سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - یکشنبه 02 آذر 1393

استاندار اصفهان:

آهنگ صدای آب، ماه آینده کم می‌شود/رهاسازی 20 درصدی آب به زاینده‌رود

استاندار اصفهان گفت: 80 درصد رهاسازی آب در ماه آینده کاهش پیدا می‌کند و آهنگ صدای آب در زاینده‌رود ماه آینده کم می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در جمع خبرنگاران با اشاره به قضایای آب در استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته از ابتدای مهرماه ماه تا شهریور گذشته آب شرب، کشاورزی و صنعت در استان اصفهان کنترل شد، اظهار کرد: امسال با وجود اینکه کم‌آبی جیره‌بندی در آب نداشته‌ایم و صرفه‌جویی خوبی در بخش آب صورت گرفت و تنها افت فشار داشتیم.

وی با بیان اینکه 30 میلیون اصله درخت باغات غربی اصفهان آب‌رسانی شد، افزود: در مقوله آب سه موضوع مطرح است و از روز نخست ما مدیریت یکپارچه آب را مطرح کردیم که طی 6 ماهه گذشته این مدیریت یکپارچه انجام شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه هر فردی که مسئول امور آب است باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: وزیر نیرو بحث کشت پاییزه اصفهان را اعلام کرد و در این زمینه ما وزیر نیرو را مسئول پاسخگو می‌دانیم.

وی مقوله سوم را تشکیل کمیته پنج نفره عنوان و بیان کرد: ما در اصفهان هیچ تصمیم آبی نمی‌گیریم مگر اینکه کمیته پنج نفره با حضور فرماندار، مسئول آب، کشاورزی، دو نفر از نظام صنفی و استانداری برگزار شود که تاکنون این کمیته دارای خیرات و برکات بوده است.

* 80 درصد رهاسازی آب به زاینده‌رود ماه آینده کاهش پیدا می‌کند

زرگرپور با اشاره به بازگشایی آب زاینده‌رود ادامه داد: کمیسیون پنج نفره تصمیم گرفت که آب پیش از ایام تاسوعا و عاشورا باز شود اما با توجه به ابراز احساسات مردم قرار شد این امر دو روز پس از تعطیلات انجام شود و آب با سرعت 90 تا 100 متر مکعب در ثانیه رهاسازی شود.

وی افزود: همین کمیته پنج نفره نیز برای بستن آب تصمیم‌ می‌گیرند و پس از یک ماه 20 درصد وضعیت موجود باقی و 80 درصد ورودی آب محدود می‌شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه آهنگ صدای آب کم می‌شود، بیان کرد: ما در ماه‌های آینده حداقل آب را در رودخانه خواهیم داشت و پیش‌بینی شده است که تا آخر سال این آب در حد محدود در جریان باشد اما کمیته پنج نفره برای ادامه آن تصمیم‌ می‌گیرند.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بارش‌های اخیر اصفهان، انتظار داریم که جریان محدود در رودخانه را داشته باشیم.

* آب برای تأمین حق‌آبه کشاورزان باز شده است

زرگرپور با بیان اینکه شایع شده که انتقال آب از کارون به اصفهان صورت گرفته است، گفت: هنوز هیچ قراردادی برای این قضیه بسته نشده است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود زاینده‌رود باز شده تا مردم به تماشای مرغابی‌ها بنشینند، افزود: آب برای کشت پاییزه مردم کشاورز باز شده است که همین میزان رهاسازی نیز حق‌آبه کامل قانونی آنها هم نیست و این صحبت‌ها به نوعی بی‌انصافی در حق کشاورزانی است که از این راه ارتزاق می‌کنند.

* 20 هزار هکتار زمین‌های اصفهان سیراب شده است

استاندار اصفهان بیان کرد: در آخرین جلسه‌‌ای که با حضور وزیر نیرو برگزار شد تنها استانی که در زمینه آب صرفه‌جویی کرده بود، استان اصفهان بود و این ذخیره آب اصفهان است که رهاسازی شده است.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم 30 میلیون متر مکعب آب را رهاسازی کنیم تا زاینده‌رود باز باشد اما دیگر تضمینی برای تامین آب شرب مردم نیست.

زرگرپور ادامه داد: از رهاسازی آب در سال گذشته 30 هزار هکتار گندم و 10 هزار هکتار جو کشت شد و تاکنون نیز 20 هزار هکتار آب به زمین‌ها رسیده و نیمی از زمین‌ها سیراب شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه 550 میلیارد ریال در روستاهای اصفهان هزینه شده است، تصریح کرد: تا پایان سال این اعتبارات عمرانی را به 800 میلیارد ریال افزایش می‌دهیم.

* برگزاری جلسه مشترک استانداری با شهرداری برای حل مشکلات اصفهان

استاندار اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جلسه مشترک با شهرداری اصفهان طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: از 38 محور رفع آلودگی هوای اصفهان 23 مورد آن مربوط به مدیریت شهری بوده که قرار است در جلسه آتی در خصوص موارد جدی در خصوص رفع آلودگی هوا و نیز توسعه حمل‌ و نقل بحث شود.

وی با تأکید به نقش شهرداری در توسعه عمرانی و منطقه‌ای، افزود: البته طرح پاره‌ای از اختلافات بین میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان و رفع این اختلافات از جمله مواردی است که در مورد آن بین شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان گفت‌وگو خواهد شد.

زرگرپور ضمن ابراز امیدواری از همکاری مدیریت جدید میراث فرهنگی استان با شهرداری تأکید کرد: میراث فرهنگی باید بداند در بهسازی و مرمت شهر می‌تواند کمک‌یار شهردار باشد.

وی در خصوص راه‌اندازی موقت و آزمایشی متروی اصفهان اظهار کرد: ما دنبال این هستیم که مردم به صورت کاربردی از متروی اصفهان استفاده کنند نه اینکه نمایشی مترو برای آنها راه‌اندازی شود و این در حالی است که خط یک متروی اصفهان از سمت میدان امام حسین(ع) تا انقلاب حدود دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: آنچه مهم است این است که مترو یک اثر مثبت برای مردم داشته باشد و اینکه در مرحله آزمایشی آیا مردم سوار مترو بشوند یا نه هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل اصفهان بیان کرد: وضعیت نیروی راهور در اصفهان متناسب با نیاز نیست و این در حالی است که در تهران تمام هزینه‌های نیروی انتظامی به جز حقوق را شهرداری پرداخت می‌کند اما در اصفهان با وجود کمبود منابع مالی شهرداری هزینه‌ای تامین نمی‌کند.

زرگرپور در مورد وضعیت کشف مواد مخدر و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص گفت: از یک سو نوع مواد مخدر مصرفی تغییر کرده و از سوی دیگر سن ابتلا به این مواد کاهش پیدا کرده و زنان نیز از جمله مصرف‌کنندگان مواد مخدر شده‌‌اند که در این زمینه از دانشگاه‌ها و نیز آموزش و پرورش کمک گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در این خصوص پاکسازی مناطق آلوده شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه معتقد هستیم که دریچه ورود به مواد مخدر قلیان است که در این زمینه باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.