سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 17:11 - سه شنبه 20 آبان 1393

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان:

توسعه ی صنعت توریسم در رونق اقتصادی شرق اصفهان موثر است

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی در شرق اصفهان برای توسعه ی اقتصادی این منطقه به سوی صنعت توریسم رو آوریم.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی: در آستانه بازدید مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از شرق اصفهان، که قرار است روز پنج شنبه 22 آبان ماه 93 انجام شود، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهرستان اصفهان به نمایندگی از شوراهای اسلامی شهرها و بخش های تابعه شهرستان با اللهیاری، مدیر کل دیدار و مشکلات و مطالبات مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شرق اصفهان را مطرح و مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه ابتدا اعضای شورای اسلامی شهرستان با ارائه گزارشی از  آثار تاریخی و قابلیت های گردشگری و تنوع صنایع دستی شهرها و روستاهای خود از مدیرکل میراث فرهنگی خواستار هدایت و گسیل دادن تورهای گردشگری و مشارکت بخشی در راستای حمایت و مرمت اماکن تاریخی و رونق بخشیدن به اقتصاد و شکوفایی شرق اصفهان  و تلاش برای حفظ و احیای این همه آثار ارزشمند و میراث گرانبهای گذشتگان شدند.

از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه سایه انداختن شهر اصفهان بر روی شرق با توجه به وجود آثار مهم تاریخی در این کلانشهر که این امر باعث غفلت مسئولان از شرق شده است.

مساجد، قلعه ها، منازل، حمامها، مناره ها، بازارها، پل ها، کبوترخانه ها، بادگیرها، آب انبارها و… با سابقه چند سال تا چند هزار سال قدمت از جمله اماکن و آثار تاریخی بسیار مهم و ارزشمندی است که در اکثر شهرها و روستاهای شرق اصفهان موجود است که برخی از آنها در اثر غفلت مسئولان و بی توجهی برخی مردم و اقدامات برخی سود جویان تخریب شده است و ضرورت دارد با یک برنامه ریزی ویژه و اهتمام جدی مرمت، احیاء و مورد استفاده و بازدید علاقمندان داخلی و خارجی قرار گیرد.

 

رونق اقتصادی شرق اصفهان در توسعه ی توریسم

 

اللهیاری با تشکر از دکتر کامران به تشریح برنامه ها در اداره کل مزبور پرداخت و گفت: بنای ما حمایت از شهرستان ها می باشد ولی مشکل مربوطه در این زمینه مشکلات اعتباری می باشد و امیدواریم مرمت و احیای آثار تاریخی از قابلیت های گردشگری و صنایع دستی برای توسعه و رونق کشور بویژه در استان اصفهان بهره گیری کنیم و با توجه به مشکلات حوزه صنعت و کمبود آب در حوزه کشاورزی راه توسعه و شکوفایی و رونق اقتصادی در اصفهان و شرق آن را توسعه صنعت توریسم و گردشگری می دانیم.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعلام اینکه روز پنجشنبه هفته جاری بازدیدی از شرق اصفهان خواهد داشت قول داد که ظرف یک هفته یک نفر کارشناس خبره و توانمند را در اداره کل برای پیگیری و رصد مسائل و مشکلات شرق اصفهان مشخص و معرفی کند.

وی با اشاره به در پیش بودن فصل بارش و درخطر بودن برخی آثار تاریخی گفت: به معاونت میراث اداره کل دستور داده ام که مکانهای آسیب پذیر را شناسایی و با اولویت بندی به صورت اورژانسی به مرمت آنها پرداخته و بعد برنامه ریزی و اولویت بندی مناسب برای انجام کارهای اساسی را انجام دهیم.

نامبرده با اعلام آمادگی برای تنظیم تفاهم نامه با شوراهای اسلامی و شهرداری ها در حوزه آموزش و حمایت از برنامه ها و فعالیت های مرتبط با حوزه کاری خود ، با اشاره به کمبود اعتبارات از یک طرف و بالا بودن میزان و تعداد آثار و اماکن تاریخی سطح استان، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی را لازم دانست و قول داد بعد از بازدید روز پنجشنبه، نهایت تلاش را برای برطرف نمودن مشکلات به اتفاق همکاران خود به عمل آورد.

پیشنهاد مکتوب برای ثبت کمپ های گردشگری شرق و ثبت مراسم های ویژه شرق در حوزه آثار ممعنوی از دیگر مطالب بیان شده در این جلسه بود که مورد استقبال مدیر کل محترم قرار گرفت.

در پایان این جلسه مقرر شد اولین جلسه شورای اسلامی شهرستان در سال دوم فعالیت پس از تعیین هیأت رئیسه، سه شنبه مورخ 93/8/27 برگزار و مشکلات شناسایی، اولویت بندی و با دعوت از مسوولان مربوطه پیگیری لازم برای برطرف شدن آنها صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.