سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - سه شنبه 04 آذر 1393

با موضوع سبک زندگی دینی/

کرسی‌های آزاداندیشی سبک زندگی دینی در اصفهان برگزار شد

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های کرسی آزاد اندیشی با موضوع “سبک زندگی دینی” و “رسانه‌های جدید، فرصت یا تهدید” با حضور طلاب و اساتید حوزه اصفهان برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛  نخستین کرسی‌های آزاداندیشی از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه امام علی(ع) صدر خواجو  برگزار شد.

یکی از اساتید حوزه علمیه قم در این جلسه نسبت به رشد روز افزون رسانه‌های جدید به خصوص در فضای سایبری اشاره کرده و اظهار کرد: رسانه‌های نوین امروزه بیشتر معطوف به فضای سایبری و فضای مجازی اعم از فضای شبکه جهانی اینترنت و در نسل جدید فضای ارتباطی به خصوص تلفن همراه بوده و طرح این مباحث، زمینه‌ساز ایجاد جرقه در روشن‌بینی و پیگیری موضوعات سبک زندگی اسلامی و در راستای توسعه و تعالی زندگی انسانی و رسیدن به قله تمدن اسلام ناب است.

حجت‌الاسلام عرب ایشان با در نظر گرفتن شبکه‌های اجتماعی به عنوان نمونه بارز رسانه‌های جدید بیان کرد: فرصت‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی که به عنوان یکی از مصادیق فضای سایبری به عنوان نسل وب 2 در عرصه اینترنت و موبایل در حال گسترش بوده، وجود دارد اما باید در نظر داشت اگر فرصت‌ها را با در نظر گرفتن صحیح تهدیدها نبینیم، تبدیل به چالش شده که این مسئله یکی از نکات اصلی در مدیریت استراتژیک است.

وی افزود: به عنوان مصداق فرصت‌ها می‌توان به ارائه ایده و بازاریابی و جذب سرمایه و تولید کار در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که با عنوان مباحث استارت آپ در جامعه جهانی در حال گسترش هستند و می‌توان به جریان‌سازی‌های جدید در عرصه شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرد که امروزه بسیار مورد توجه جامعه فرهنگی و مذهبی قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: از مصادیق بارز این مورد می‌توان به تشکیل گروه‌های مقابله با اهانت به ساحت مقدس امام هادی(ع) و دستگیری چند سرباز ایرانی در مرزهای سیستان و بلوچستان اشاره کرد که نتیجه جریان سازی در فضای سایبری، اشتراک‌گذاری اطلاعات بوده و در دل آن ارتقای سطح علمی و دینی در سطوح جامعه صورت می‌پذیرد.

وی به تهدیدهای موجود در این عرصه نیز اشاره کرده و با ارائه مختصری از تاریخ شکل گیری این رسانه‌ها و فضاهای مجازی اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحث مطرح در میان جامعه شناسان و حقوقدانان بین‌المللی بحثی پیرامون آپارتاید سایبری است.

حجت‌الاسلام عرب گفت: آپارتاید در اصل حاکمیت اقلیت بر اکثریت بوده به ناحق که مصداق بارز سیاسی آن در آفریقای جنوبی اتفاق افتاد و امروزه مورد پیشرفته آن در فضای سایبری در حال شکل گیری بوده و اگر بخواهیم به صورت مصداقی بررسی کنیم، به این شکل بوده که برای راه‌اندازی هر سایت یا وبلاگی، به یک فضا نیاز بوده و سئوال اینجا است که فضاهای اصلی و ارائه دامنه‌ها در اختیار کیست.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی مانند آیکان که این شرکت ماهیتاً کارکردی بین‌المللی دارد و همکار اصلی وزارت بازرگانی آمریکا به شمار می‌رود؛ در گذشته مدیریت این شرکت به طور کامل در اختیار وزارت دفاع آمریکا بوده و به طور دقیق‌تر، یک شرکت وابسته به دولت آمریکا بوده که مشخص می‌‌کند چه آدرسی برای چه کسی باشد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: وقتی این بررسی‌ها به سمت شبکه‌های اجتماعی و به خصوص فیسبوک و وایبر می‌رود، شرایط از این هم بدتر می‌شود و از جمله این حاکمیت‌ها به حذف صفحات و گروه‌های مخالف با رژیم صهیونیستی در دفاع از فلسطین و یا صفحاتی با موضوعات فرهنگی و مذهبی اسلامی به خصوص شیعی می‌توان اشاره کرد که آمار شفاف‌سازی رسمی ارائه شده توسط خود شرکت فیسبوک در سال‌های گذشته تأیید کننده این موضوع بوده که چه تعداد صفحه از سوی دولت آمریکا و در راستای منافع این دولت در فضای شبکه‌های اجتماعی این شرکت بسته شده و توقیف شده‌اند.

وی بیان کرد: گزارش‌های متعدد از سرقت اطلاعات و انتشار تصاویر خصوصی و سرقت هویت تنها بخشی از چالش‌های پیش‌رو در این حوزه هستند که می‌توان علاوه بر مسئله آپارتاید، سایبری به آن اشاره کرد و در هر حال باید توجه داشت که از مسائل اصلی در این بحث کنترل کامل فضای سایبری توسط آژانس امنیت ملی آمریکا بوده که در سال‌های مختلف با راه‌اندازی پروژه‌هایی همانند اشلون به دنبال کنترل کامل ارتباطات سایبری و دیجیتال در سراسر دنیا در راستای منافع دولت آمریکا بوده است.

حجت‌الاسلام عرب با تایید برخی از تهدیدها و فرصت‌های عنوان شده خاطرنشان کرد: برای استفاده از تکنولوژی ابتدا باید به ازای هر فرد بررسی شود که آیا الزام به استفاده از تکنولوژی جدید مورد نیاز فرد بوده و اگر واقعا لازم است، ابتدا باید فرهنگ آن و تهدیدهای آن آشنا شد و سپس نسبت به استفاده از آن اقدام کرد.

وی افزود: از سوی دیگر در بعد تکنولوژی، باید قبل از ایده‌پردازی از فرصت‌ها توسط فرهـنگ مهاجم و تبدیل آن به تهدید علیه ما، خود باید ایـده پردازی کنیم و مسئولین نیز باید از این ایده‌ها حمایت کامل کنند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.