سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - شنبه 24 آبان 1393

هشدار به والدین دارای کودکان مبتلا به دیابت یک/تفاوت کودکان سالم و دیابتی

مشاور معاون بهداشتی بیماری‌های غیرواگیر و سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت با تشریح تفاوت کودکان سالم و دیابتی، نسبت به والدین دارای کودکان مبتلا به دیابت یک هشدار داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدتقی چراغچی باشی با اشاره به اینکه در بیماری‌های دیابت مسئله فرهنگ سازی و آموزش برای تغییر رفتار از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: در دیابت نوع یک، بدن فرد مبتلا انسولین نمی‌سازد بلکه از خارج وارد می‌شود.

وی بیان کرد: در بسیاری از موارد اصولأ استفاده از انسولین یا مطرح کردن اینکه کودک من دیابتی است به ویژه در مدارس مشکل است؛ زیرا متأسفانه برخی از والدین به خاطر باورهای غلط درباره  ابتلای فرزندشان به این بیماری اصلأ اطلاع رسانی نمی‌کنند.

چراغچی باشی هشدار داد: در حالیکه به دنبال چنین رویه اشتباهی؛ امکان دارد کودک دچار افت قند خون شود یا اینکه یکسری حوادث ناگوار دیگر نیز برایش رخ دهد. بنابراین به طور کلی والدین این را باید بدانند که کودک دچار دیابت نوع یک آنها تفاوت چندانی با یک کودک سالم ندارد؛ بلکه تفاوت دراینست که کودک آنها قادر به ساختن انسولین نیست.

قائم مقام مدیرعامل انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک به مربیان مدارس توصیه کرد: ابتدا آنها باید آموزش‌های لازم را در خصوص نوع بیماری و مدیریت آن بگذرانند. برای نمونه زمان افت قند خون دانش آموز باید بدانند که چه اقداماتی انجام دهند.

چراغچی‌باشی در حاشیه مراسم ویژه انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک به مناسبت هفته ملی دیابت و با مشارکت بخش دیابت گروه شرکت‌های سانوفی افزود: همچنین ضروری‌ترین چیز برای اولیاء و مدارس این است که دوره‌های آموزشی خاصی را بگذرانند. ضمن اینکه بیماران دیابتی نوع 1 و 2 برای اینکه بتوانند خودمراقبتی و خودمدیریتی در بیماری داشته باشند نیازمند طی آموزش‌های مدونی هستند.

در ادامه کیخان زاده مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک نیز گفت: امروز به مناسبت هفته ملی دیابت و به بهانه دور هم جمع کردن اعضای انجمن گابریک گردهم آمدیم. حال آنکه تمرکزمان بیشتر روی کودکانی است که انسولین می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: انجمن اطلاع رسانی دیابت -گابریک- بزرگترین انجمن ملی فعال در حوزه دیابت و مردم نهاد است و کار آن کمک به افراد دیابتی برای کنار آمدن با بیماری اشان است.

کیخان زاده کنترل وزن؛ تغذیه سالم و فعالیت‌های ورزشی را برای پیشگیری از ابتلا به دیابت بسیار موثر دانست.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.