سرویس: غیر تولیدی » نقلی 06:23 - پنجشنبه 15 آبان 1393

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان

ایستگاه های هیدرومتری در مسیر زاینده رود نصب می شود

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان از نصب ایستگاه های هیدرومتری در طول زاینده رود به منظور محاسبه نیاز اکولوژیکی برای تعیین حق آبه محیط زیستی این رودخانه خبرداد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست استان اصفهان، حمید ظهرابی روز چهارشنبه اظهار کرد: چهار صد میلیون متر مکعب آب توسط وزارت نیرو برای زاینده رود و تالاب گاوخونی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این میزان آب با هدف کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و حق آبه محیط زیستی رودخانه و تالاب گاوخونی به صورت مقطعی از سد زاینده رود رها می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: آب رهاسازی شده از سد زاینده رود، امشب به شهر اصفهان و نیز تالاب بین المللی گاوخونی می رسد و مردم اصفهان شاهد سیرابی رود خانه خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، ظهرابی تاکید کرد: معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تعیین مشاور برای اخذ حق آبه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: براساس این برنامه، بازه های مکانی در طول رودخانه ایجاد می شود تا با تبیین نیاز اکولوژیکی منطقه حق آبه لازم را از وزارت نیرو مطالبه کنیم و برای این کار ایستگاه های هیدرو متری در بازه ها نصب شده و نیاز اکولوژیکی محاسبه و به وزارت نیرو اعلام می شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: اکنون وزارت نیرو مکلف شده 176 میلیون متر مکعب را به عنوان حق آبه تالاب گاوخونی رها کند.

تالاب گاوخونی یکی از تالاب های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران است که زاینده رود به آنجا می ریزد. این تالاب حیاتی منطقه ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه های شنی واقع شده است.

مدیر محیط زیست استان اصفهان همچنین بر ضرورت اصلاح الگوی کشت و آبیاری توسط کشاورزان که به کاهش میزان برداشت آب این منطقه و رعایت حق آبه طبیعت منجر می شود، تاکید کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با بارندگی های مناسب در نیمه دوم سالجاری، آب تا خرداد سال آینده در زاینده رود جریان یابد.

شامگاه دوشنبه 12 آبان آب خروجی سد زاینده رود برای رفع تشنگی رودخانه و همچنین انجام کشت پاییزه شرق اصفهان افزایش یافت و انتظار می رود که امشب آب به شهر اصفهان برسد.

جریان آب در رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و شرق آن از خرداد سال گذشته تاکنون قطع بوده است.

سد زاینده رود که بر زاینده رود ساخته شده، در سال ۱۳۴۹ مورد بهره برداری قرار گرفت.

این سد در فاصله ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و حداکثر حجم مخزن آن یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب و مساحت دریاچه سد، ۵۴ کیلومتر مربع در تراز حداکثر است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.