سرویس: غیر تولیدی » تنظیمی 03:54 - جمعه 23 آبان 1393

نقلی از دیگران:

مخدر ها و محرکهای شنیدنی!!

اگر تا دیروز کاسب سرچار راه، فندک، پایپ و زرورق، پازل نشئگی را کامل می‌کرد، امروز این پازل، با دست‌ و پا کردن یک اتاق تاریک، یک هدفون، اینترنت و یک فایل صوتی خاص کامل می‌شود؛ فایل‌های خاص و موسوم به مخدرهای دیجیتالی!

اصفهان شرق: این روزها موضوع روی آوردن جوانان به مواد مخدر و محرک، به موضوعی داغ برای نهادهای فرهنگساز، امنیتی، انتظامی، قضایی و … تبدیل شده؛ موادی که با تحریک بخشی از مغز، احساس کاذب سرخوشی و نشئگی را برای مصرف کنندگان آن‌ها به ارمغان می‌آورد و این حس خوش و تحریک خاص مغز، به اندازه‌ای برای مصرف کنندگان لذت بخش است که آن‌ها را وادار به تجربه استفاده مجدد از این مواد کرده و پس از مدتی، اعتیاد به مصرف این محرک‌ها و مخدرها را برای مصرف‌کنندگانشان به ارمغان می‌آورد؛ موضوع اعتیاد مصرف مواد افیونی، محرک و … به اندازه‌ای مصیبت‌بار است که امروز شاهدیم بسیاری از سرقت‌ها، جنایت‌ها، معضلات اجتماعی و خانوادگی، ریشه در مصرف این مواد و اعتیاد به مصرف آن‌ها دارد.
مواد مخدر آمریکا، عنوان کرده که تا آن زمان هیچ مستنداتی در خصوص تاثیر مشابه این مخدرهای دیجیتالی با مخدرها و محرک‌های دیگر نیافته است، ولی در عین حال تاکید دارد که در دست نبودن مستندات کامل این ادعا، به این معنا نیست که می‌توان این مخدرهای صوتی را گوش داد!
اثرات مخرب استفاده از این مخدرهای دیجیتالی به اندازه‌ای بود که دفتر مبارزه با مواد مخدر ایالت اوکلاهاما در سال ۲۰۱۰ و بر اساس برخی گزارشات واصله به این مرکز، نسبت به مصرف این موارد هشدار داد؛ این در حالی است که برپایه گزارشات کشورهای عربی، موج استفاده از این فایل‌های صوتی به این کشورها رسیده و بسیاری از جوانان عرب به دنبال تجربه این مخدرهای دیجیتالی هستند.

 

Digital Drug و I-DOSINGها بخشی از Binural Beats هایی هستند که این روزها به مخدرهای صوتی شهرت یافته‌اند؛ فایل‌های صوتی خاصی که می‌توانند با پالس‌های تولید شده با فرکانس‌های متفاوت برای هر گوش، تاثیر خاصی بر بخش‌های مختلف مغز بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتی و سنتی را در مغز به وجود آورند؛ این اختلاف فرکانس‌های پخش شده در هرگوش می‌توانند اثر متفاوت هریک از مواد مخدر و محرک همچون کوکائین، تریاک، اسید، مرفین، آدرنالین، کراک، هروئین، حشیش، ماریجوانا، ریتالین و بسیاری از مواد دیگر و حتی الکل را در مغز مصرف کنندگان شبیه سازی کنند. این درحالی است که حتی برخی از سایت‌های ارائه دهنده این مخدرهای دیجیتالی، با توجه به تاثیر هریک از آن‌ها، این مخدرها و محرک‌ها را در بخش‌های مختلف و مطابق با تاثیر هریک از مخدرها و محرک‌های موجود، طبقه بندی بندی کرده‌اند.

البته تاریخچه شناخت اثر شنیدن فرکانس‌های متفاوت از هر گوش، به سال 1839 برمی‌گردد که «هاینریش ویلهلم داو» توانست این اثر را کشف کند. ولی از اوایل قرن بیستم، پزشکان به تاثیر این فرکانس‌ها در مباحث درمانی و کنترل درد و خاصیت تسکینی آن دست‌ یافتند. البته این خاصیت بر اثر ایجاد ضربان میان دو فرکانس صوتی پخش شده در هر گوش به وجود می‌آید به شرط آنکه اختلاف فرکانس، کمتر از 30 هرتز باشد.

همچنین با دستکاری این ضربان و فرکانس ورودی به هریک از گوش‌ها می‌توان اثرات مخدرها و محرک‌های مختلف را شبیه سازی کرد و برخی‌ها مدعی آن هستند که این اصوات می‌تواند در کاهش وزن، میزان یادگیری، تقویت حافظه و غیره نیز تاثیرگذار باشد.

مصرف این مواد در سال 2010 در کشورهای غربی به اندازه‌ای بود که حتی روزنامه واشنگتن پست هم در واکنش به این موضوع، مطلبی را در این خصوص منتشر کرد و به ادعاهای والدین و برخی از مخاطبان این مخدرهای دیجیتالی پرداخت؛  البته گرچه در این گزارش، دفتر مقابله با مواد مخدر آمریکا، عنوان کرده که تا آن زمان هیچ مستنداتی در خصوص تاثیر مشابه این مخدرهای دیجیتالی با مخدرها و محرک‌های دیگر نیافته است، ولی در عین حال تاکید دارد که در دست نبودن مستندات کامل این ادعا، به این معنا نیست که می‌توان این مخدرهای صوتی را گوش داد!

اثرات مخرب استفاده از این مخدرهای دیجیتالی به اندازه‌ای بودکه دفتر مبارزه با مواد مخدر ایالت اوکلاهاما در سال 2010 و بر اساس برخی گزارشات واصله به این مرکز، نسبت به مصرف این موارد هشدار داد؛ این در حالی است که برپایه گزارشات کشورهای عربی، موج استفاده از این فایل‌های صوتی به این کشورها رسیده و بسیاری از جوانان عرب به دنبال تجربه این مخدرهای دیجیتالی هستند.

موضوع استفاده از مخدرهای دیجیتالی به اندازه‌ای جدی است که حتی سایت‌های منتشر کننده این مخدرها نیز با هشدارها و پیام‌های WARNING، نسبت به ورود به صفحات دانلود این موزیک‌ها و استفاده از آن برای افرادی که از مشکلات ذهنی و روحی رنج می‌برند هشدار داده‌اند و در فیلم‌های منتشر شده از آثار مصرف این مخدرها نیز، تاثیرات خطرناک استفاده از آن‌ها کاملاً هویدا است.
در پایان باید خاطرنشان کرد جای امیدواری است که استفاده از این مخدرهای دیجیتالی، هنوز در کشورمان به صورت فراگیر در میان جوانان باب نشده است ولی آگاهی بخشی به خانواده‌ها و جوانان و همچنین مسئولان امر باعث می‌شود تا سیاست‌های مناسب و قابل اطمینانی در مبارزه با این مخدرهای جدید در پیش گیریم؛ چراکه بسیاری از سایت‌های اینترنتی که اقدام به فروش و حتی امکان دریافت رایگان این موزیک‌ها را برای مخاطبانشان مهیا کرده‌اند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.