سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:15 - پنجشنبه 15 آبان 1393

گزارش/

بدعت‌ها؛ میهمان‌های ناخوانده برخی محافل عزاداری

رقابت ناسالم و تظاهر و دوری از عزاداری سنتی، آسیبی است که برخی محافل عزاداری اصفهان را نیز در برگرفته است که می‌بایست با آسیب‌شناسی دقیق به سمت سلوک و سیره حسینی و داغ دل امام حسین (ع) پیش برود تا پرداختن به ظواهر و زخم تن ایشان.

به گزارش اصفهان شرق؛ صدایی در فضا پیچیده است که شبیه به مداحی‌های معمول برای اباعبدالله (ع) نیست! ضرب و ریتم خاصی دارد که شبیه به آهنگ‌های تند غیر اصیل شده است، حالا نیم ساعتی است که یکی از هیئت‌ها بدون حرکت، ورودی امامزاده را بسته و مسیر عبور دیگر هیئت‌ها را مسدود کرده است.

هرچه هیئت‌امنای امامزاده با تشکر و آدابی خاص از آن هیئت می‌خواهند که عبور کند، فایده‌ای ندارد، یکی از پیر غلامان امام حسین (ع) بالاخره مسئولین هیئت مذکور را مجاب به عبور می‌کند.

او را کنار می‌کشم تا بیشتر از این مسئله بدانم، حاجی دستی به ریشش می‌کشد و می‌گوید: برخی عزاداری‌ها هم‌ چشم و هم‌چشمی شده است! قدیم‌ها کجا این‌قدر بدعت‌گذاری بود، حالا هر هیئتی یک‌جور لباس می‌پوشد،  خرج‌های اضافی می‌شود که شایسته است برای نماز که هدف امام بود و برای احیای امر به معروف و نهای از منکر هزینه شود.

حاج عباس مزروعی اضافه می‌کند: برخی می‌خواهند با تظاهر و پوشیدن لباس خاصی خود را بشناسند، این‌ها که تعدادشان زیاد نیست هدف را گم‌کرده و عزاداری را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف شخصی کرده‌اند، نه رسیدن به اهداف امام حسین (ع).

از حاج عباس می‌پرسم چرا این نوع رفتار نادرست بروز پیدا کرده است؟ می‌گوید: ما در اجتماعات فرهنگی و عزاداری‌ها نتوانسته‌ایم با مرور زمان و بروز پیشرفت الگوهای رفتاری مناسبی برای نسل جوان ارائه کنیم و اکنون این جوانان با خامی و نابلدی دست به رفتاری می‌زنند که ماهیت عزاداری را هم زیر سؤال می‌برد.

مزروعی ادامه می‌دهد: همین جوانان هم عشق اباعبدالله و حضرت ابوالفضل (ع) دارند ولی متولیان فرهنگی ما نتوانسته‌اند این عشق جوانان را در مسیر صحیح هدایت کنند.

لزوم طراحی الگوهای سالم برای ابراز عشق حسینی جوانان/ نفوذ مدپرستی به برخی هیئت‌ها

این متولی هیئت و پیر غلام امامزاده می‌گوید: مدپرستی امروزه به هیئت‌ها هم رسوخ کرده است چراکه هر هیئتی سعی دارد خود را به طریقی به دیگران بشناسد و این امر عزاداری ما را از مسیر اخلاص دور می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی هم به تظاهر از این ماه عزیز بهره می‌برند و از ماه محرم برای مشروع جلوه دادن مال و اعمال خود استفاده می‌کنند، ریخت‌وپاش‌ها و اسراف‌هایی می‌کنند که منزلت روضه و عزاداری آقا را خدشه‌دار می‌کند، نذری می‌دهند، آن‌هم چه نذری‌هایی! کمترین آن چلوکباب است و به سفره نذری آن‌ها فقط فقرا و یتیمان راه ندارند! و فقط آن‌هایی دعوت می‌شوند که کار دنیای این تاجران به آن‌ها گره‌خورده است! آیا نمی‌شود نذر هزار پرس جوجه‌کباب برای اغنیا را 5 هزار پرس خورشت برای فقرا کرد؟

این هیئت طبلش را بزرگ‌تر می‌کند، آن‌یکی بیرقش را!

حاجی اشک خود را پاک‌کرده و اضافه می‌کند: این هیئت 2 میلیون تومان داده، طبلش را بزرگ‌تر کرده تا صدایش از آن هیئت بلندتر باشد و آن‌یکی هیئت، علامت دیگر هیئت را اندازه زده تا بیرقی بسازد که حتماً به در امامزاده گیر کند.

مزروعی از قول شهردار خمینی‌شهر عنوان می‌کند: با هزینه‌هایی که برای نذری دهه محرم (فقط اول محرم تا عاشورا) در شهرستان خمینی‌شهر صرف می‌شود، می‌توان بیش از 20 مدرسه ساخت!

وی خاطرنشان می‌کند: چه می‌شود اگر کمی از این خیرات را به ازدواج جوانان یا آسیب‌دیده‌های اجتماعی و فقرا اختصاص دهیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی و احصای بدعت‌ها و آسیب‌های زندگی مدرن در عزاداری‌های حسینی از جمله مسائل ضروری فرهنگی امروز جامعه است که باید اصولی به آن پرداخته و اصلاح شود، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های عزاداری‌های حسینی این است که از آرمان‌های امام حسین (ع) فاصله بگیریم و به زخم جسم امام به‌جای داغ دل ایشان بپردازیم، باید سلوک ما حسینی باشد و نباید تنها امام حسین (ع) گوشه‌ای از زندگی ما را در دهه محرم پر کند.

به داغ دل مولا بپردازیم نه به زخم تن او

در بررسی بیشتر برخی آسیب‌های نوپدید در عزاداری‌های حسینی با یک سخنران مذهبی به گفت‌وگو پرداختیم، حجت‌الاسلام محمد داستان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در اصفهان در خصوص آسیب‌های عزاداری اظهار کرد: مهم‌ترین آسیب عزاداری‌های ما این است که از آرمان‌های امام حسین (ع) فاصله بگیریم و به زخم جسم امام به‌جای داغ دل ایشان بپردازیم.

وی افزود: سلوک ما باید حسینی باشد، نباید تنها امام حسین (ع) گوشه‌ای از زندگی ما را در دهه محرم پر کند.

این مسئول گفت: متأسفانه گاهی در هیئت‌ها خودپسندی و احساسات به سراغ افراد می‌آید و می‌خواهند خود را به اثبات برسانند مثلاً می‌گویند: چرا من بیرق را بلند نکردم یا چرا من شام هیئت را ندهم؟

زنجیر سنگین و تیغ‌دار و وزنه زدن و برهنه شدن از بدعت‌ها و انحرافات است

حجت‌الاسلام داستان‌پور با اشاره به اینکه، برخی براثر جهل دچار بدعت در عزاداری می‌شوند درحالی‌که هدفشان پرشور کردن عزاداری بوده است، عامل دیگر انحراف در عزاداری را گم کردن معرفت حسینی دانست.

وی با طرح این سؤال که باید بدانیم اصالت در عزاداری چیست؟ اشک را یکی از اصالت‌های عزاداری توصیف کرده و بیان داشت: پس ‌از آن سینه زدن از راه‌های ترویج عاشوراست و زنجیرزنی متعارف هم از دیرباز وجود داشته است.

وی تصریح کرد: باید عزاداری را با محیط اجتماعی و کارکردهایش سنجید، به کار بردن زنجیر سنگین و تیغ‌دار و وزنه زدن هیچ اصالتی نداشته و از اصل انحراف است.

داستان‌پور با بیان اینکه، گاهی عزاداری‌ها به‌جای جاذبه دینی ایجاد کردن، افراد را زده می‌کند، افزود: البته در زمان حال باید کمی عزاداری‌ها و نوحه‌ها امروزی و جدید باشد ولی همواره اصالت‌ها در آن پاس داشته شود.

وی اذعان داشت: جلسات عزاداری که با جوانان سروکار دارد باید کمی شور داشته باشد، البته شوری که با شعور آمیخته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: سه رکن در کربلا وجود دارد که باید در عزاداری هم باشد: شور و حماسه، منطق و شعور و احساس و عاطفه.

عضو شورای فرهنگ عمومی اصفهان با ذکر این مطلب که در قدیم ترکیب هیئت‌ها از مداح و منبری بود و منبری‌ها از روحانیون و علما بودند گفت: مداحان قدیم هیچ‌گاه بالای منبر نمی‌رفتند و فقط گاهی روی پله اول منبر می‌نشستند.

حجت‌الاسلام داستان‌پور افزود: نباید در برخی مراسم‌ها مداحان از علما برجسته‌تر شوند.

وی ادامه داد: کادر هیئت‌ها و خادمین باید خود تشنه معرفت باشند تا مستمع به آن‌ها نگاه کند، گاهی آن‌ها از مراسم بیرون می‌روند و این خود فراموشی خادمین نیز از آسیب‌های عزاداری است.

این فعال مذهبی یادآور شد: هروله کردن و لخت سینه زدن و جامه دریدن برخی مداحان، حتی اگر هنگام از خود بیخود شدن باشد، باز انحراف بزرگی است.

دشمن با نفوذ دادن برخی انحرافات به دشمنی با اسلام می‌پردازد و از طرف دیگر هم قصد فروپاشی این حلقه‌های انسجام جامعه اسلامی را دارد، ترویج مدپرستی و آئین‌های نوظهور عزاداری، رواج رقابت ناسالم و سبک‌های مداحی ناصحیح و وارد کردن خرافات و اضافات ناموثق به روضه‌ها، از جمله حربه‌های دشمن در برابر عزاداری حسینی است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.