سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - پنجشنبه 29 آبان 1393

معاون طب سنتي ايراني وزارت بهداشت در همايش درمان بيماران با طب مكمل:

جهان به سوي طب سنتي در حال حركت است/ افزايش تقاضا نسبت به اين طب روند صعودي يافته است

عدم پاسخگويي طب نوين به درمان برخي از بيماري‌ها و اثرات سويي كه بر بدن بيماران بر جاي ‌مي‌گذارد جهان با سرعت فراوان به سمت طب سنتي در حال حركت است و تقاضا براي دريافت خدمات در اين حوزه روز به روز در حال افزايش است.

به گزارش اصفهان شرق؛ دكتر محمود خدادوست در همايش كشوري پيشگيري و درمان بيماران با طب مكمل با اشاره به راهبردهاي به كار رفته در سال هاي ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ توسط سازمان بهداشت جهاني براي توسعه استفاده از ظرفيت طب سنتي و مكمل در نظان سلامت، بيان داشت: سازمان بهداشت جهاني در اين زمينه تاكيد فراواني به ادغام خدمات كشورهاي عضو اين برنامه در حوزه طب سنتي و استفاده از ظرفيت‌هاي آنان است.
وي با بيان اينكه اين سازمان با تجزيه و تحليل از روند پيشرفت طب سنتي در دنيا به اين جمع‌بندي رسيده است، افزود: با افزايش تقاضا نسبت به اين طب در جهان اين دو طب نه تنها براي درمان بيماري‌ها كاربرد دارند بلكه به طور گسترده از بروز بيماري‌ها و ارتقا و حفظ سلامت مفيد و كاربرد آنه براي دولت‌ها مقرون به صرفه است.
معاون طب سنتي ايراني وزارت بهداشت با اشاره به ورود بسياري از كشورها در اين حوزه و پيشرفت‌ آنها در اين حيطه، گفت: در حال حاضر بحث جهاني شدن استفاده از طب سنتي و مكمل از رويكردهاي اين كشورها محسوب مي‌شود و آنان به دنبال اين هستند كه اگر يك روش يا شيوه يا محصولي از طب سنتي و مكمل در منطقه‌اي مي‌تواند قابليت استفاده براي مناطق ديگر جهان را داشته باشد بايد به فراگير شدن آن توجه كرد.
وي ادامه داد: در حال حاضر روش‌هاي مختلف طب مكمل در كشور مورد استقبال قرار گرفته و وزارت بهداشت از طريق انجمن‌ها و مجوزهاي درماني به نشر آنها كمك مي‌كند.
خدادوست با بيان اينكه در كشور كره، خدمات طب سنتي از سال ۱۹۸۷ تحت پوشش بيمه قرار گرفته است،تصريح كرد: در ايران در اوايل سال جاري هم سياست‌هاي كلي سلامت از طرف مقام معظم رهبري ابلاغ شد كه بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور تكليف شده است كه نسبت به بازشناسي، ترويج، توسعه و نهادينه سازي طب سنتي ايران در نظام سلامت اقدام كند.
وي بيان داشت: در سياست ابلاغ شده، طب سنتي در نظام سلامت به طور هوشمندانه ديده شده است و بحث از توليد و فرآوري گياهان دارويي توسط وزارت جهاد كشاورزي با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تا بحث روزآمدكردن و استاندارد كردن روش‌هاي تشخيصي و درماني، استفاده از تجارب كشورهاي ديگر در اين عرصه و تعامل منطقي با طب رايج و در نهايت اطلاح سبك زندگي مردم مورد تاكيد قرار گرفته است.
معاون طب سنتي ايراني وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه زمان آن رسيده كه با ارائه دست آوردهاي محققان كشور افراد بيشتري از اين علم آگاه شوند، افزود: اين دست همايش‌ها فرصت مناسبي است تا پزشكان و پيراپزشكان خدمات خود را با كيفيت بهتر و بر اساس اطلاعات علمي‌تري ارائه شود و سازمان‌ها از طريق شيوه‌هاي مكمل حمايت خواهند كرد.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.