سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - چهارشنبه 21 آبان 1393

مدیرکل منابع آب بهم‌پیوسته وزارت نیرو:

جریان آب در زاینده‌رود تا پایان خرداد‌ماه سال آینده ادامه دارد

مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب بهم‌پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی ایران گفت: جریان آب در زاینده‌رود تا پایان خرداد‌ سال آینده ادامه دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ و به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، مهرزاد احسانی اظهار کرد: با توجه به اختصاص نیافتن آب برای کشت پائیزه اصفهان در سال گذشته، وزارت نیرو در یک سال گذشته با اجرای برنامه انقباضی در سد زاینده‌رود تلاش کرد تا آب موردنیاز کشاورزی منطقه برای پاییز سال جاری و بهار 94 را تامین کند، که خوشبختانه این امر محقق شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در این حوضه، افزود: این راهبرد سبب شد در پایان سال آبی گذشته 417 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد زاینده‌رود باقی بماند و در آغاز زمان کشت پائیزه در آبان‌ماه، بتوانیم طبق وعده وزیر نیرو به کشاورزان منطقه، افزون ‌بر 600 میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی منطقه تحویل دهیم.

مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به رهاسازی 80 مترمکعب آب در ثانیه از 14 آبان‌ماه از سد زاینده‌رود، بیان کرد: این میزان آب برای زمین‌های غرب و شرق اصفهان بوده که در کنار این رهاسازی آب، اکوسیستم زاینده‌رود نیز احیا شده است.

وی تصریح کرد: آب کشاورزی برای یک ماه بوده و پس از آن رهاسازی آب به میزان 27 میلیون مترمکعب برای حیات زاینده‌رود انجام می‌شود.

احسانی با بیان اینکه جریان آب در زاینده‌رود تا پایان خردادماه سال آینده ادامه دارد، گفت: درصورتی‌که میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود بیشتر از یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب باشد، این امکان را داریم که جریان آب را در تابستان نیز داشته باشیم، این درحالی است که جریان ورودی به سد زاینده‌رود در سال آبی گذشته و یک میلیارد و 33 میلیون مترمکعب بود.

وی با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در این حوضه آبریز، خاطرنشان کرد: در غرب اصفهان در زرین‌شهر و لنجان الگوی غالب کشاورزی کشت برنج بوده و این کشت هم از نظر فصل کاشت و هم نوع محصول، به آب بسیار زیادی نیاز دارد که چنین محصولی با توجه به ظرفیت آبی منطقه برای کشت در فلات مرکزی ایران مناسب نیست.

مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: برای هر هکتار برنج 18 هزار مترمکعب آب نیاز بوده درحالی که در محصولی مانند گندم این میزان 5 هزار مترمکعب برای هر هکتار است و با تغییر نوع کشت، برداشت از منابع آب منطقه به میزان قابل‌ ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.