سرویس: غیر تولیدی » نقلی 02:30 - شنبه 17 آبان 1393

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

برداشت‌های آب از زاینده‌رود در بالادست باید کنترل شود/ تعهدات باید اجرائی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: ما به دنبال زاینده‌رودی دائمی هستیم و آب زاینده‌رود باید دائمی شود و این مسئله در گرو اجرای مصوبات شورای عالی آب و کنترل برداشت‎های زاینده‌رود است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام احمد سالک پیرامون رهاسازی آب زاینده‌رود و جریان آن اظهار کرد: نخستین مطلبی که من باید به آن اشاره کنم این است که در اسفند سال 90  به استاندار وقت آقای ذاکر پیشنهاد دادم که یک قرارگاه آب به صورت بسیجی‌وار تشکیل دهند و آنها نیز آن تشکیل دادند.

وی افزود: بعد از این قرارگاه جلسات بسیاری برگزار شد و این جلسات بسیار مفید بود و با استاندار جدید تبیین شد تا در شورای عالی آب 9 ماده به تصویب برسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با جلسات برگزار شده قرار شد آب را برای کشت پاییزه شرق اصفهان رها کنند و مرحله نخست آن 30 روزه بوده که این با آب کشت پاییزی کشاورزان آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستم خدوند باران و نذورات آسمانی را زیاد کند تا کار کشاورزان به راحتی برداشت کنند و برای کشت کامل هم باید آب بیاید و کشت کامل نیز بعد از عید نوروز است؛ ممکن است آب را رها کنند و ممکن است بعد ببندند و بار دیگر در ‌مقطعی دیگر آن را باز کنند.

سالک تصریح کرد: در هر صورت باید 3 بار آب به کشاورزان اختصاص یابد و این تعهدی است که وزیر داده است؛ امیدوار هستیم با آمدن آب کشاورزان و مردم خوشحال شوند و رودخانه زاینده‌رود هم از این مردگی برای مدتی زنده شود.

وی بیان کرد: ما دنبال زاینده‌رودی هستیم که آب دائمی داشته باشد نه فصلی؛ الان برای کشت آب رودخانه زاینده‌رود فصلی است ولی ما دنبال هستیم تا این آب زاینده رود را دائمی کنیم که این دائمی شدن به چند مقوله بستگی دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: یکی از این مقوله‌ها این است که برداشت آب‌های بی‌رویه از استان‌های بالا دستی حتی اگر اصفهان باشد کنترل شود و این ضرورت دارد بنابراین وزیر کشور که مسئول آن کار بوده باید آن را کنترل کرده و درباره آن پاسخ دهد؛ البته مقدمات آن فراهم شده و حدود 200 میلیون متر مکعب آب از این برداشت‌های بی‌رویه آزاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان اگر 100 میلیون متر مکعب آب در رودخانه زاینده‌رود باشد، رودخانه دائمی خواهد بود و البته این‌ها اگر است و باید اعمال مدیریت صورت بگیرد.

سالک خاطرنشان کرد: برای دائمی شدن رودخانه، وزیر بر اساس مصوبات 9ماده‌ای شورای آب موظف بوده که تامین منابع آب و انتقال آب به مناطق فلات مرکزی را اجرائی کند و این دو ماموریت بزرگ که مدیریت و تدبیر می‌خواهد.

منبع: تسنيم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.