سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:01 - جمعه 23 آبان 1393

حقآبه زاینده رود به رسمیت شناخته شد

حقابه زاینده رود به رسمیت شناخته شد

استاندار اصفهان گفت : «حقآبه » زاینده رود پس از ۵۰۰ سال به همت دولت تدبیروامید به رسمیت شناخته شد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، ‘رسول زرگرپور’ در گفتگو با ایرنا گفت: این طرح در جلسات شورای عالی آب مطرح و بعد از ۵۰۰ سال از زمان شیخ بهایی تا به امروز برای اولین بار، سهم اشتراک داران این حوضه مشخص و به رسمیت شناخته است.

وی تصریح کرد: به رسمیت شناختن حقابه زاینده در قالب طرح۹ ماده ای احیای این حوضه، از سرچشمه تا تالاب گاوخونی در شرق اصفهان تدوین و به تصویب بالاترین مرجع آبی کشور رسید و قسمت اعظم آن محقق و پیگیری شده است.

استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: دریک فاصله زمانی سه ساله با اجرای مصوبات ۹ ماده ای احیای حوزه آب زاینده رود محقق بشود.

وی به رسمیت شناختن حقوق حقابه داران حوضه زاینده رود، بازنگری و مدیریت بر مصرف آب در این حوضه در بخش کشاورزی، شرب و صنعت، مدیریت یکپارچه بر این عرصه طبیعی و تزریق منابع جدید آب را از جمله محورهای اصلی طرح ۹ ماده ای احیای حوضه زاینده رود ذکر کرد.

استاندار اصفهان، در تشریح هریک از این محورها گفت: وضعیت منابع و مصارف نمی تواند مثل قبل باشد و در این راستا باید مصرف بهینه را دربخش کشاورزی،شرب و صنعت اجرایی کنیم و در حال حاضر فعالیتها و پروژه هایی اجرایی آن در حال تهیه است.

وی مدیریت یکپارچه را به عنوان محور سوم عنوان کرد و افزود: این مدیریت یکپارچه باید بر حوزه آبریز زاینده رود حاکم باشد.

وی با بیان اینکه این مدیریت یکپارچه تا دو دهه قبل براین حوزه حاکم بوداظهار کرد: متاسفانه از دودهه به این طرف، اول با یک مصوبه مجلس و بعد توسط سیاست های دولت قبل این مدیریت یکپارچه از دست رفت و این یکی از اصلی ترین معضلات این حوضه اس.

وی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه یعنی از قله کوه تا تالاب گاوخونی هم اکنون بر حوضه زاینده رود که حاکم شده است.

استاندار اصفهان گفت: در قالب محور چهارم باید منابع جدید به حوزه آبریز زاینده رود تزریق شود و در این زمینه طرح هایی مانند طرح انتقال آب با عنوان بهشت آباد در دستور کارقرار دارد.

وی تصریح کرد: این چهار محور اصلی در قالب طرح ۹ ماده به تصویب بالاترین مرجع آبی کشور رسیده که قسمت اعظم طرح مذکور محقق و پیگیری شده است و اولین دستاورد و مهمترین نتیجه آن جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.