سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:04 - سه شنبه 27 آبان 1393

ادعاهای اقتصادی که در کوچه و بازار حس نمی‌شود/آیا ” بازی با آمار” راه حل مشکلات اقتصادی است؟

در هفته های اخیر برخی مردان اقتصادی دولت تحلیل های ناقصی با توسل به آمارهای مختلف ارائه کردند که باعث سردرگمی مردم و همچنین کارشناسان شده است که مهمترین دلیل آن عدم تطابق آمارها با واقعیت های جامعه است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در هفته های اخیر برخی مردان اقتصادی دولت تحلیل های ناقصی با توسل به آمارهای مختلف ارائه کردند که باعث سردرگمی مردم و همچنین کارشناسان شده است که مهمترین دلیل آن عدم تطابق آمارها با واقعیت های جامعه است.

این آمارها که علی‌رغم تاکیدات زیاد دولت بر حقانیت آن، تاکنون از سوی سازمان های مرتبط همچون مرکز آمار ایران تایید و به طور رسمی اعلام نشده و یا حداقل مردم آن را در زندگی خود ولو به صورت حداقلی حس نکرده‌اند دست آویزی برای دولت مردان قرار گرفته تا به کمک آن این طور القا کنند که در زمینه اعتلای رشد اقتصادی و افزایش تولید موفق بوده است.

اعلام آمار نرخ رشد 4.6 درصدی و همچنین در روزهای اخیر تک رقمی شدن نرخ بیکاری از این دست موارد است که البته هر روز نیز آمارها و ادعاهای جدیدتری نیز بیان می‌شود.

از طرفی هرچند این اعداد و ارقام به صورت کامل غلط نیست، اما وقتی عامه مردم  تغییراتی را که بیان می‌شود را حس نکنند، آمارها را مردود شمرده و اعتنایی به آن نخواهند کرد. تورم، بیکاری، نرخ رشد اقتصادی افزایش شغل و… مواردی است که در زندگی روزمره قابل لمس است و مردم توقع دارند وقتی دولت اعلام می‌کند که رشد صورت گرفته و کاهش قیمت داشته باشیم مردم در کوچه و بازار آن را حس کنند.

بدون شک با ادامه این روند و عدم بهبود وضعیت معیشتی مردم، این فرضه به ذهن ها متبادر می‌شود که این اظهارات در حوزه اقتصادی فقط در حد بازی با اعداد بوده و جنبه واقعی نداشته است. با وجود اینکه حتی شخص رئیس جمهور نیز به این اعداد تکیه کرده و آن را به طور رسمی اعلام می‌کندد، مردم انتظار دارند این تغییرات چشمگیر را در زندگی خود حس کنند.

تک رقمی شدن نرخ بیکاری (کاهش آن از 10.4 درصد در تابستان 92 به 9.5 درصد در تابستان 93) در شرایطی که نرخ مشارکت از 39.1 درصد به 37.2 درصد کاهش یافته، بیانگر  کاهش فرصت های شغلی است و چگونه ممکن است که با وجود این مستندات افزایش فرصت های شغلی در جامعه ایجاد شده باشد.

این ارقام با یکدیگر در تعارض است و این ادعا که بیکاری در کشور کم شده را مورد نقد قرار می‌‌دهد که البته این موضوع در  آمارهای رسمی مرکز آمار نیز وجود دارد و کاهش خالص 690 هزار شغلی از تابستان گذشته تا تابستان امسال به تایید رسیده است.

لذا  در چنین شرایطی تاکید برخی دولتمردان بر این که کاهش نرخ بیکاری به عنوان یک موفقیت دولت ! محسوب می‌شود، بسیار جای تعجب و تامل دارد. بماند که البته گاهی ذکر  این به اصطلاح دستاورد به عنوان یکی از نتایج توافقات هسته‌ای با غرب هم یاد می‌شود که انسان را متحیر می‌کند.

دولت با آغاز کار خود با بیان ارقام مختلف مدعی پیشرفت خود در حوزه های مختلف اقتصادی شد در حالی که بسیاری از متفکران و صاحب نظران اقتصادی بر این باورند که دولت هیچ کار مثبتی انجام نداده و این مردم بودند که انتظاراتشان را پایین آوردند و دولت تنها نقش کنترلی ایفا کرده است.  از این رو انتظار می‌رود دولت مردان به جای آمارگری و تفسیر اعداد و ارقام به فکر حل معضلات اقتصادی باشند و در کمال صداقت مردم را از اقدامات خود آگاه سازند.

البته لازم به ذکر است که دولت در حوزه ثبات قیمت ها تا کنون اقدامات مثبتی نیز انجام داده که مستلزم استمرار است و باید در عین حال تولیدات نیز توسعه پیدا کند.

به هر حال باید توجه داشت که بهترین قاضی عملکرد دولت ها مردم هستند و اگر کسی کار مثبتی انجام داده باشد در اذهان مردم باقی خواهد ماند. کار اقتصادی باید در کمال آرامش و بدون سیاسی بازی صورت گیرد تا در نهایت رشد، توسعه و بهبود وضع اقتصاد به عنوان دستاورد برای مردم را به چنگ آوریم.

اشتغال، مسکن، قیمت کاذب برخی از اقلام اساسی، توزیع ناعادلانه ثروت،  تورم و … عمده مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد ما است و باید تا جایی که توان وجود دارد در این زمینه‌ها تلاش کرد تا بهبود حاصل شود.

البته سیستم اقتصاد کشور نیز در ساختار ایراداتی هم دارد که باید توسط متخصصان امر مورد ارزیابی و بازبینی قرار گیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.