سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - یکشنبه 18 آبان 1393

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان؛

جاري شدن آب در رودخانه زاينده رود باعث خشنودي مردم اصفهان شد

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ضمن تشكر از اقدامات انجام شده در ايام سوگواري امام حسين(ع) عنوان كرد: شهرداري اصفهان در بخش هاي مختلف به حمايت از مجالس عزاداري پرداخت به طوري كه اتوبوسرانی، آتش نشاني، حوزه خدمات شهری و پیمانکاران این حوزه در نظافت شهر در این ایام تلاش قابل توجهی داشتند.

به گزارش اصفهان شرق؛مهندس رضا اميني در نطق پيش از دستور خود ضمن تسلیت ایام سوگواری و حزن و اندوه شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت و تسلیت سالروز شهادت حضرت سجاد امام زین العابدین علیه السلام، از مردم مؤمن و انقلابی اصفهان که بحمدالله مثل هرسال و بهتر از سال های گذشته با برگزاری شکوهمند مجالس عزاداری و حرکت دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی یاد حماسه بی بدیل عاشورا را در دل ها زنده کردند نيز تشكر و قدرداني نمود.

شهرداري اصفهان در بخش هاي مختلف به حمايت از مجالس عزاداري پرداخت
وي ضمن تشکر از هیات های مذهبی، خواهران و برادران دیني، روحانیون و وعاظ، بانیان خیر برگزاری مراسم های سوگواری امام حسین (ع) مداحان و برگزارکنندگان مجالس روضه خوانی که موجب افتخار و عزت شهرمان شده اند افزود: شهرداري اصفهان در بخش هاي مختلف به حمايت از مجالس عزاداري پرداخت به طوري كه اتوبوسرانی، آتش نشاني، حوزه خدمات شهری و پیمانکاران این حوزه در نظافت شهر در این ایام تلاش قابل توجهی داشتند.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان بيان داشت: همچنين سازمان فرهنگی تفریحی با اهداء کتیبه هايي به واحد های تجاری، حال و هوای شهر را محرمی کردند.
اميني در ادامه از صدا و سیمای مرکز اصفهان که با پوشش مناسب اخبار و تصاویر مجالس عزاداری شهر فضای عمومی را محرمی نمود، از نیروی انتظامی و پلیس راهور، شورای هما هنگی تبلیغات اسلامی به خاطر مراسم با شکوه عزداری در روز عاشورای حسینی در میدان امام(ره) و همه بخش هایی که در این ایام زحمات فراوانی را برای برگزاری سالم، منظم، ایمن و با شکوه آیین های عزاداری آقا ابا عبد الله الحسین متحمل شدند تشكر نمود و گفت: اجر همه آنها با سید و سالار شهیدان است.

جاري شدن آب در رودخانه زاينده رود باعث خشنودي مردم اصفهان شد
وي اذعان داشت: خداوند را شاکریم به خاطر همه نعماتی که به ما ارزانی داشته مخصوصا به خاطر بارش نزولات آسمانی که در ایام عزای حسینی برکات خداوند بر مردم ولایتمدار و دوستان اهل بیت در سراسر کشور خصوصا اصفهان عزیز سرازیر شد و همزمان و بر اساس وعده هایی که داده شده بود آب در زودخانه زاینده رود جاری و باعث خشنودی مردم عزیز شد لذا جا دارد از همه کسانی که در جاری شدن آب در بستر رودخانه زاینده رود سهیم بودند تقدیر و تشکر گردد مخصوصا از استاندار سخت کوش اصفهان که همه هم و غم خود را در تحقق این مهم مصروف داشت.

یکی از مصادیق بارز در تعظیم شعائر الهی، اقامه عزا در مصائب اهل بیت (ع) است
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه این ایام مصادف است با حركت كاروان اسرا به شام عنوان كرد: ۱۹ محرم کاروان اسرا به شام عزیمت نمود. یزید بن معاویه (لعنه الله علیهما)، به عبیدالله بن زیاد دستور داد: سر مطهر فرزند علی(علیه السلام) را با سرهاى جوانان و یاران آن جناب كه در ركاب آن حضرت شهید شده بودند با كالاها و زنان اهل بیت و عیالات آن حضرت را روانه شام نماید. در تاریخ آمده بعد از آن كه ابن زیاد یك یا چند روز سرهای شهدای كربلا را در كوچه‌ها و محله‌های كوفه گردانید، آنها را به شام نزد یزید بن معاویه فرستاد. ابن زیاد سرهای شهدای كربلا را به زحر بن قیس سپرد و راهی شام نمود.
اميني ادامه داد: ابن زیاد پس از فرستادن سر امام حسین(ع)، اسراء را در ۱۵ محرم با شمر ذی الجوشن و مخفربن ثعلبه عائذی به شام فرستاد و به دست و پا و گردن مبارك امام سجاد(ع) زنجیر انداخت و اسراء را سوار بر شتر بی‌جهاز نمود. آن شقى، اهل بیت عصمت و طهارت را مانند اسیران كفار، دیار به دیار با ذلت و انكسار طوری كه مردم به تماشاى آنها مى‌آمدند، به شام آورد.
وي اضافه كرد: تاریخ، حوادث میان راه شام را مشخص نكرده است كه حاملان سرها چند منزل، استراحت كردند و چه بر آنها گذشت؟ ابن شهر آشوب می‌گوید یكی از كرامات امام زیارتگاه‌هایی است كه از سر ایشان به جای مانده است؛ در كربلا و در شهرهای عسقلان، موصل، نصیبین، حماه، حمص، دمشق و دیگر مكان‌ها می‌باشد. حاملان سر نزدیك هر شهری از كربلا (از كوفه تا دمشق) می‌رسیدند جرأت نداشتند كه وارد شوند، می‌ترسیدند قبائل عرب علیه آنها شورش كنند و سر را از آنها بگیرند لذا از بیراهه می‌رفتند و فقط برای آذوقه، شخصی را می‌فرستاند و می‌گفتند این سر یك خارجی است.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد: یکی از مصادیق بارز در تعظیم شعائر الهی، اقامه عزا در مصائب اهل بیت (ع) به ویژه سیّـد و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) و اصحاب و یاران ایشان می باشد لذا اقامه مجالس عزا ریشه در سنن انبیاء عظام الهی و ائمه معصومین (ع) داشته و همواره مورد ستایش و نکوداشت ایشان و جزء توصیه های آنان بوده است.

زنده نگه داشتن مكتب اسلام از جمله اهداف و فلسفه عزاداري
اميني با اشاره به هدف و فلسفه عزاداری گفت: تولّی و تبرّی، زنده نگه داشتن مکتب اسلام، دعوت به دين، اجر رسالت پيامبر، آشنايي و پيوند دلها با ائمه(ع) و فراگيري راه آنها و منفور شدن فكر و راه يزيد و يزديان عصر از جمله اهداف و فلسفه عزاداري مي باشد.
وي بيان داشت: عزاداری ها پنج مرتبه دارد که با روشنگری وُعّاظ بر منابر، هم دست اندر کاران و هم عزاداران می توانند زمینه ارتقاء مراتب عزاداری را برای خود فراهم کنند. مرتبه اول: عزادار از شنیدن مصیبت اهل بیت فقط غمگین می شود. مرتبه دوم: تغییراتی از قبیل گرفتگی چهره، حالت بغض، گریه، سیاه پوشی و برسر و سینه زدن در عزادار ایجاد می شود. مرتبه سوم: عزادار تنفر و انزجار خود را نسبت به عوامل مصیبت اعلام می کند.
مرتبه چهارم: از مراسم که با شناخت کامل تری از اهل بیت همراه است به عنوان ابزار و وسیله حفظ ارزش های مقدس با جلوگیری از تحریف ها و آسیب ها استفاده می کند.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: همچنين مرتبه پنجم که بالاترین مرتبه عزاداری هاست با کامل شدن شناخت نسبت به اهل بیت و حقیقت آنها مودت و محبت ایشان در وجود عزاداران ایجاد شده و روح انتقام در عزاداران نسبت به دشمنان اهل بیت (ع) نهادینه می شود در این مرحله آسیب ها و اشکالات به حد اقل ممکن می رسد.
اميني از ثمرات عزاداري سخن گفت و اذعان داشت: تطهير جان و تهذيب نفس، حفظ مكتب اسلام، نشر معارف اهل بيت (ع) در بين مردم، آشنايي با جهان بيني و معارف توحيدي، فراگيري آداب دوستي و برادري، مجالست با علما و متدینین و بي اهميّت شدن مصائب و دردهاي خود انسان از جمله ثمرات عزاداري مي باشد.
وي عنوان كرد: سیاه پوشی، بهداشت فردی و اجتماعی، نظم در رفت و آمد، ترجیح دیگران به خود و احترام به ایشان به ویژه کهنسالان، رعایت سکوت و توجّه به محتوای برنامه های جلسات و مراسم ها، محزون بودن و دوری از خنده و شوخی، احترام به خادمین مراسم ها و عدم استعمال دخانیات در مجالس از آداب ظاهري عزاداري است.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد: ماه محرم و مجالسی که در آن تشکیل می شود، فرصت و زمان مناسبی است که اگر با تدبُّر و برنامه ریزی صحیح همراه باشد می توان به نتایج و اهداف عالی مدنظر دست یافت كه برای دستیابی به این اهداف که پیشوایان کفر و پیروان ضلالت و گمراهی، همواره سعی و تلاش بسیاری می کنند که آثار نیک آن را از بین برده و محو کنند، باید طبق دستورات الهی و آداب و آئین خاص آن عمل نمود.

تطهیر و تنزیه تاریخ عاشورا
اميني تاكيد كرد: کاری که امروز ضرورت دارد، تطهیر و تنزیه تاریخ عاشورا است زیرا در قرون گذشته دشمنان قسم خورده و دوستان نادان خواسته یا ناخواسته دست به دست هم داده، صدها داستان ساختگی و خرافات عامه ‌پسند را در تاریخ عاشورا گنجانده‌اند و گاهی چنان تند و تیز تاخته‌اند که گویی از پیش چنین تهاجمی را بر تاریخ عاشورا تدارک دیده‌اند لذا با پژوهش و تعمق در ابعاد مختلف عاشورا و شناخت عمیق این واقعه می‌توان حرمت و قداست آن را پاس داشت.
وي اظهار داشت: عزاداری و ذکر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) در دوره های مختلف تاریخی، به صور مختلف انجام شده و در برخی از دوره ها دچار تحولات اساسی گردیده و روش های جدیدی توسط دست اندرکاران مراسم عزاداری ابداع و به مرور زمان به صورت روش و سبک عزاداری ویژه ای درآمده است.

اعتقادات و علایق شخصی حاکمان در ادوار تاریخی باعث تضعیف و یا تقویت مراسم عزاداری گردیده است
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: اعتقادات و علایق شخصی حاکمان در ادوار تاریخی باعث تضعیف و یا تقویت مراسم عزاداری گردیده و هرگاه شیعیان در حکومت جایگاه و قدرتی یافته اند در ترویج و توسعه آن کوشیده اند.
اميني با اشاره به سیر عزاداری در ادوار تاریخی ایران اعلام كرد: جریان شیعه گری امُرای آل بویه، با فرمان معزالدوله در سال ۳۵۱ هجری در حمایت علنی از مذهب تشیع صادر کرد، آغاز شد به طوري كه عزاداری در یک دهه از محرم از ابتکارات معزالدوله است، رسم زیارت اهل قبور ائمه هم از همین دوره رایج شد، رسمی شدن عید در روز غدیر خم، منقبت خوانی از همین دوران است که افرادی در کوچه ها و خیابان ها راه می افتادند و صدای بلند اشعاری را در مدح و منقبت امامان شیعه می خواندند.
وي از عزاداري در دوران سلجوقیان سخن گفت و ادامه داد: در دوره سلجوقيان عزاداری ممنوع شد. از سلطان محمود غزنوی به بعد سیاست ضد شیعی شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد به طوري كه در این دوره شیعیان در زمره گبران و ترسایان محسوب می شدند، در اين دوران روز عاشورارا روز عیـد معرفی کردند و استحباب روزه داری و برگزاری مراسم جشن و پایکوبی در آن روز را ترویج می کردند.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان عنوان كرد: در دوران مغولان، سلطان محمد خدابنده ابتدا مذهب حنفی و بعد شافعی را برگزید اما در سال ۷۰۹ به دست علامه حِلّی از فقهای بزرگ شیعه آن زمان به مذهب شیعه اثنی عشری درآمد و مذهب شیعه را مذهب رسمی اعلام کرد. او دستور داد نام خلفای سه گانه از خطبه ها حذف و نام علی علیه السلام و صحابه ایشان را در خطبه ها بخوانند. مراسم عزاداری دراین دوره رونق بیشتری گرفت و شعرای شیعه در رثای امامان خود و ساختن نوحه برای سینه زنی اهتمام ورزیدند.
اميني با اشاره به عزاداري در دوران تیموریان گفت: اغلب امرای این دوره مذهب حنفی داشتند اما باشیعه نیز مدارا می کردند، کمال الدین حسین بن علی بیهقی سبزواری (معروف به واعظ کاشفی) کتاب روضه الشهدا فی مقاتل اهلبیت را که در۱۰جلد بود به زبان های مختلف ترجمه کرد.
وي بيان داشت: در دوران صفویان اکثر منا طق ایران تحت مذهب اهل سنت بود، در این دوره زمینه اجتـماعی برای رواج مذهب تشـیع بالا بود و شاه اسماعیل صفوی با تکیه بر نیروی تصوف اعقاب خود توانست آرزوی خاندان صفوی را در تکمیل اقتدار معنوی با قدرت سیاسی برآورده کند و در سال ۹۰۷ هجری و۱۵۰۱ میلادی سلسله صفویه را بنیان گذارد و تشیع را مذهب رسمی اعلام نماید.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان اظهار داشت: دوران شاه اسماعیل صفوی را دوران تکوین بعضی آداب شیعی نظیر: مداحي،  شمایل گردانی و اقامه سوگواری در ماه های محرم و رمضان می دانند.
اميني اضافه كرد: در زمان شاه عباس اول سفیری از سوی وی به ونیز ایتالیا رفت و گزارش کرد که در سالروز به صلیب کشیده شدن عیسی علیه السلام مسیحیان به صورت دسته جمعی راهپیمائی می کنند و نوحه می خوانند و در جلوی دسته صلیب به دوش می کشند، شاه عباس هم از آن پس دستور داد که مردم اصفهان عزاداری تاسوعا و عاشورا علامت حمل کنند لذا از این دوره به بعد رواج ابزار آلات همواره یکی از عوامل تجملاتی و عرفی شدن مجالس عزاداری بوده و نقش مهمی در خالی شدن این مجالس از محتوا و در مقابل توجه و اعتبار و ارزش یافتن ابزارها ایفا کرده است، ابزار آلاتی که به مرور زمان اندازه و کیفیتشان به دست آویزی برای رقابت و نزاع دسته ها و هیات ها با هم مبدل شد.
وي بيان داشت: با سقوط رضاخان در شهريور ۱۳۲۰ش و ورود نيروهاي متفقين به ايران به فضاي سياسي و فرهنگي براي مردم اندكي باز شد و فضاي رعب و و حشت از خشونت از حکومت پهلوي رخت بر بست، در اولين محرم پس از شهريور ۱۳۲۰مردم به طور گسترده به برگزاري هرچه باشكوه تر و مجلل تر مجالس عزا مبادرت ورزيدند و بدين وسيله نفرت فرو خفته خود را از برنامه هاي ضدمذهبي رضاخان و نيز علاقه خود به شعائر ديني را نشان دادند.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان عنوان كرد: سقوط رضا شاه باعث شده بود كه ظرفیت مهار شده مذهبي مردم به صورت ناگهاني آزاد شود و آنها با شور و هيجاني زايدالوصف به آداب و رسوم تازه ممنوع شده پيشين رو آوردند. آيين هايي چون قمه زني، قفل بندي، زنجير زني و شاخ حسيني نيز احيا شد و رواج يافت كه همين مسئله دستاويزي شد براي برخي روشنفكران خصوصاً ماركيست ها تا به بهانه آميخته بودن اين آيين ها با خرافات، مذهب شيعه را مذهبي ارتجاعي، و غير عقلاني معرفي كنند و با آن به ستيز برخيزند.
اميني افزود: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی دستجات عزاداری و مجالس سوگواری اهل بیت(ع) خصوصا مجالس بزرگداشت امام حسین(ع) زمینه های بسیار مستعد و مناسبی برای برنامه ریزی علیه رژیم ستم شاهی بود و نقش بسیار موثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.
وي اظهار داشت: آسيب شناسي عبارت است از مطالعه و شناخت ريشه بي نظمي ها در ارگانيسم و آسيب شناسي ديني يعني شناخت آسيب ها و اشكالاتي كه بر اعتقاد و باور ديني و يا آگاهي و معرفت دين و يا عمل و رفتار جامعه ديني وارد مي‌شود و يا ممكن است وارد بشود و اينكه آسيب شناسي ديني يعني مطالعه عدم انطباق هنجارهاي دين داري با هنجارهاي ديني لذا باتوجه به تنوع در آیین ها ومراسم های عزاداری آسیب های آنها نیز از تنوع زیادی برخورد و از جهات مختلفی قابل تقسیم بندی است در این تحقیق آسیب ها و اشکالات در چهار دسته
سخنرانان، مداحان، عزاداران، و برگزارکنندگان تفکیک و ارائه گردیده است.

یکی از موارد مهم و قابل تامل در آیین های سوگواری اهل بیت(ع) نقش و اثر نماد ها و ابزارهاست
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به نمادها و ابزارهای عزاداری تصريح كرد: یکی از موارد مهم و قابل تامل در آیین های سوگواری اهل بیت علیهم السلام نقش و اثر نماد ها و ابزارهاست که هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید. عَلَم، علامت، توق پرچم، بیرق، کتیبه، مَشک، سِنج، زنجیر، طبل، عماری و چندین نماد متنوع دیگر در آیین های سوگواری آنان توسط کارشناسان علوم دینی برای مردم و عزاداران تبیین شود تا هم از ورود ابزارهای خرافی که باعث وهن دین می شوند جلوگیری شود و هم از سایر ابزارها و نماد های عزاداری صیانت شود.

اميني از آیین های متنوع در سراسر کشور و شهر اصفهان سخن گفت و بيان داشت: روضه خوانی، مرثیه خوانی، زنجیر زنی، دسته گردانی، شمایل خوانی، پرده خوانی، چاووشی خوانی، تعزیه خواني، جاق جاقه زنی، نقالی، سفره های مختلف و … هر کدام در نوع خود نیاز به مراقبت های جدی دارد تا از آفات دور بمانند.
وي با اشاره به الگوهای مناسب عزاداری گفت: برگزاری جلسات در مقیاس شهری که در تعداد زیادی از شهر ها طی یکی دو سال اخیر مرسوم شده و صدا و سیما هم به خوبی آنها را پوشش می دهند که امیدواریم زمینه های این نوع جلسات که به لحاظ شعاری اثر بسیار زیادی در کاهش روحیه دشمنان تشیع دارد در اصفهان هم فراهم گردد.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی که به صورت سراسری در کشور برگزار می شود که جا دارد از برگزار کنندگان آن صمیمانه تقدیر و تشکر کنیم زيرا قطعا حضور این شیرخوارگان به اتفاق مادرانشان تاثیر به سزایی در تربیت آنها و بیمه شدن آنها از انحرافات فکری و رفتاری خواهد داشت.
اميني ادامه داد: همچنين برگزاری جلسات تقدیر و تشکر از پیرغلامان امام حسین علیه السلام که یکی از زیباترین آیین های سوگواری در سال های اخیر است كه ضمن تکریم خادمین خاندان اهل بیت الگوهای موفق در دستگاه امام حسین علیه السلام را به نسل جوان معرفی می کنند.
وي تاكيد كرد: صفاتی که لازمه حیات انسانی و اجتماعی است عبارت است از غیرت، شجاعت، صداقت، امانت، ایمان، تقوی، عفت، فداکاری و… كه اگر جامعه اینگونه صفات را از دست بدهد قطعاً محکوم به مرگ و ذلت خواهد بود.
وي تاكيد كرد: آنچه موجب تقویت و احیاي اینگونه صفات بوده، همین روضه خوانی ها، مصیبت ها وگریه ها می باشد كه انشاالله توانسته باشیم با حضور هدفمند و با اخلاص در این مجالس، از سرچشمه های فیض این آیین ها استفاده کافی را ببریم همچنین بایستی تلاش کنیم تا خسارات ناشی از آسیب های جدی که در طول سالیان دراز گذشته به دین و آیین های عزاداری وارد شده اند بکاهیم و آنها را حذف کنیم زيرا متاسفانه امروزه دشمنان دین خصوصا دشمنان تشیع در صدد هستند تا از دین و شیعه چهره خشن بسازند و به واسطه این خشونت ها اسلام هراسی و دین زدایی را در جهان تقویت کنند.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان بيان داشت: تولید و پرورش گروه های تکفیری مثل القاعده، النُّصره و داعش با همین هدف و رویکرد بوده است که انشاالله به برکت خون سید الشهدا حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام و هوشیاری شیعیان مومن و ولایتی این توطئه خنثی خواهد شد.

دامن زدن به برخی خرافه ها، تحریف ها و بدعت ها به بهانه عشق و علاقه به سید الشهدا، همراهی با گروه های منحرف است
اميني تصريح كرد: دامن زدن به برخی خرافه ها و تحریف ها و بدعت ها به بهانه عشق و علاقه به سید الشهدا همراهی با گروه های منحرف است و نه تنها مورد رضایت ائمه معصومین علیهم السلام نیست بلکه موجب وهن دین و آداب عزاداری و کمک به دشمنان اسلام و مذهب شیعه است لذا اميد است خداوند به همه ما و مردم و مسئولین توفیق عنایت فرماید که از عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام باشیم و هر کدام از ما متناسب با نوع و میزان مسئولیتی که داریم بتوانیم نسبت به صیانت از فرهنگ غنی و جامع تشیع ادای وظیفه نماییم.

کسب مقام اول جهان مسابقات بازی ها و ورزش های الکترونیک توسط جوان اصفهاني
وي در ادامه کسب مقام اول جهان مسابقات بازی ها و ورزش های الکترونیک توسط نوید برهانی جوان اصفهانی که باعث افتخار ایران اسلامی و اصفهان شد و مدال خود را به رهبر انقلاب هدیه کرد كه اين مهم را جامعه علمی و نخبگان تبريك مي گوييم.

راه اندازي فاز اول قطار شهري از آذرماه
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان در پايان از راه اندازي فاز اول قطار شهري در آذرماه ابراز امیدواری كرد و گفت: آذرماه فاز اول قطار شهري از شهرك كوثر تا ميدان 25 آبان راه اندازي مي شود كه اميد است شاهد تكميل خط هاي بعدي نيز باشيم.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.