایی است که معمولا به خاطر نابلدی دختر و پسر، خروجی و خوراک قابل قبولی برای شناخت ایجاد نمی کند.

 

volume33_31
به نظر می رسد بار زیادی از شناخت را سوالات خواستگاری در گفتگوی دونفره دختر و پسر به دوش می کشد. به همین دلیل لازم است تامل جدی در این مورد صورت گیرد و سوالات دقیق و پخته ای از قبل طراحی و آماده گردد. باید از طرح سوالات کلیشه ای پرهیز کرد و سوال را به گونه ای پرسید که طرف مقابل مجبور به تفکر شود و آنچه که هست را آشکار کند، نه آنچه که می خواهد باشد، یا حدس می زند شما می پسندید!
جهت طراحی سوال مناسب برای خواستگاری چند نکته قابل ذکر است:
1- مجموع سوالات شما باید محورهای اصلی زندگی (مشخصات ابتدایی، اعتقادات مذهبی، اصول فکری، نگرش های اقتصادی و سیاسی، سبک زندگی، تقسیم وظایف زن و مرد، انتظارات زن و مرد از یکدیگر، تیپ شخصیتی و …) را در بگیرد. در هر محور باید بتوانید حداقل یک سوال کلی و 4-5 سوال ریز طراحی کنید.
2- سوالی که جوابش بله یا خیر باشد بار شناختی زیادی ندارد. سعی کنید سوالاتی بپرسید که طرف مقابل برای جواب دادن مجبور شود موضعش را تشریح کند. مثلا به جای این که بپرسید «آیا شما با ولایت فقیه موافقید؟» بهتر است بپرسید «نظر شما در مورد ولایت فقیه چیست؟ آیا این نظریه را قبول دارید؟ چه اشکالاتی در اجرای این نظریه در کشورمان می بینید؟ …»
3- سوالی که جواب مدنظر شما در آن مشخص باشد مفید نیست. مثال خیلی عیانش این است که دختر از پسر بپرسد «آیا شما با ادامه تحصیل من مخالفید؟» سعی کنید سوال شما نسبت به جواب طرف مقابل خنثی باشد. یعنی جوابی که خودتان به چنین سوالی می دهید در صورت سوال مخفی باشد.
4- گاهی برای اطمینان یافتن از موضع طرف مقابل، می توانید سوال را «وارونه» مطرح کنید. مثلا فرض کنید برای دختری حجاب مسئله مهمی است و می خواهد بداند پسری که خواستگار اوست چقدر روی این مسئله حساسیت دارد. در این صورت به جای این که بپرسد «شما چقدر به حجاب اهمیت می دهید؟»، می تواند بپرسد «اگر من تصمیم بگیرم حجابم را از چادر به مانتو تغییر دهم شما چه نظری خواهید داشت؟» چنین سوالی باعث می شود که اگر پسر حساسیت کمی در مورد حجاب همسرش داشته باشد، در دام بیفتد!
5- همیشه سوال های شما و جواب های طرف مقابل نیستند که شناخت لازم را برای شما فراهم می آورند، بلکه در بسیاری از مواقع با دقت در سوالی که طرف مقابل می پرسد نیز می توانید نکات بسیار مفیدی را به دست بیاورید. مثلا لازم نیست از دختر بپرسید «شما چقدر به مادیات اهمیت می دهید؟» این که او سوالاتی در مورد خانه، ماشین، درآمد و وضعیت مالی شما بپرسد، نپرسد یا چقدر و چگونه بپرسد، تا حد زیادی مشخص می کند که چقدر به وضعیت اقتصادی اهمیت می-دهد.
6- سوالات هر کس با دیگری فرق دارد. زیرا شخصیت و دغدغه هر کس با دیگری فرق دارد. می توانید از سوالات دیگران در جلسات خواستگاری استفاده کنید، اما باید دقت کنید که آن ها را با توجه به شرایط خودتان و طرف مقابل بومی سازی کنید.

7- از حوادث پیش بینی نشده و اتفاقات روزمره کمک بگیرید و در لحظه سوال خوبی طراحی کنید. این جور سوالات فرصت جواب کلیشه ای و مصنوعی را از طرف مقابل می گیرد. مثلا این که امروز در فلان شهر کشورمان زلزله ای رخ داده و تلفاتی به همراه داشته را پیش بکشید و عکس العمل او را ببینید. آیا ابراز همدردی می کند؟ مسئولان را مقصر می داند؟ حرفی راجع به قضا و قدر الهی پیش می کشد؟ زلزله و بلایای طبیعی را حاصل غضب الهی و گناهان ما می داند؟ یا … خلاصه هر صحبتی در این زمینه می تواند بخشی از دیدگاه های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و … او را مشخص کند.

در برخی تست های روانشناسی سوالاتی درگیرکننده از شخص پرسیده می شود که در جلسات خواستگاری هم قابل استفاده است. مثلا:
1- بیوگرافی مطلوب آینده: یعنی فرض کنید در کهنسالی از شما خواسته اند بیوگرافی زندگی تان را شرح دهید. اگر زندگی شما مطلوب پیش رفته باشد، دوست دارید در این بیوگرافی برای آینده شما چه اتفاقات مهمی افتاده باشد؟
2- الگوها: سه نفر از الگوهای خود در زندگی را نام ببرید. البته لازم نیست هر یک از این سه نفر در همه زمینه ها الگوی شما باشند. سپس بگویید هر یک از این سه نفر از چه نظر برای شما جذاب و الگو هستند؟ در پایان بگویید تا چه حد خود را در زمینه های ذکر شده مشابه الگویتان می دانید؟
3- کتاب زندگی: فرض کنید زندگی شما یک کتاب است. نام این کتاب را انتخاب کنید. سپس بگویید این کتاب چند فصل دارد و نام هر فصل چیست؟
4- رسالت: رسالت خود را در زندگی چه می دانید؟ یعنی فکر می کنید اگر چه کار یا چه کارهایی انجام دهید با رضایت از دنیا خواهید رفت؟
5- فرض کنید ظرف پنج سال آینده قرار است خبری از شما روی صفحه اول برخی نشریات چاپ شود. دوست دارید این خبر درباره چه چیز شما باشد؟

منبع: کانون خبر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.