سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - جمعه 16 آبان 1393

رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان پیش‌بینی کرد:

کشت پاییزه در ۵۰ درصد اراضی شرق اصفهان/ نگران بندها و عوارض مسیر زاینده‌رود هستیم

رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با پیش بینی اینکه ۵۰ درصد اراضی شرق اصفهان کشت پاییزه خواهند داشت، گفت: بزرگترین نگرانی کشاورزان شرق اصفهان وجود بندها و عوارض در سرشاخه های رودخانه و همچنین بالادست و پایین دست سد زاینده رود است.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی در خصوص سهم آب دریافتی کشاورزان شرق اصفهان با بازگشایی زاینده رود، بیان داشت: مقرر شده نزدیک ۳۰ متر مکعب بر ثانیه آب به مدت یک ماه از سد آبشار تحویل کشاورزان شرق اصفهان برای کشت پاییزه شود.
وی در خصوص اینکه این میزان به طور کامل به کشاورزان شرق اصفهان داده می شود یا خیر، اظهار داشت: بندهای بسیاری در بالادست رودخانه ایجاد شده و ما همیشه این نگرانی را داشتیم و بارها نیز اعلام کردیم که این بندهایی که در بستر رودخانه وجود دارد اجازه عبور آب را نمی دهد و متاسفانه هنوز این عوارض برداشته نشده است.
رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: برخی از این بندها از گذشته برای مادی های سنتی که قبلا برداشت آب می کردند ایجاد شده است.
وی با انتقاد بر اینکه به دلیل عدم کنترل بر رودخانه طی دو دهه گذشته موجب احداث بندهای بسیاری در مسیر زاینده رود شده است، تصریح کرد: احداث این بندها برخلاف ماده ۳۶ و ۲ قانون و همچنین به ضرر حق آبه داران پایین دست رودخانه زاینده رود است.
امینی وجود این بندها را بزرگترین نگرانی کشاورزان پایین دست عنوان کرد و گفت: این بندها در سرشاخه های رودخانه و همچنین در بالادست و پایین دست سد زاینده رود ایجاد شده است.
وی همچنین در خصوص تحویل آب به کشاورزان غرب اصفهان، بیان داشت: کشاورزان غرب اصفهان تمایل به دریافت آب برای کشت غله داشتند که هنوز نتیجه مذاکرات آنها مشخص نشده است.
رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در خصوص کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان، گفت: در حال حاضر کشاورزان این منطقه می توانند کشت گندم و جو داشته باشند.
وی تاکید کرد: پیش بینی می شود ۵۰ درصد اراضی شرق اصفهان کشت پاییزه کنند.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.