اصفهان شرق

جریان حق آبه‌های شرق در کانال‌های غرب!

کدخبر: 43192
1393/09/05 در ساعت 13:00

به گزارش اصفهان شرق؛ مجید جابر با انتقاد از باز شدن آب زاینده رود در کانال‌های غربی حوضه آبریز این رودخانه اظهارکرد: آب جاری شده در زنده رود فقط حق آبه کشت غله کاری شرق اصفهان است و طبق توافقات انجام شده در سال جاری هیچ منطقه‌ دیگری حق برداشت از آن را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امسال شهرستان‌های غربی این حوضه حدود 200 میلیون مترمکعب برای باغات خود در بهار و تابستان دریافت کرده‌اند، افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان و شرکت میرآب برخلاف قانون اقدام به باز کردن آب رودخانه در کانال‌های مناطق غربی کرده‌اند که موجب نوسانات و کاهش حجم آب برای کشاورزان شرق اصفهان شده است.

این عضو شورای شهر ورزنه خاطرنشان کرد: تمامی دریچه‌های فلزی کانال‌های آب دارای قفل است که باز شدن آن فقط به دست آب منطقه‌ای و شرکت میراب میسر می‌شود و هیچ فردی نمی‌تواند بدون اجازه اقدام به این کار کند.

جابر با اشاره به تخصیص دو مرحله‌ای حق آبه 400 میلیون مترمکعبی برای کشت غله شرق اصفهان ادامه داد: حدود 150 متر مکعب برای کاشت در آبان ماه رهاسازی شده که به ترتیب سهم، جی و قهاب، کرارج، براآن، جلگه و بن رود است.

وی تصریح کرد: ورودی سد آبشار برای مناطق یاد شده 35 مترمکعب در ثانیه است که برای دو بخش جلگه و ورزنه (رودشت) 15 متر مکعب در ثانیه می‌شود، اما با شرایط برداشت در غرب آثار سوء این نوسانات سهم بن رود و ورزنه در انتهای مسیر رودخانه شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: به طور متوسط باید دبی آب در کانال‌های شمالی و جنوبی ورزنه هشت مترمکعب در ثانیه باشد، اما با برداشت‌های فعلی یک روز 11 مترمکعب و روز دیگر شش مترمکعب آب در ثانیه در حال جریان است که این امر به زیان کشاورزان است.

جابر از تجمع تعدادی از مردم ورزنه در چند روز قبل در بند رودشتین در همین راستا خبرداد و اظهارکرد: این نوسانان آب موجب کسری و به هم خوردن زمان آبیاری برای زراعت در بخش بن رود شده و با توجه به باز بودن یک ماهه آب رودخانه در مرحله اول بخشی از کشاورزان این منطقه دچار مشکل در کشت و زرع زمین‌های خود می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ورزنه در انتهای رودخانه همواره بیشترین خسارات و بی توجهی‌ها را متحمل شده و متاسفانه پس از ماه‌ها باز شدن زنده رود برای دریافت حق آبه قانونی خود باز هم دچار مشکل است.

این عضو شورای شهر ورزنه گفت: کشاورزان شهرستان‌های غرب با باز شدن حق آبه شرق اقدام به برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت نیرو کردند و موفق شدند مقداری از این حق آبه را برای کشت غله در نواحلی لنجانات باز کنند.

جابر خاطرنشان کرد: سخن کشاورزان غرب این است که همانند سابق باید آب کشت پاییز برای شرق و غرب هم‌زمان باز باشد، اما بحث در این است که آنها در شرایط فعلی حق آبه 200 میلیون مترمکعبی باغات خود را در اوایل امسال گرفته‌اند و نباید از سهم شرق اصفهان برداشت کنند.

وی تاکید کرد: در جلسات اخیر صنف کشاورزان استان پیشنهاد دادیم که اگر کشاورزان غرب به دنبال چنین نیتی هستند اوایل سال آینده آبی دریافت نکنند تا در پاییز 1394 هر دو منطقه شرق و غرب هم‌زمان به آب کشت پاییزه دست یابند.

 

منبع:ایسنا