سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - پنجشنبه 15 آبان 1393

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس مطرح کرد

رونق گردشگری مذهبی ایران با معرفی آیین‌های سوگواری ماه محرم

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس گفت: آیین‌های سوگواری ماه محرم از مواریث فرهنگی نا‌ملموس هستند و معرفی خوب و مناسب این آیین‌ها به دنیا سبب رونق گردشگری مذهبی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیین‌های سوگواری و مراسم‌های عزاداری از مواریث فرهنگی نا‌ملموس هستند که نسل به نسل به صورت شفاهی به ما منتقل شده‌اند و هر شهر و استانی در سطح کشور آیین‌های ویژه خود را دارند، اصفهان نیز یکی از استان‌هایی است که آیین‌های سوگواری و مراسم‌های عزاداری خاص را به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس این سرزمین در دل خود دارد، این آیین‌ها باید به سراسر دنیا معرفی شوند تا زمینه‌های جذب گردشگران مذهبی خارجی به ایران و اصفهان فراهم شود، به دنبال این موضوع خبرنگار فارس گپ و گفتی با سید مسعود حسین میرزایی دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس داشته است.

فارس: با توجه به اینکه هر یک از مناطق کشور و به ویژه اصفهان در ماه محرم از آیین‌های عزاداری و سوگواری خاص خود برخوردار هستند، آیا تاکنون در راستای معرفی این آیین‌ها به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس کشور به جهان اقدامی شده است؟

حسین میرزایی: عده‌ای از مردم در ماه محرم پای ثابت تعزیه به عنوان یکی از مواریث فرهنگی نا‌ملموس هستند، عده‌ای نیز پای ثابت مراسم‌های خاص و منحصر به فرد یک سری از مناطق خاص کشور هستند و به دنبال این موضوع یک گردشگری مذهبی داخلی نیز در کشور رخ می‌دهد، اما تاکنون به این مباحث توجه ویژه نشده و ما باید با یک کار خوب در راستای معرفی آیین‌های سوگواری در راستای جذب گردشگران خارجی به سوی این مباحث نیز تلاش کنیم.

فارس: آیا با توجه به شاخصه‌های مذهبی می‌توانیم اقدامی را در راستای جذب گردشگران خارجی به اصفهان و کشور انجام بدهیم؟

حسین میرزایی: در حال حاضر 26 درصد آمار گردشگری دنیا به گردشگری مذهبی اختصاص دارد، اما ایران در این زمینه سهم ندارد و با توجه به این موضوع معرفی و ارائه آیین‌های سوگواری ماه محرم به دنیا در راستای جذب گردشگران مذهبی از سراسر دنیا به ایران و اصفهان مؤثر است.

فارس: آیا تاکنون قابلیت‌های ایران و اصفهان در زمینه آیین‌های سوگواری و عزاداری ماه محرم به دنیا شناسانده شده است؟

حسین میرزایی: تاکنون تنها تعزیه‌خوانی به عنوان یکی از مواریث فرهنگی نا‌ملموس به جهان شناخته شده و ثبت جهانی شده و باید گفت که تعزیه‌خوانی تنها آیین سوگواری ما در ماه محرم نیست، بلکه جمهوری اسلامی ایران از قابلیت‌های بسیاری در زمینه آیین‌های سوگواری ماه محرم برخوردار است و اگر بتوانیم آیین‌های سوگواری ماه محرم را به صورت مناسب به دنیا معرفی کنیم، این موضوع سهم بسیاری در رونق گردشگری مذهبی ایران دارد.

فارس: اصفهان و ایران از قابلیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری مذهبی برخوردار است که به نظر می‌رسد تاکنون به این ظرفیت‌ها توجهی نشده است و یک گره کوری در این راستا وجود دارد و آیا معرفی آیین‌های سوگواری ماه محرم می‌تواند این گره کور را باز کند؟

حسین میرزایی: بله، صنعت گردشگری مذهبی می‌تواند به آیین‌های سوگواری ماه محرم گره بخورد و من معتقد هستم که معرفی این آیین‌ها به تمام دنیا می‌تواند این گره کور را باز کند، چرا که آیین‌های سوگواری ویژه هر یک از مناطق مانند آیین نخل‌گردانی، طشت‌گذاری و سایر آیین‌های سوگواری ماه محرم از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

فارس: چرا تاکنون آیین‌های سوگواری ویژه ماه محرم نتوانسته است گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند؟

حسین میرزایی: تاکنون اطلاعاتی در راستای برگزاری آیین‌های سوگواری ماه محرم به دنیا ارائه نشده است و حتی مردم در داخل کشور نیز اطلاعاتی در راستای برگزاری آیین‌هایی مانند طشت‌گذاری یا نخل‌گردانی در استان‌های کشور ندارند، در صورتی که ارائه اطلاعات مناسب در این زمینه به رونق گردشگری مذهبی ایران به میزان بسیاری کمک می‌کند.

فارس: چرا ما نمی‌توانیم برای واقعه‌ای مانند نخل‌گردانی به عنوان یکی از آیین‌های سوگواری بزرگ کشور در ماه محرم گردشگر خارجی جذب کنیم؟

حسین میرزایی: دلیل این موضوع این است که خود ما نیز از این آیین بزرگ اطلاع چندانی نداریم و حتی در جامعه خود اصفهان نیز با واژه نخل‌گردانی نیز آشنا نیستند و معرفی چنین آیینی به دنیا نیازمند این است که مردم شهر‌های ایران با آیین نخل‌گردانی آشنا شوند.

فارس: آیین نخل‌گردانی ویژه کدام یک از استان‌های کشور است و در مورد این آیین به عنوان یکی از مواریث فرهنگی نا‌ملموس کشور توضیح بدهید؟

حسین میرزایی: نخل‌گردانی یکی از آیین‌های سوگواری ماه محرم در استان یزد است و نخل در فرهنگ عاشورایی نماد تابوت یا گهواره است و بلند کردن آن بر دست نشانی از هم‌نوا یا همراه بودن با امام (ع) و یاران ایشان است، البته نخل‌گردانی تنها به یزد اختصاص ندارد و در برخی از شهر‌ها و روستا‌های ایران و اصفهان نیز وجود دارد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.