سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - دوشنبه 19 آبان 1393

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تشریح کرد

افزایش روزافزون حضور گردشگران در اصفهان

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: این روزها شاهد ورود بیش از پیش گردشگران خارجی به اصفهان هستیم و به این منظور کارگاه آموزشی برای شناساندن اصفهان به گردشگران خارجی در میدان امام برگزار می‌کنیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام محمد قطبی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: افزایش گردشگران خارجی در اصفهان ما را بر این داشت تا نظام‌نامه فرهنگی گردشگری در شورای فرهنگ عمومی را تهیه کنیم و این  دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی راهنمایان تور، تورلیدرها و مدیران هتل‌ها در قالب دوره‌های پودمانی و تک‌درس‌های بازآموزی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین رسمی حضور گردشگران در اصفهان 130 تا 150 هزار نفر است، تصریح کرد: افزایش نرخ دلار و امنیت ایران نسبت به دیگر مناطق موجب ازدیاد روزافزون گردشگران خارجی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه رساندن تعداد گردشگران بازدیدکننده از اصفهان به 300 هزار نفر دور از دسترس نیست، افزود: با توجه به این مطلب نظام‌نامه فرهنگی گردشگران در شورای فرهنگ عمومی استان تهیه شده است.

وی همچنین از طرح استانداردهای تاکسی گردشگری و توجه به استانداردهای فنی، صلاحیت و توانمندسازی راننده خبر داد و گفت: شناسنامه‌دار کردن هتل‌ها، سوئیت‌ها و خانه‌های قابل اقامت در دست اجرا است.‌

* شناسنامه‌دار کردن صنایع دستی اصفهان

قطبی در ادامه با اشاره به اینکه صنایع ‌دستی اصفهان در کل دنیا به لحاظ کمیت و کیفیت بی‌نظیر است، اظهار کرد: اما صنایع ‌دستی از اصفهان خریداری شده و به نام کشورهای دیگر به کل دنیا فروخته می‌شود که این نقصان بزرگ و ظلم بزرگی به صنایع‌دستی ماست، بنابراین برای رفع این مشکل تصمیم گرفتیم که صنایع دستی اصفهان را شناسنامه‌دار کنیم و این شناسنامه‌دار کردن شامل شناسنامه فنی و برچسب قیمت به دلار و ریال بر آن اثر است.

وی همچنین از راه‌اندازی میز اصفهان‌شناسی ویژه گردشگران خارجی در میدان امام اصفهان خبر داد و یادآور شد: کار مشترکی بین اداره ارشاد اسلامی، مرکز اصفهان‌شناسی، شهرداری، میراث فرهنگی و دانشگاه علمی و کاربردی صورت خواهد گرفت تا یک واحد درسی 16 ساعته به گردشگرانی که حدود سه روز در ایران اقامت دارند، ارائه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سرفصل‌های این دروس را تاریخچه اصفهان، میراث فرهنگی ناملموس صنایع دستی، مفاخر و نام‌آوران و ابنیه و عمارات هنری و میراثی عنوان کرد و ادامه داد: گردشگری که وارد اصفهان می‌شود اگر علاقه‌مند به طی دوره‌های آموزشی باشد دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر محسوب می‌شود و پس از طی دوره شامل دو ساعت کارگاه اولیه و 14 ساعت بازدید و آزمون الکترونیکی نهایی به وی دانشنامه قابل ترجمه اهدا می‌شود.

وی همچنین از برگزاری بخشی از میراث ناملموس اصفهان همچون غذاهای محلی، موسیقی و بازی‌های محلی، شاهنامه‌خوانی، پرده‌خوانی و موارد مشابه در 14 هتل گردشگری خارجی به عنوان پایگاه دائمی خبر داد.

* تدوین نظام‌نامه فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی

قطبی همچنین با اشاره به اینکه در اصفهان 320 هزار دانشجو داریم که حدود 35 هزار نفر از این تعداد خوابگاهی هستند و به جز 5 تا 8 ساعت کلاس در طول روز مابقی اوقات آنها آزاد است، گفت: تدوین نظامنامه فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی یکی دیگر از مصوبات شورای عمومی فرهنگی است.

وی تصریح کرد: بر این اساس مصوبات اصلی نظامنامه این خوابگاه‌ها در شورای فرهنگ عمومی استان تدوین شده است و بر این مبنی با تعامل با اداره کار، مجوز مشاغل خوابگاهی در حوزه فرهنگ و هنر در 133 رشته به دانشجویان داده می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: از جمله مزایای این مجوز امکان دریافت تبلیغ و سفارش، دریافت تسهیلات بانکی و ورود فرد به شبکه کارآفرینی است و علاوه بر اینکه سابقه کار فرد مؤثر شناخته می‌شود مقدمه پذیرش در مرکز رشد فرهنگ و هنر است.

* هفته کتاب با شعار ترویج امید برگزار می‌شود

وی همچنین با اشاره به اینکه از 24 تا اول آذرماه هفته کتاب با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» برگزار می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های ما به مناسبت این هفته انتخاب روستاهای برتر شهرستان و استان در زمینه کتاب‌خوانی است و بر این اساس در هر استان پنج روستای برتر انتخاب و برند روستای دوستدار کتاب به آنها اهدا می‌شود.

قطبی در پایان متذکر شد: همچنین تفاهمنامه‌ای در سطح وزارتخانه با عنوان انتخاب پایتخت کتاب ایران امضا شده است که مربوط به شهرهای منتخب در حوزه کتاب‌خوانی است که با توجه به ظرفیت‌های استان اصفهان در حوزه کتاب‌خوانی امیدواریم یکی از شهرهای استان اصفهان در این ارتباط برگزیده شود.

انتهای پیام

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.