سرویس: اجتماعی » علمی 16:00 - جمعه 30 آبان 1393

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه:

بخش دولتی در هیچ کجای دنیا در تولید علم نقش ندارد

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه گفت: بخش دولتی در هیچ کجای دنیا در تولید علم نقش ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ امیر محمودزاده در نخستین همایش بررسی راهکارهای اجرای سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: در کریدور علم و فناوری باید سرمایه بخش خصوصی همچون خون در رگ‌های آدمی جاری باشد و تأمین مالی دانشگاه‌ها باید تنها به 8 درصد برسد و لزومی ندارد با پول چاه نفت، چاله هزینه‌های دانشگاهی کشور پر شود.

وی افزود: بخش دولتی در هیچ کجای دنیا در تولید علم نقش ندارد و در کشور ما هم نباید حداقل جلوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت این بخش در علم و فناوری سنگ‌اندازی کرده و سد راه شود.

رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه تأکید کرد: تا وقتی سرمایه‌های بخش خصوصی در خرید و فروش ارز و برج‌سازی و واردات ماشین خارجی جلب می‌شود، نهضت توسعه علمی و اقتصادی کشور به‌جایی نمی‌رسد و باید اقداماتی صورت گیرد تا اعتماد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران جلب شود و این سرمایه‌ها به کریدور علم و فناوری روانه شود.

محمودزاده ادامه داد: کلید دکتر روحانی باید در صندوق اعتماد در جامعه را باز کند تا اعتماد صنعت به دولت و دانشگاه به صنعت و مردم به دولت سبب وفاق ملی در توسعه علم ثروت آفرین شود.

رسالت پژوهش 24 ساعته در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد

وی بابیان اینکه مسئولان نباید تنها به دنبال روبان چیدن باشند، عنوان کرد: تنها عملیاتی کار کردن برای ایجاد نظام آموزش عالی کیفیت محور با استفاده از نیروی انسانی کیفی راه نجات امروز دانشگاه از سمت‌وسوی نگاه‌های سیاسی به نگاه علمی است.

دبیر همایش بررسی راهکارها، فرصت‌ها و چالش‌های اجرای سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری انقلاب یادآور شد: اکنون ساعت 4 عصر چراغ دانشگاه‌ها خاموش است و رسالت پژوهش 24 ساعته وجود نداشته و تنها در حد شعاری باقی‌مانده است.

محمودزاده اذعان کرد: چشم‌ها را نباید بر واقعیت‌ها بست و نظرات و رهنمودهای مقام معظم رهبری باید دلسوزانه و باپشتکار عملیاتی شود و نظر حضرت آقا نیز گسترش نقد منصفانه و مسئولانه در دانشگاه‌ها و رسانه‌هاست.

عدم تأمین شغل یکی از دلایل عدم استقبال از دانشگاه‌ها

رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه باید پیشرو، مهارت محور و خلاق باشد و والدینی که فرزندانشان را به دانشگاه با هزار خرج می‌فرستند توقع اشتغال بعد از تحصیل دارند که حق آن‌هاست.

وی تأکید کرد: پژوهشگاه شاخص پزوه یکی از دلایل موفقیتش تعهد تأمین شغل است و مشکل نظام آموزشی کشور ما 12 سال فرزندان ملت را دانش‌آموز نامیدن است، در حالی‌ که شایسته است 3 سال این بچه‌ها ارزش‌های نظام را یاد بگیرند و 3 سال هم به بینش برسند و سپس 6 سال واقع‌بینانه و با برنامه به تحصیل دانش‌ها بپردازند تا برای کشور مفید واقع شوند.

این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که آیا بدون یادگیری ارزش‌ها و بینش‌ها علم‌اندوزی فایده دارد و آیا حاصلش دانش‌آموختگانی با ضعف ایمان و غیرمسئول بار نمی‌آید و چگونه می‌توان فرزندان را به اساتیدی سپرد که ارزش‌های نظام و دین و بینش‌های اسلامی و ایرانی را فرانگرفتند، بیان کرد: باید تغییر اساسی ایجاد شود و نظام آموزشی و دانشگاهی ما پژوهش محور باشد تا دانش‌آموختگانش با درایتی خاص در پی تولید علم و فناوری و تبدیل آن به ثروت تا مرز خودکفایی باشند.

خلق ایده‌های ثروت آفرین در شاخص‌پژوه / باید مدل‌های بومی علم و فناوری ایجاد شود

محمودزاده ادامه داد: شاخص‌پژوه بر همین مدار توانسته حرکت کند و تاکنون چندین ایده علمی را به تولید و تجاری‌سازی و خلق ثروت برساند، اکنون نظام ارتقای اساتید در کشور با مشکل روبروست و اساتید اکثراً در پی افزودن مقالات isi هستند و تنها به این دل ‌خوش کردند، در حالی‌ که ظرفیت علمی جهان اسلام مدنظرشان باشد و اقتدار علمی کشور در دنیا.

وی افزود: باید پرده‌ها را بالا بزنیم و با نیازسنجی کشور و دنیا به تولید علم و فناوری و آموزش تقاضامحور و پژوهش پر درخواست را در محور فعالیت علمی قرار دهیم.

دبیر همایش بررسی راهکارهای اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: جمعیت طلایی کشور ما تنها هر 20 سال ظهور می‌کند و نباید این فرصت را از دست بدهیم و پیشران‌های مؤثر بر علم باید ایجاد شوند و با مشارکت در برنامه‌های علمی و شناسایی و جذب استعدادها، مشارکت عمومی و برقراری جریان اقتصادی پویا، باید تولید ثروت از علم اقتدارآفرین به وجود آید.

محمودزاده در پایان گفت: مهارت و پژوهش باید در پایان‌نامه‌ها شکل بگیرد و با خلق مدل‌های جدید علمی در پی کم کردن فاصله علمی با جهان باشیم و در این راه دولت تنها باید حامی معنوی باشد، چراکه بخش خصوصی علم و فناوری بودجه دولت را نمی‌خواهد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.