سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 10:58 - شنبه 01 آذر 1393

در پی درخواست کشاورزان جرقویه علیا:

مهدی زاده: بذر اصلاح شده ی جهاد کشاورزی عاری از تخم علف هرز است

رییس جهاد کشاورزی جرقویه علیا از عدم وجود هر گونه تخم علف هرز در بذر های توزیع شده جهاد کشاورزی در بین کشاورزان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق: به دنبال انتشار خبری در خصوص کشت گندم و صحبت کشاورزی مبنی بر وجود تخم علف های هرز در گندم های خریداری شده از جهاد کشاورزی بر آن شدیم تا در این زمینه گفتگویی با رییس جهاد کشاورزی بخش جرقویه علیا داشته باشیم.
مهدیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان شرق در خصوص چگونگی بذر های توزیع شده در بین کشاورزان بخش جرقویه علیا، با اشاره به انواع بذرهای موجود در بین کشاورزان اظهار داشت: بذرهای اصلاح شده از سوی جهاد کشاورزی ضد عفونی و بوجاری می شود و پس از طی نظارت سازمان تعاون و بخش اصلاح نباتات به درخواست کشاورزان به دست آنها خواهد رسیده و می توان گفت این بذرها بدون هر گونه آلودگی به سن و علف های هرز می باشد.

 
رییس جهاد کشاورزی جرقویه علیا افزود: بنا به درخواست عده ای دیگر از کشاورزان در استفاده از بذرهای زمین اختصاصی شان دستگاه بوجاری و مواد ضد عفونی در اختیارشان گذاشته می شود تا با مشاوره ی خاص بتوانند بذر را ضد عفونی و از رویش علف های هرز در زمین جلوگیری کنند.

 
وی در پا سخ به گفته ی برخی کشاورزان مبنی بر وجود علف هرز در زمین کشاورزی اذعان کرد: برخی کشاورزان به سبک سنتی و از بذرهایی بدون عبور از دستگاه بوجاری و قرار گرفتن در چرخه ی ضد عفونی استفاده می کنند و تخم علف هرز را در زمین کشاورزی می پاشند که ممکن است در سالهای بعدی تخم علف ها در زمین رشد کند.

 
مهدی زاده شخم زدن عمیق زمین و استراحت یکساله را از عوامل بوته کشی علف های هرز عنوان و گفت: زمین های دارای علف هرز پس از یک دوره شخم زنی عمیق و عدم کشت پس از شخم در یک سال به مرور و به طور طبیعی عاری از رشد علف های هرز در زمان کشت بعدی می شود ولی متاسفانه خرده کشاورزها خیلی کم به این کار رو آورده و این طرح توسط برخی عمده مالکان انجام می شود.

 
وی خرید بذر توسط جهاد کشاورزی از کشاورزان را منوط به برخی شرایط خاص دانست و خاطر نشان کرد: به درخواست جهاد از برخی کشاورزان و با اجرای شرایط خاص کشت و استفاده از سموم دفع آفات توسط کشاورزان بذر از کشاورز خریداری می شود تا طی تحقیقات جهاد کشاورزی و استفاده از مراحل ضد عفونی خاص بتوان بذری سالم تحویل کشاورزان داد.

 
این مقام مسئول کشاورزی تصریح کرد: از بذر های موجود در دست کشاورزان اگر از 100 دانه گندم 3 دانه به سن آلوده باشد از ردیف بذر هایی خریداری شده توسط دولت از کشاورزان خارج می شود .و در این خصوص کشاورز حداکثر مراحل کشت سالم در حصول بذر پاک را رعایت می کند.

 
وی در پایان با توجه به نگهداری و مصرف بذر مختص کشت و کار تاکید کرد: به هیچ وجه نباید گندم های خریداری شده به منظور کشت در چرخه ی تولید آرد برود زیرا این گندم ها به مواد ضد عفونی آغشته شده است تا مقاوم به قرار گرفتن در زیر زمین باشد و تبدیل این گندم به آرد باعث مسمومیت در فرد می شود .

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.