اصفهان شرق

اجازه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود نمی‌هیم/ رهاسازی آب تا خرداد ۹۴

کدخبر: 41415
1393/08/17 در ساعت 17:00

به گزارش اصفهان شرق؛  رحیم میدانی با اشاره به اینکه از ساعت ۲۴ نیمه شب دوشنبه ۱۲ آبان‌ماه آب از سد زاینده‌رود به میزان ۸۰ مترمکعب در ثانیه رهاسازی شد، اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر و اشباع شدن بستر رودخانه،آب با سرعت بیشتری به سمت اصفهان جاری شد.
وی با بیان اینکه جریان زاینده‌رود در اصفهان تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: اگر بارندگی در سال‌جاری مناسب و روان‌آب‌ها بیش از پیش‌بینی انجام‌شده باشد، در تابستان سال ۹۴ هم رهاسازی خواهیم داشت.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود، گفت: در پایان شهریور سال ۹۲ میزان آب موجود در پشت سد زاینده‌رود ۱۹۵ میلیون مترمکعب بود، اما کار مشترک انجام‌شده در شورای هماهنگی این حوضه موجب شد شهریور امسال ۴۱۷ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد ذخیره شود و به این ترتیب میزان آب قابل‌توجهی آب تحویل کشاورزان منطقه می شود.
وی افزود: طبق توافق انجام‌شده با کشاورزان غرب و شرق اصفهان، در سال آبی جاری خواهیم توانست افزون‌بر ۶۲۸ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان اصفهانی تحویل دهیم.
میدانی با تاکید بر عزم جدی وزارت نیرو برای اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب در حوضه زاینده‌رود، گفت: شرایط امروز زاینده‌رود به‌دلیل بارگذاری بیش از ظرفیت بر این حوضه آبریز به‌وجود آمده است، بنابراین با اقدام هماهنگ وزارت نیرو و اعضای شورای هماهنگی این حوضه شامل استانداران استان‌های ذینفع و نمایندگان اداره‌های جهادکشاورزی، محیط زیست، صنعت و معدن و خود کشاورزان منطقه، از این پس برای بارگذاری مصرف جدیدی در این حوضه اجازه نخواهیم داد.
وی با بیان اینکه صنایع جدید د رصورت استقرار در اصفهان آب موردنیاز خود را باید از حقابه کشاورزان خریداری کنند، افزود: صنایع موجود در استان نیز آب مصرفی خود را باید از محل بازیافت فاضلاب‌های شهری تامین کنند تا آب اختصاص‌یافته به صنایع به مصارف دیگری اختصاص یابد.

منبع: ايمنا