سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:00 - شنبه 17 آبان 1393

مدیرکل دفتر بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران اعلام کرد:

ادامه جریان زاینده رود تا خرداد سال آینده/اختصاص ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت پاییزه اصفهان

مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه جریان آب در زاینده‌رود تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: با رهاسازی آب در زاینده‌رود، افزون ‌بر ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب موردنیاز کشاورزان اصفهان برای کشت پاییزه تامین شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهرزاد احسانی در خصوص تامین آب کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: با توجه به اختصاص نیافتن آب برای کشت پاییزه اصفهان در سال گذشته، وزارت نیرو در یک سال گذشته با اجرای برنامه انقباضی در سد زاینده‌رود تلاش کرد تا آب موردنیاز کشاورزی منطقه برای پاییز سال جاری و بهار ۹۴ را تامین کند و خوشبختانه این امر محقق شد.
وی با اشاره به اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در این حوضه، گفت: این راهبرد موجب شد در پایان سال آبی گذشته ۴۱۷ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد زاینده‌رود باقی بماند و در آغاز زمان کشت پاییزه در آبان ماه، بتوانیم طبق وعده وزیر نیرو به کشاورزان منطقه، افزون‌ بر ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی منطقه تحویل دهیم.
احسانی با اشاره به رهاسازی ۸۰ مترمکعب آب در ثانیه از ۱۴ آبان‌ماه از سد زاینده‌رود، گفت: این میزان آب برای زمین‌های غرب و شرق اصفهان است که در کنار این رهاسازی آب، اکوسیستم زاینده‌رود نیز احیا شده است.
وی افزود: آب کشاورزی برای یک ماه خواهد بود و پس از آن رهاسازی آب به میزان ۲۷ میلیون مترمکعب برای حیات زاینده‌رود انجام خواهد شد.
احسانی با بیان اینکه جریان آب در زاینده‌رود تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: درصورتی که میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود بیشتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب باشد، این امکان را خواهیم داشت که جریان آب را در تابستان نیز داشته باشیم؛ این درحالی است که جریان ورودی به سد زاینده‌رود در سال آبی گذشته و یک میلیارد و ۳۳ میلیون مترمکعب بود.
وی با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در این حوضه آبریز، گفت: در غرب اصفهان در زرین‌شهر و لنجان الگوی غالب کشاورزی کشت برنج است و این کشت هم از نظر فصل کاشت و هم نوع محصول، به آب بسیار زیادی نیاز دارد که چنین محصولی با توجه به پتانسیل آبی منطقه برای کشت در فلات مرکزی ایران مناسب نیست.
احسانی ادامه داد: برای هر هکتار برنج ۱۸ هزار مترمکعب آب نیاز است درحالی که در محصولی مانند گندم این میزان پنج‌هزار مترمکعب برای هر هکتار است و با تغییر نوع کشت، برداشت از منابع آب منطقه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

منبع: ايمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.