سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 09:08 - شنبه 24 آبان 1393

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان اصفهان:

فضاهای تاریخی ظرفیت عظیم گردشگری شرق اصفهان است/ توجه ویژه ای به مناطق کویری داشته باشیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان اصفهان گفت: طرح مطالعاتی جامعی در خصوص گردشگری در محور شرق اصفهان باید تهیه شود و بعد از آن بر پایه ی طرح مطالعاتی رویکرد عملیاتی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه: بازدید میدانی دکتراله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری با هیئت همراه و اعضای شورای اسلامی شهر ورزنه انجام شد.
به همین منظور گفتگویی کوتاه در رابطه با موضوعات سفر و نظارت بر بحث گردشگری با وی داشتیم.
اصفهان شرق- بازدید جنابعالی از منطقه چگونه بود و چه نواقصی را در بحث میراث فرهنگی می توانید به آن اشاره و ارائه راهکار دهید؟
بازدیدی که از محور شرق شهرستان اصفهان داشتیم نشان دهنده ظرفیت های عظیم در حوزه تاریخی، میراث فرهنگی و گردشگری در این منطقه است که متاسفانه متناسب با این ظرفیت ها شاهد توسعه یافتگی در این حوزه نیستیم. در این منطقه گردشگری کویری، گردشگری روستایی قابلیت توسعه و گسترش دارد و نیازمند برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت های مناسبی است که انشالله تلاش می کنیم با همکاری مجموعه سازمان میراث فرهنگی و همچنین همکاری شوراها، شهرداری ها، دهیاریها در منطقه، نمایندگان مجلس و همه کسانی که در این حوزه فعالیت و علاقه مندی دارند و همچنین بخش خصوصی بتوانیم برنامه های اساسی و خوبی را برای محور شرق شهرستان اصفهان داشته باشیم.
اصفهان شرق- با توجه به پراکندگی جمعیت در شرق شهرستان اصفهان و بحث منطقه کشاورزی بودن شرق اصفهان راه کاری که می تواند جایگزین مناسبی برای بحث اشتغال باشد صنعت گردشگری است و متولی امر گردشگری، میراث فرهنگی حضرتعالی می باشد، متاسفانه این نواقص در شرق اصفهان بیشتر به چشم می خورد، راه کار متناسب برای توسعه گردشگری این منطقه را چگونه می بینید؟
منطقه شرق به علت خشکسالی های اخیر کشاورزی آن با مشکلات زیادی مواجه شده است، ولی ظرفیت های خیلی مهم در صنایع دستی و گردشگری دارد که ما بایستی به توسعه صنایع دستی و گردشگری در این منطقه یک توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشیم که بتوانیم در این قسمت جهش خوبی را جایگزین خلا ها و کمبودها در حوزه صنعت و کشاورزی در منطقه ایجاد کنیم. در بخش صنایع دستی نیازمند توسعه آموزش، توسعه مشاغل صنایع دستی و گسترش بازاریابی صنایع دستی در این حوزه هستیم که انشالله بایستی این را در دستور کار قرار دهیم و با دستگاه هایی که می توانند در این زمینه با ما همکاری داشته باشند بخش صنایع دستی را یک برنامه ریزی اساسی در شرق شهرستان اصفهان داشته باشیم.
اصفهان شرق- چه تدابیری جهت استفاده از ظرفیت گردشگری در دستور کار دارید؟
در زمینه گردشگری قابلیت های بسیاری وجود دارد، ما یک بخش مهمی از فضاهای تاریخی که در منطقه شرق اصفهان وجود دارد اینها را بدون تردید بایستی با مشارکت بخش خصوصی و با رویکرد خدمات سفر و گردشگری بازسازی کنیم که این ظرفیت عظیمی است. جاذبه های طبیعی این منطقه در کنار ظرفیت های تاریخی جای تامل ویژه ای دارد و بایستی به جاذبه های طبیعی خصوصاً منطقه کویری توجه داشته باشیم و تاسیسات زیرساخت ها را برای سرمایه گذاری مهیا کنیم.
در بازدیدی که صورت گرفت نمونه های خوب و موفقی روا شاهد بودیم که منتها این نمونه ها با ظرفیت هایی که در منطقه وجود دارد هماهنگی ندارد و باید خیلی بیش از این توسعه پیدا کند.
اصفهان شرق- آیا برنامه ی مطالعاتی ویژه ای در این موارد در نظر دارید؟
محور شرق را در دستور کار مطالعات اساسی قرار خواهیم داد یعنی در واقع یک طرح مطالعاتی جامعی در خصوص گردشگری در محور شرق اصفهان باید تهیه شود و بعد از آن بر پایه ی طرح مطالعاتی رویکرد عملیاتی داشته باشیم و بتوانیم برنامه ریزی های آینده در چهارچوب این طرح پیگیری شود و در آینده شاهد توسعه در منطقه باشیم.
اصفهان شرق- سخن پایانی شما چیست؟
شهر ورزنه در حوزه شرق اصفهان حرکت خیلی خوبی داشته و انشالله در ورزنه می توانیم حرکت های مهمی را داشته باشیم و در سایر شهرها از این الگو بهره بگیریم.

تصاویر مربوط به بازدید از ورزنه:

DSC09230 DSC09240 DSC09241 DSC09290 DSC09195

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.