سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:45 - جمعه 16 آبان 1393

تحولات قدس طی ۲۴ ساعت گذشته

تشدید تدابیر امنیتی در قدس/ فراخوان برگزاری تظاهرات گسترده برای یاری مسجد الاقصی

مسئولان رژیم اشغالگر قدس تدابیر امنیتی در این شهر را تشدید کرده و به دنبال اقدام دو فلسطینی برای زیر گرفتن صهیونیست‌ها با خودرو در قدس و الخلیل، ده‌ها فلسطینی را بازداشت کردند.

به گزارش اصفهان شرق؛به نقل از شبکه خبری الجزیره، پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد که هزاران نفر از نیروهای پلیس در اطراف مسجد الاقصی مستقر شده اند و محدودیت هایی را برای ورود نمازگزاران به مسجد اعمال می کنند.
مسئولان رژیم اشغالگر در همین راستا تصمیم گرفتند که از ورود افراد زیر 35 سال به مسجد الاقصی ممانعت کنند و این در حالی است که احتمال وقوع درگیری های گسترده در قدس پس از اقامه نماز جمعه وجود دارد.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی اسرائیل از صبح دیروز بلوک های سیمانی را در ایستگاه های قطار در قدس قرار داده اند تا از پرتاب سنگ به سمت شهرک نشینان و یا زیر گرفته شدن آنها با خودروهای فلسطینی ممانعت کنند.

رژیم صهیونیستی همچنین نزدیک به 1300 نظامی را در خیابان های مختلف قدس و محورهای تماس با فلسطینیان در محله های عربی مستقر کرده است و گذشته از آن 188 فلسطینی را در کمتر از دو هفته گذشته بازداشت کرده است که 71 نفر از آنها افراد کم سن و سال هستند.
صهیونیست ها از شب گذشته تا بامداد امروز نیز 31 فلسطینی از جمله مجری عملیات زیر گرفته شدن سربازان اسرائیلی در الخلیل را بازداشت کرده اند.

روز چهارشنبه یک فلسطینی به نام «ابراهیم عکاری» در قدس اشغالی با خودروی خود چند شهرک نشین را زیر گرفت که طی آن 2 نفر کشته و 14 نفر زخمی شدند و به دنبال این عملیات یک فلسطینی نیز در الخلیل با خودروی خود 3 نظامی اسرائیل را زیر گرفت.

تیراندازی به سمت خودروی نظامی اسرائیل در رام الله

شب گذشته خودروی نظامی اسرائیل در شهر رام الله واقع در کرانه باختری هدف تیراندازی قرار گرفت و خسارت هایی به آن وارد آمد.
نیروهای اشغالگر همچنین اعلام کردند که یک جوان فلسطینی را در حال پرتاب نارنجک به سمت یک گروه از نظامیان ارتش در نزدیکی ایست نظامی حواره واقع در شمال کرانه باختری، دستگیر کرده اند.
یک منبع نظامی نیز گفت که نیروهای ارتش اسرائیل در جستجوی این جوان فلسطینی هستند.

برگزاری تظاهرات خشم فلسطینیان

«عمر الکسوانی» مدیر مسجد الاقصی از ساکنان قدس خواست تا به طور گسترده به مسجد الاقصی عزیمت کنند و تظاهرات پرشور در حمایت از این مسجد مبارک برگزار نمایند.
جنبش حماس نیز در بیانیه ای فلسطینیان ساکن قدس و کرانه باختری را به برگزاری راهپیمایی های روز خشم برای یاری مسجد الاقصی و محکومیت یورش های مکرر صهیونیست ها به حرم قدسی فراخواند.

لیبرمن: ورود اعضای کنست به مسجد الاقصی «حماقت محض» است

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی در واکنش به حوادث قدس اشغالی تاکید کرد که ورود اعضای کنست (پارلمان) این رژیم به مسجد الاقصی حماقت محض است.
«آویگدور لیبرمن» طی اظهاراتی به شدت از اقدام راستگراهای افراطی عضو کنست برای ورود به صحن های مسجد الاقصی انتقاد کرده و این اقدامات آنها را «حماقت» خواند.

وی در مصاحبه با رادیو «صدای اسرائیل» گفت که هدف سیاستمداران از این اقدامات، تحقق دستاورد، منافع سیاسی و تلاش برای مشهور شدن از طریق مسجد الاقصی است.
وی افزود: هدف از این بازدیدها دستیابی به بهره سیاسی ناچیز، حضور در رسانه های خبری و بهره برداری از وضعیت کنونی برای سوار شدن بر موج است.

بر اساس این گزارش، اعضای کنست رژیم صهیونیستی طی چند روز اخیر به صورت مکرر تحت حمایت شدید امنیتی به مسجد الاقصی یورش می برند که همین امر خشم فلسطینیان را برانگیخته است.
تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی باعث تنش در این شهر اشغالی و تشدید درگیری ها بین نیروهای اشغالگر اسرائیلی و فلسطینیان شده است و در همین راستا روز چهارشنبه یک جوان فلسطینی به نام «ابراهیم عکاری» با خودروی خود چند شهرک نشین را زیر گرفت که در نتیجه آن 2 نفر کشته و 14 نفر نیز زخمی شدند.

جنبش های حماس و جهاد اسلامی این عملیات شهادت طلبانه را تبریک گفته و تاکید کردند که این عملیات پاسخ طبیعی به تجاوزات صهیونیست ها بوده است.

از سوی دیگر اردن ضمن فراخواندن سفیر خود از تل آویو در اعتراض به این تجاوزات صهیونیست ها، همچنین شکوائیه ای علیه رژیم صهیونیستی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

تشییع پیکر شهید عکاری در میدان تدابیر شدید امنیتی

فلسطینیان ساکن قدس دیروز پنج شنبه در میان تدابیر شدید امنیتی پیکر شهید «ابراهیم عکاری» را که پس از اجرای عملیات شهادت طلبانه قدس توسط صهیونیست ها به شهادت رسید، تشییع کردند.
بر اساس این گزارش، 35 تن از اعضای خانواده شهید ابراهیم العکاری پیکر وی را در میان تدابیر شدید امنیتی تشییع کردند و در قبرستان باب الاسباط به خاک سپردند.

نیروهای اشغالگر اسرائیلی قبرستان باب الاسباط را تحت محاصره درآورده و با قرار دادن موانع آهنی در اطراف آن از ورود شهروندان برای شرکت در مراسم خاکسپاری پیکر این شهید ممانعت کردند.
بر پایه این گزارش، اشغالگران صهیونیست پیکر شهید ابراهیم عکاری را به خانواده اش تحویل داده و تاکید کردند که تنها حدود 35 نفر اجازه دارند در مراسم تشییع پیکر وی شرکت نمایند.

به محض اتمام مراسم خاکسازی، صهیونیست ها «منصور عکاری» برادر ابراهیم را بازداشت کرده و به مرکز بازجویی المسکوبیه بردند.
بر اساس این گزارش، همچنین در جریان اقدام نیروهای اشغالگر برای پراکنده کردن تجمع شهروندان در مراسم خاکسپاری، چند جوان زخمی شدند.

محاصره قدس و ممانعت از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی

گروه های شهرک نشینان دیروز پنج شنبه نیز با حمایت یگان های ویژه از سمت باب المغاربه به مسجد الاقصی یورش بردند.
نیروهای اشغالگر اسرائیل همچنین از ورود همه زنان و مردان زیر 45 سال به مسجد الاقصی ممانعت کرده و کارت های شناسایی نمازگزاران را تا زمان خروج آنها از مسجد مصادره کردند.

نیروهای اشغالگر همچنین موانع آهنی در نزدیکی دروازه های مسجد الاقصی کار گذاشته بودند.
این در حالی است که شهرک نشینان صهیونیست همانند روزهای گذشته به صورت گروهی از سمت باب المغاربه به مسجد الاقصی یورش برده و اقدام به گشت زنی در داخل صحن های آن کردند.

گفت‌وگوی عباس و اردوغان درباره قدس

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با رئیس جمهور ترکیه تلفنی گفت‌وگو و اوضاع شهر قدس اشغالی به خصوص در مسجد الاقصی را بررسی کردند.
«رجب طیب اردوغان» در این تماس تلفنی بر حمایت ترکیه از طرح های عباس در شورای امنیت به منظور توقف تجاوزات اسرائیل در مسجد الاقصی تاکید کرد.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین خواستار توسعه دایره مقاومت شد

جبهه خلق برای آزادی فلسطین تاکید کرد که آنچه در اراضی فلسطین رخ می دهد، شعله ور شدن آتش مقاومت برای مقابله با طرح های توسعه طلبانه و یهودی سازی رژیم اشغالگر است.
جبهه مذکور امروز در بیانیه ای عملیات الخلیل که طی آن یک فلسطینی سه نظامی اسرائیلی را با خودرو زیر گرفت، تبریک گفت و تاکید کرد که این عملیات امتداد طبیعی وحدت اراده مقاومت در برابر اشغالگران است.
در این بیانیه آمده است که اقدام رژیم اشغالگر مبنی بر ادامه اجرای طرح های شهرک سازی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملت فلسطین در سرزمین خود و تشکیل دولت مستقل فلسطین، آتش مقاومت را شعله ور می کند تا همه مناطق فلسطین را دربر بگیرد.

بازداشت 250 عضو حماس و جهاد اسلامی به دست ماموران تشکیلات رام الله

ماموران تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور جلوگیری از گسترش دامنه تحرکات اعتراض آمیز علیه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، دست به بازداشت گسترده فعالان و اعضا و حامیان جنبش های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی زدند.
ماموران تشکیلات رام الله طی چند هفته گذشته بیش از 250 فعال حماس و جهاد اسلامی را در مناطق تحت حاکمیت این تشکیلات در کرانه باختری بازداشت کرده اند.
در میان بازداشت شدگان تعدادی از چهره های دینی حماس و برگزار کننده راهپیمایی و تظاهرات به چشم می خورد.
گفتنی است که عناصر اطلاعاتی و امنیتی تشکیلات رام الله بیش از 100 تن از اعضای و فعالان حماس را در ماه اکتبر بازداشت کردند.

گفت‌وگوی تلفنی عباس با نبیل العربی درباره قدس

در پی تجاوزهای گسترده رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی،«محمود عباس»  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی با «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب درخصوص اوضاع قدس اشغالی گفت‌وگو کرد.

محور این گفت‌وگوی تلفنی که عصر پنج شنبه صورت گرفت، اوضاع قدس در سایه افزایش تجاوز اسرائیل به مسجد الاقصی و ملت فلسطین و نیز مراجعه طرف فلسطینی به شورای امنیت سازمان ملل برای درخواست جهت پایان دادن به اشغالگری بود.

از سوی دیگر، محمود عباس، عصر دیروز در رام‌الله با هیئت اتحادیه‌های مردمی فلسطین و شماری از شخصیت‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین دیدار کرد.

عباس در این دیدار بر اهمیت نقش اتحادیه‌ها در حمایت از اقدام رهبری فلسطین در مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل جهت پایان دادن به اشغال‌گری‌های اسرائیل و تاسیس دولت مستقل فلسطین در سقف زمانی مشخص، تأکید کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: این اتحادیه‌ها از طریق طرح مسئله فلسطین در مقابل اتحادیه‌های عربی و بین‌المللی در راستای جلب حمایت بین المللی از درخواست‌های مشروع (ملت فلسطین) فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به جدی بودن تهدیدها علیه شهر اشغالی قدس و مسجد الاقصی، تأکید کرد ملت فلسطین در سرزمین خودشان ثابت قدم خواهند ماند و مشکلات (…) هر اندازه هم که باشد آن را ترک نخواهند کرد.

واکنش جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به تداوم تجاوزات اسرائیل به قدس

شاخه نظامی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین اعلام کرده است در صورتی‌که اسرائیل به تجاوزهای خود علیه فلسطینیان در قدس اشغالی ادامه دهد، این گروه در موضع خود در خصوص آتش بس با این رژیم تجدید نظر می‌کند.

«ابو خالد» سخنگوی رسانه‌ای گردان‌های مقاومت ملی فلسطین، شاخه نظامی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، عصر پنجشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد «نیروهای اشغالگر به اقدامات تجاوزکارانه خود در باریکه غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی ادامه می‌دهند و ماهیگیران را در دریای غزه هدف قرار داده و برخی از آنها را بازداشت می‌کنند. این تجاوزها به تضعیف روند آتش‌بس و شعله‌ور کردن جرقه‌ای منتهی می شود که منطقه را بار دیگر منفجر خواهد کرد.»

ابو خالد از ملت فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی خواست به نبرد دفاع از مسجد الاقصی که با تلاش‌های اسرائیل برای یهودی ساختن آن مواجه شده است، اقدام کنند.
وی بر ضرورت افرایش حملات علیه ارتش اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری و قدس اشغالی تأکید کرد.
ابو خالد تصریح کرد: «در صورتی‌که حملات اسرائیل علیه ملت فلسطین در قدس ادامه یابد و روند بازسازی غزه و رفع محاصره آن به تاخیر افتد، گردان‌های مقاومت ملی در موضع خود درخصوص آتش‌بس با اسرائیل تجدید نظر خواهند کرد.»

این گردان‌ها از دیگر گروه‌های فلسطینی خواست اتاق عملیات مشترکی جهت بررسی نحوه مقابله با اقدامات اسرائیل در راستای نقض آتش‌بس، تشکیل دهند.

جهاد اسلامی امروز را روز خشم اعلام کرد

جنبش جهاد اسلامی امروز جمعه را روز خشم برای حمایت از انتفاضه قدس و یاری مسجد الاقصی خواند.
«محمد الحرازین» از رهبران جنبش جهاد اسلامی گفت که برنامه این جنبش بر بسیج عمومی برای یاری قدس و جانفشانی برای آن تمرکز دارد به خصوص اینکه قدس این روزها در مرحله سرنوشت سازی قرار داد که شاهد تشدید حملات صهیونیست ها برای یهودی سازی آن است.

وی اشاره کرد که در برابر این حملات خطرناک صهیونیست ها که قداست شهر قدس و میراث فرهنگی و تمدن آن را هدف قرار داده است بایستی دست به یک انقلاب مردمی زد.

حزارین تصریح کرد که برنامه های جهاد اسلامی در نوار غزه شامل برگزاری راهپیمایی پر شور در استان خان یونس پس از اقامه نماز جمعه و نیز برپایی جشنواره ای در استان غزه و رفح پس از اقامه نماز عصر است.

شلیک یک فروند راکت از غزه به جنوب فلسطین اشغالی

رادیو رژیم صهیونیستی صبح امروز جمعه گزارش داد که یک فروند راکت از نوار غزه به جنوب فلسطین اشغالی شلیک و به منطقه صوفا واقع در داخل مرزهای نوار غزه اصابت کرده است.

رسانه های خبری رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که آژیرهای خطر در شهرک های اطراف نوار غزه به صدا درآمد و یک فروند راکت به اراضی فلسطینی در غزه اصابت کرد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.