سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - جمعه 30 آبان 1393

توسط پژوهشگاه شاخص‌پژوه صورت گرفت

رونمایی از نخستین دستگاه آب شیرین‌کن ساخت بانوان محقق ایرانی

در همایش بررسی راهکارهای اجرایی سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی رهبر انقلاب از نخستین دستگاه ایرانی آب شیرین‌کن، مخترعان ایرانی در پژوهشگاه شاخص‌پژوه رونمایی شد که قابلیت جذب طبیعی سدیم در فیلترهای خود را دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛  در همایش بررسی راهکارهای اجرایی سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی رهبر انقلاب از نخستین دستگاه ایرانی آب شیرین‌کن در پژوهشگاه شاخص‌پژوه رونمایی شد این دستگاه قابلیت جذب طبیعی سدیم در فیلترهای خود را دارد.

اگر چه عربستان و استرلیا هم دو سال پیش مدعی ساخت این دستگاه شدند ولی پژوهش برای ساخت و تحقق این اختراع از شش سال قبل در پژوهشگاه شاخص‌پژوه صورت گرفته است.

این دستگاه به همت دو دانشجوی دوره دکترای پژوهش‌محور پژوهشگاه شاخص‌پژوه به نام‌های صبا بهداد و لیلا گرجی با شش سال تحقیق و پژوهش زیر نظر اساتیدی همچون نبی بید‌هندی و دیگران اختراع شده که با داشتن یک حباب بزرگ شفاف و فیلترهای بومی جذب کامل سدیم آب شور قادر خواهد بود، آب دریا و برخی پساب‌ها را تصفیه کند.

اجرای طرح بام سبز با این اختراع در پشت بام‌های اصفهان

محقق این طرح اذعان کرد با این اختراع طرح ایجاد بام سبز اصفهان و فضای سبز در پشت‌بام‌ها با استفاده از آب پساب ظرف‌شویی محقق می‌شود و اگرچه اصفهان در خشک‌سالی است ولی بام‌های کاشانه‌ها و برج‌ها در اصفهان سبز خواهد شد.

به گزارش فارس، وی اذعان کرد: به‌زودی سه مقاله جدید بین‌المللی درباره ساخت 3 پالایه جدید ایرانی جذب سدیم منتشر می‌شود و این فیلتر‌ها مزیتی نسبت به فیلترهای نانو دارند که ذرات را نیز اندازه‌گیری می‌کنند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.