اصفهان شرق

وقتی صدای آب در گوش زاینده‌رود می‌پیچد

کدخبر: 41558
1393/08/17 در ساعت 21:00

به گزارش اصفهان شرق؛ امروز روز زیبایی است، وقتی که این بار از روی پل تاریخی خواجو و سی‌سه‌پل و پل‌های دیگر تاریخی اصفهان می‌گذریم، دیگر بغض نمی‌کنیم.

امروز اصفهان روز دیگری را با خود می‌بیند که پس از 15 ماه آن را ندیده است امروز آب بر کرانه زاینده‌رودی که روزگاری نه چندان دور جوشان و خروشان بود، روز دیگر را برای خود رقم زد و از کهنگی و بی‌رمقی پوسته خود را عوض کرد و ترک‌هایش جانی دیگر گرفت.

حال و هوای شهر اصفهان مانند شهرهای افسانه‌ای شده است، شهر گنبدهای فیروزه‌ای با آسمان لاجوردی‌اش امروز میزبان زاینده‌رودی است که لب‌هایش از خشکی ترک برداشته است.

15 ماه انتظار به سر رسید

روزهایی که اصفهان در انتظارش بود آمد و مردم اصفهان 15 ماه بود که رنگ آب را در میان پل‌های اصفهان ندیده بودند در این مدت تنها خاک و رد پای قدیمی آب به چشم می‌خورد؛ روزهایی که مردم و خبرنگاران و نماینده‌های شهر بی‌آبی را بارها با صدای خود رساندند بی‌آبی که نه تنها حق مردم اصفهان و کشاورزان و حتی حقآبه‌هایی که گاهی حتی مهریه زنان‌ شرق اصفهان است….

حالا اما زاینده‌رود دیگر زنده نیست. نه آبی از زیر پل‌های خواجو و سی‌وسه‌پل می‌گذرد و نه کشاورزان اصفهانی به حقآبه‌های خود می‌رسند.

آن موقع هم بر سر آب زاینده‌رود اختلاف بوده است

بررسی‌های صورت گرفته توسط پژوهش گران متعدد درباره طومار شیخ‌بهایی و تقسیم‌بندی آن روایت می‌کند این طومار برای تقسیم حقآبه زاینده‌رود وقتی نوشته شد که اختلاف قدیمی میان ساکنان حوالی زاینده‌رود برای چگونگی تقسیم آب بالا گرفته بود؛ اما شیخ بهایی جنگ و نزاع همیشگی آن‌ها را با تنظیم طومار حقآبه زاینده‌رود پیچید.

بر اساس این طومار که در سال 923 هجری قمری تنظیم شده، شیخ بهایی  با محاسبه دقیق و به ‌دست آوردن آمار بارندگی مناطق مختلف اصفهان، حومه و کوهستان‌های اطراف و همچنین سرچشمه زاینده‌رود، طرح دقیق نهرها و شیب و مقطح آنها و سهم استفاده آب هر باغ و محله و منزل، به مشکل و اختلاف چندین ساله این منطقه پایان داد.

زمین‌های نیمه‌جانی که سیراب می‌شوند

تا اینکه مسئولان اصفهان در پی درخواست‌‌های که داشتند موفق شدند در شرایط فعلی یک ماهه آب را برای کشت پاییزه کشاورزانی که زمین‌‌های آنها مویه‌ کنان به سوی آب هستند را سیراب کنند و آن به زاینده‌رود برگردانند.

میرمحمدصادقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هفته گذشته نیز مژده آمدن آب به داخل رودخانه را داد و با اعلام خبر بازگشایی آب رودخانه زاینده‌رود از تاریخ 12 آبان اعلام کرد: به منظور آبرسانی به اراضی کشاورزی منطقه شرق اصفهان برای انجام کشت پائیزه، خروجی آب از سد زاینده‌رود 12 آبان ماه به صورت محسوسی افزایش می‌یابد و آب در حدود 72 ساعت بعد به شهر اصفهان و کانال‌های آبیاری آبشار و رودشت در شرق اصفهان می‌رسد.

نماز شکرانه  ورود آب

و امروز همان روز موعود است افرادی که در شهرستا‌ن‌های گذر آب رودخانه این مهمان عزیز بودند و آب از شهر آنها عبور کرده بود، فضای شادی و خوشحالی شهر خود را بازگو می‌کنند و اینکه مردم شهرهایی مانند فلاورجان شب گذشته به شکرانه ورود آب به داخل رودخانه زایندده رود نماز شکر اقامه کردند.

وقتی آب برای زاینده‌رود خشکیده عجله داشت

مهدی جوان فلاورجانی در این باره گفت: واقعا نمی‌دانم چطور خوشحالی‌ام را بیان کنم؛ وقتی آب و جریانش را بعد از این مدت طولانی دوباره دیدم، هیجان داشتم و جالب اینکه سرعت آن نسبت به سال‌های قبل که وارد اصفهان می‌شد، بیشتر بود.

انگار آب هم عجله دارد هر چه زودتر به مامن و بستر پر آرامش روخانه برسد، بستری که همه از پیر و جوان منتظر ورودش هستند و چشم انتظار او؛ اما ای کاش ورودش همیشگی باشد.

سهیلا از شهروندان اصفهان می‌گوید: از وقتی شنیدیم که قرار است آب باز در رودخانه جاری شود، خوشحال شدیم، ما اصفهانی‌ها دلمان به یک رودخانه خوش بود که در این مدت آن را نداشتیم و روزهایی که از کنار رودخانه خشک و برهوت می‌گذشتیم، برایمان عذاب‌آور بود.

او گفت: جالب است بدانید که در بسیاری از خاطرات پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان زاینده‌رود و پل‌های پر آب نقشی داشته اما حالا که دوباره آمده احساس می‌کنیم دوباره به هویتمان رسیدیم.

به دنبال جریان دائمی آب زاینده‌رود هستیم

حالا که زاینده‌رود باز مهمان شهر شده قدر آن را بیشتر می‌دانیم اما امیدوار هستیم که آمدن این سرمایه معنوی همیشگی باشد در این رابطه نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفت: ما دنبال زاینده‌رودی هستیم که آب دائمی داشته باشد نه فصلی؛ الان این رها سازی برای کشت آب رودخانه زاینده‌رود فصلی بوده ولی ما دنبال هستیم تا این آب زاینده‌رود را دائمی کنیم که این دائمی شدن به چند مقوله بستگی دارد.

نیره اخوان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به تسنیم  گفت: در جلسات برگزار شده، نمایندگان اصفهان درخواست دائمی شدن آب زاینده‌رود را داده‌اند تا هر چند هم  آب کم باشد اما قطع نشود.

وی گفت: این آب برای کشت پاییزه بوده و ما هنگامی که از وزیر دعوت کردیم که او به اصفهان همراه حجت الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند یک تفاهم نامه‌ای شد که آب رودخانه زاینده‌رود دائمی باشد.

زاینده‌رود تنها یک رود در معنای ساده آن نیست زاینده‌رود یک جریان فرهنگ ساز و زندگی ساز است که در معنای کلی هویت بخش شهر اصفهان و به قول شهردار اصفهان میراث ناملموس این شهر است.

جایی در شرق اصفهان که وقتی آب نباشد نان هم نیست و در این مدتی که آب در رودخانه نبوده اصفهان و به ویژه در منطقه شرق اصفهان در بسیاری جهات متضرر شدند، از بین رفتن تالاب و اکوسیستم نادر تا مشکلات متعدد دیگر، اما حالا زاینده‌رود این جوشش و جریان زندگی‌بخش باز هم به اصفهان آمد و باز هم برای آرامش می‌توان ساعت و لحظه‌هایی را در پل‌های پرآب زاینده‌رود قدم زد و نفس کشید……

منبع: تسنيم