سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - یکشنبه 25 آبان 1393

با حضور خانواده و شاگردان علامه جعفری صورت گرفت/

تبیین ویژگی‌های شخصیتی علامه جعفری در همایش ققنوس اندیشه

همایش ققنوس اندیشه به منظور یابود شانزدهمین سالگرد عروج علامه محمدتقی جعفری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ همایش ققنوس اندیشه به منظور یابود شانزدهمین سالگرد عروج علامه محمدتقی جعفری در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان برگزار شد.

در این همایش که گروه‌های مختلف دانشجویان و اساتید، چند تن از مسئولان شهری و استانی و همچنین خانواده علامه جعفری حضور داشتند پیرامون شخصیت و زندگی این عالم بزرگوار صحبت شد.

در ابتدای مراسم احمد علی فروغی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه علامه جعفری شخصیت جامعی از نظر علمی بودند، اظهار کرد: کشف الابیات مثنوی علامه جعفری با عنوان از دریا به دریا، اشعار مولانا را بسیار جالب مورد تحلیل، بررسی و نقد قرار دادند.

وی در این همایش آمادگی خود را برای ایجاد دبیرخانه دائمی همایش علامه جعفری را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان اعلام کرد.

در ادامه رضا اسماعلیلی، دبیر همایش ققنوس اندیشه پیام طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را قرائت کرد.

در گوشه‌ای از این پیام آمده است: گرچه تاریخ پرشکوه ایران برآمدن آفتاب علم و معرفت را از جای جای قلمرو گسترده فرهنگی خود از روزگاران کهن تا کنون به تماشا نشسته است و این خاک هیچ‌گاه از حضور چنین مردان و زنان نقش‌آفرین در عرصه‌های گوناگون علمی و فرهنگی خالی نبوده است اما شمار کسانی که  در دانش‌های گوناگون جامعیت داشته و جایگاه سترگ علمی خویش را با حضور در میان توده مردم رنگ مردمی بخشیدند سخت اندک است.

وی افزود: همچنین آنان که علاوه بر قلم زدن گوی بیان نیز در میان افکندند و سخن شیوا را با پشتوانه دانش خویش گرداندند چندان پرشمار نیستند خاصه در دوران معاصر که علوم گوناگون هریک وسعتی شگفت‌انگیز بافته است و آنان که جامع‌الاطراف بوده و گام در میدان‌های علوم مختلف نهادند همچون اخترانی فروزان‌اند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: علامه محمد تقی جعفری تبریزی(ره) از آن گروه عالمان و متفکرانی بود که ویژگی‌های گفته شده را به عیان در خیش داشت و بی ‌آنکه خود بگوید آثار مکتوب و شفاهی ایشان گواهی مکتوب بر این مدعاست و ثبت بیش از 80 اثر متنوع و تجدید چاپ بسیاری از آنها در قالب موضوعاتی چون فقه، علوم سیاسی، روانشناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، زیبایی‌شناسی و هنر در اسلام و مباحث فلسفی و حکمی مشحون از آرا و نظریات بدیع و ابتکاری نشان ار تنوع آثار ایشان از نظر تعداد و موضوع دارد که از کسی ساخته نیست.

وی خاطرنشان کرد: ایشان نه تنها در علم که در زمینه‌های اخلاقی نیز اسوه‌ای تمام عیار و تکرار نشدنی بودند و علم و دانش در ایشان با زینت‌های گران‌بهایی چون اخلاص در عمل، راستی در گفتار، صبر و شکیبایی، استقلال فکری و در نظر گرفتن مقتصیات زمان جلوه‌های بیشاری یافته بود.

میرادامادی که مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان را بر عهده دارد سخنران بعدی همایش ققنوس اندیشه بود.

وی با اشاره یه کلیپی که در طول برنامه از زندگی علامه جعفری نمایش داده شد، خاطر نشان کرد: زمانی که علامه به گل نگاه می‌کند نگاه ایشان یک نگاه معرفتی است و اشخاص معمولی زمانی که به گل نگاه می‌کنند با دید لذت از زیبایی گل به آن می‌نگرند اما امثال علامه جعفری با دیدن گل از تماشای حکمت آفریننده گل لذت می‌برند و جمال الهی را در آن می‌بینند.

حجت‌الاسلام میردامادی با اشاره به شرحی که علامه جعفری بر مثنوی و نهج‌البلاغه نوشتند، تصریح کرد: علم، تقوا، ولایت‌پذیری و محبت به اهل‌بیت و تسلط به علوم قدیمه و جدیده از جمله مواردی است که به صورت یکجا در علامه جمع شده بود و پس از وفات ابشان کسی نتوانست جایش را بگیرد.

اما علی رافعی از شاگردان علامه جعفری در ادامه همایش با بیان اینکه به علامه لقب ابن‌سینای زمان داده شد، اظهار کرد: ابن‌سینا در علوم مختلفی کار کرده و کتاب قانون این دانشمند بزرگ امروز در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌شود اما وجهه علمی ابن‌سینا تنها به طب خلاصه نمی‌شود و او در علوم مختلف از فلسفه و حکمت تا سایر علوم در زمان حیاتش صاحب نظر بود و آرا منحصر به فردی داشت و علامه جعفری نیز همین‌گونه بود.

وی با اعتقاد بر اینکه تمام علوم در وجود علامه به وحدتی رسیده بود که سبب شده بود در زبان ایشان به صورت وحدت‌آمیز و نه تفرقه‌انگیز بیان شود، گفت: علامه شهود جمال الهی داشتند و از زیبایی خداوند مست شده و اشعار مولانا می‌خواندند و به پهنای صورت اشک می‌ریختند.

رافعی افزود: علامه جعفری زمانی که عرفان تدریس می‌کردند، مطالب عرفانی را نیز با آن به صورت هماهنگ بیان می‌کردند و نیز فضای دروس فلسفی را با مطالب مولوی تلطیف می‌دادند.

در انتهای این همایش نیز از صاحبان تعدادی از مقالات برگزیده ارسالی به دبیرخانه همایش تجلیل به عمل آمده و به رسم یابود هدایایی به آنها اهدا شد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.