اصفهان شرق

راه نجات آثار تاریخی محمد آباد جرقویه در احیای آنهاست

کدخبر: 4313
1392/08/07 در ساعت 23:13

IMG_3526
به گزارش اصفهان شرق: بخش کویری جرقویه را می توان با داشتن آثاری به قدمت  تاریخ این منطقه شناخت. بناهای تاریخی که حرفهایی برای گفتن دارند. شاید اگر زبان باز کنند نه تنها گله مند بلکه تقاضای کمک در جهت احیای خود هستند و این در حالیست که عابران ناآگاهانه تکیه بر دیواری می زنند که شاید اجدادشان زحمت ساخت خشت خشت این بناها را کشیده اند.

تخریب آن منظره ها و آثار تاریخی، ما را بر آن داشت تا با مسئولین بخش گفتگویی انجام دهیم و سخن آنان را در این زمینه جویا شویم.

حسن جعفری هرندی بخشدار بخش جرقویه سفلی اظهار کرد: آثار تاریخی شهر محمد آباد با وجود ظرفیت بالای جذب گردشگر به این منطقه همچنان در حال تخریب می باشد.

وی افزود: ارگ تاریخی محمد آباد، باغ میر و موزه مردم شناسی و همچنین مسجد جامع میرپنج محمد آباد از بناهای تاریخی این شهر هستند که در جهت شناخت منطقه حائز اهمیت می باشند.

بخشدار در ادامه به پیگیری ها در جهت بازسازی این بناها  اشاره کرد و گفت: 200میلیون تومان در جهت بازسازی موزه مردم شناسی و ترمیم دیوارهای ارگ اختصاص داده شد. امسال هم در جهت تکمیل موزه و کارگذاشتن دوربین های مدار بسته، بودجه ای را در اعتبارات تملک دارایی در نظر گرفته ایم.

جعفری از کمپ های سنتی در داخل ارگ در جهت اقامت گردشگران توسط بخش خصوصی خبر داد.

وی معرفی نشدن بناهای شهر تاریخی محمد آباد را یکی از دلایل مظلوم بودن این آثار تاریخی در جهت جذب گردشگران دانست.

IMG_3526

بخشدار بخش مرکزی تنها راه نجات آثار تاریخی در بخش جرقویه سفلی را ترغیب بخش خصوصی برای همکاری در جهت تامین اعتبار خواند.

جعفری با اشاره به مهم دانستن احیای آثار به جا مانده از پیشینیان اظهار کرد: مرحله اول در جهت بازسازی باغ میر احیای درخت ها ی این باغ و تکمیل هتل اقامتی است و در رابطه با جذب گردشگر می بایست با تورهای گردشگری هماهنگ کنیم تا برنامه ای در جهت بازدید از این شهر داشته باشند.

وی عدم رسیدگی به بخشی از خانه های تاریخی را داشتن مالک و یا سکونت شهروندان در آن خانه ها دانست.

بخشدار در پایان از تشکیل کارگروه رسیدگی به این آثار در آینده ای نزدیک با حضور شورای شهر و شهردار در جهت استفاده ی مفید از ظرفیت های گردشگری شهر خبر داد.