سرویس: اجتماعی 03:06 - سه شنبه 07 آبان 1392

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی:

منبر ها و مداحی ها را با مسائل مادی آمیخته نکنید

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در چهارمین همایش مداحان شهید کشور در گلستان شهدا گفت: اجازه ندهید که منبرها و مداحی‌های ما با مسائل مادی و مالی آمیخته شود.

n00122273-b

به گزارش اصفهان شرق: حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، شامگاه دوشنبه در چهارمین همایش بسیج مداحان کشور که امسال با محوریت شهید محمدرضا تورجی‌زاده در شهر اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه ۲۲ ذی‌الحجه سال‌روز شهادت میثم تمار است، گفت: میثم تمار، یار حلقه اول امیرالمومنین (ع) بود؛ وی ۱۸ روز قبل از عاشورا به شهادت رسید و از شهادت امام حسین (ع) خبر داد.

استاد حوزه و دانشگاه مدح را از موارد بسیار تاثیرگذار بر روی مردم عنوان کرد و اذعان داشت: در آیه آخر سوره شعرا سه ویژگی مضر و چهار ویژگی مفید برای مداحان ذکر شده است.
حجت‌الاسلام رفیعی شاعر گمراه بودن، نداشتن ثبات و موضع و یکی نبودن حرف و عمل را سه ویژگی نکوهش شده برای مداحان در این آیه برشمرد.

وی تاکید کرد: دو نوع مداح داریم؛ مداحی که گمراه باشد و موضع ثابت نداشته و به آنچه می‌گوید عمل نکند، الگوی گمراهان می‌شود و مداحی که مومن، مدافع مظلوم، زیاد ذکرکننده‌ی خدا و اهل عمل صالح باشد، عاقبت به خیر می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی با تاکید بر این‌که مداحان باید اهل مطالعه باشند، گفت: همه مداحی نباید خواندن روضه و شعر باشد، بلکه مداح باید با مطالعه قبلی وارد روضه شود.

وی بیان شعرهایی با مضمون موعظه و نصحیت را که از تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، را از وظایف مهم مداحان عنوان کرد.

حجت‌الاسلام رفیعی به مداحان توصیه کرد که یا سراغ شعرها و مرثیه‌های عربی نروند و یا چنانچه از الفاظ و ابیات عربی استفاده می‌کنند، حتماً آن را صحیح بخوانند و قبل از جلسه با اهل تخصص ادبیات عرب چک کنند.

وی متذکر شد: مداحان باید استفاده ابزاری و سیاسی از تاریخ را در مداحی‌های خود به خصوص در منبرهای ماه محرم کنار بگذارند. مداحان تلاش‌ کنند در ماه محرم و صفر مقتل را درست و صحیح خوانده و از منابع معتبر بهره جویند.

وی با بیان این‌که ذوق در مداحی نباید از برنامه مداحان کنار رود، گفت: بهتر است مداحان قبل از ذکر مصیبت، با خواندن روایت و یا داستانی روضه را پردازش و مجلس را برای عزاداری آماده کنند.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه نسبت به رواج برخی از سبک‌های مداحی‌های اخیر در جامعه هشدار داد و افزود: باید مقابل این افراد ایستاد و اجازه رشد آن را نداد.

وی در ادامه متذکر شد: مداحان باید از غلو کردن در مجالس عزاداری اهل بیت (ع) خودداری کنند

دکتر رفیعی در ادامه با اشاره به اهمیت نماز اول وقت، خواستار توجه هیات مذهبی و مداحان به این واجب در هنگام عزاداری‌ها به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا شد.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: در هنگام اذان هر تریبونی را قطع کرده و نماز را برپا کنید.

وی در بخش دیگر تاکید کرد: مداحان اجازه ندهند که منبر امام حسین(ع) با مسائل مالی و مادی آمیخته شده و وسیله کاسبی شود.

حجت الاسلام رفیعی در خاتمه اعلام کرد: مداحان باید همدیگر را حمایت کرده و نفاقی نسبت به یکدیگر نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.