اصفهان شرق

یک هفته تا زنده شدن مزارع شرق اصفهان

کدخبر: 40923
1393/08/15 در ساعت 06:19

به گزارش اصفهان شرق: فتح الله دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: قرار بر این بود که آب زنده رود برای کشت پاییزه شرق اصفهان در دهم آبان ماه از سد رودخانه باز شود، اما با توجه به اهمیت عزاداری‌های ماه محرم، نظام صنفی کشاورزی پیشنهاد تعویق باز شدن آب را داد، چراکه خوشحالی مردم در حین جریان آب با شئونات این دهه هم خوانی ندارد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول بازگشایی، حدود 150 میلیون مترمکعب برای غله کاری شرق در نظر گرفته شده است، افزود: طبق توافقات انجام شده آب رودخانه در 16 آبان ماه به سد آبشار در ابتدای مسیر شرق اصفهان می‌رسد که 35 مترمکعب در ثانیه برای دو بخش مرکزی و رودشت در نظر گرفته شده است.

نماینده کشاورزان و حق آبه داران بخش جلگه اصفهان خاطرنشان کرد: آب زاینده رود در مسیر خود تقریباً در 17 آبان ماه به انتهای منطقه رودشت یعنی مزارع بخش بن رود به مرکزیت شهر ورزنه می‌رسد و از زمان باز شدن آب از محل خروجی سد تا انتهای مرزاع شرق حدود چهار روز طول می‌کشد.

دهقانی با اشاره به خوشحالی بی حد کشاورزان محروم شرق از این بازگشایی آب، تاکیدکرد: مرحله دوم بازگشایی زاینده رود برای ادامه آبیاری‌ها به اواخر اسفند تا خرداد ماه سال آینده موکول می‌شود که 250 میلیون مترمکعب آب برای این مرحله در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بخش جلگه دارای 25 هزار هکتار زمین زراعی و سه سهم از 33 سهم تقسیمات طوماری زنده رود را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در حال حاضر با این مقدار آب فقط هشت هزار هکتار زمین‌های کشاورزان این بخش زیر کشت غله می‌رود.

دهقانی در خصوص سفر اخیر وزیر نیرو و معاون اول مجلس شورای اسلامی در جمع کشاورزان ورزنه در اواخر هفته گذشته اظهارکرد: این امر باعث خشنودی حق آبه داران خسارت دیده قرار گرفت، چراکه مسئولان وعده‌ای برای پرداخت خسارات خشکسالی سال‌های اخیر از طریق ایجاد صندوقی اختصاصی دادند.