سرویس: غیر تولیدی » نقلی 01:28 - پنجشنبه 15 آبان 1393

با اجرای برنامه های فرهنگی ویژه در مسیر رودخانه؛

استقبال از زاینده رود رنگ و بوی حسینی می گیرد

اصفهان برای چندمین بار در سال های اخیر آماده می شود تا جریان آب را دربستر خشک زاینده رود نظاره کند اما امسال همزمانی این رویداد با ایام محرم و سوگواری ابا عبدالله(ع) تدارک برنامه های فرهنگی ویژه ای را می طلبد تا در کنار شکر گزاری از این رویداد حرمت ایام محرم هم حفظ شود.

به گزارش اصفهان شرق: در همزمانی بازگشایی سد و رهاسازی آب در زاینده رود با ایام محرم قرار است برنامه های فرهنگی نظیر نوحه سرایی عزاداری ایستگاه های صلواتی و… تدارک دیده شده تا در مسیر زاینده رود و بر روی پل های موجود اجرا شود تا مردمی که برای استقبال از ورود آب آماده شده اند از آنها استفاده کنند.

چند روز است که اصفهان چشم به‌راه آبی است که چشم‌های منتظر مردم را از شوق آمدنش نمناک می‌کند اما امسال که ایام محرم است، طنین شادی مردم از دیدن زاینده رود پرآب با صدای صلوات یا زهرا و یا حسین  و برپایی نماز شکر رنگ وبوی حسینی خواهد گرفت.

شهروندان با نگاه شکرگزاری به استقبال رهاسازی آب در زاینده رود بروند

فرماندار اصفهان با بیان اینکه شهروندان با نگاه شکرگزاری جاری شدن آب در بستر خشک رودخانه زاینده رود به استقبال آن بروند تاکید کرد: همچنین از روحانیان و ائمه جماعات درخواست شده که در مساجد نماز شکر برای بارندگی های اخیر و همچنین رهاسازی آب و به امید پایدار ماندن حیات رودخانه زاینده رود به جا آورند.

فضل الله کفیل افزود: به شکرانه رهاسازی آب در رودخانه زاینده رود از شهروندان درخواست می شود که با توجه به مصادف شدن این موضوع با ایام سوگواری ابا عبدالله (ع) موارد لازم را رعایت کنند.

فرماندار اصفهان خاطر نشان کرد: رهاسازی آب در بستر زاینده رود طبق وعده قبلی مسوولان برای کشت پاییزه و غله کشاورزان شرق اصفهان صورت گرفته است.

وی به مردم توصیه کرد که موارد ایمنی را رعایت و از تردد در بستر رودخانه خودداری کنند.

برنامه های بازگشایی آب زاینده رود متناسب با ایام محرم باشد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام رضا(ع) اصفهان با اشاره به بازگشایی آب زاینده رود گفت: برنامه های دستگاه های مربوط در خصوص بازگشایی آب زاینده رود باید متناسب با ایام محرم باشد.

سرهنگ پاسدار عمومهدی در گفت وگو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه همزمان بودن بازگشایی آب زاینده رود با ایام محرم ، می طلبد که اجرای برنامه ها ی فرهنگی دراین زمینه متناسب با این ایام باشد، اظهارکرد: ما دریک کشور اسلامی زندگی می کنیم و برهمین اساس برنامه های ما نیز باید متناسب با شرع و فرهنگ اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیج نیز همزمان با بازگشایی آب زاینده رود برنامه های متنوعی دارد، افزود: برپایی ایستگاه های صلواتی و برگزاری مراسم نوحه خوانی از جمله برنامه های بسیج دراین رابطه است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام رضا(ع) اصفهان بیان کرد: همزمان با بازگشایی آب زاینده ود، دانش آموزان بسیجی در مقاطع راهنمایی ودبیرستان وسایر اقشار بسیج نیز به همراه خانواده های خود در برنامه های بازگشایی آب حضور پیدا خواهند کرد.
عمو مهدی خاطرنشان کرد: مسوولان استان از جمله استاندار، نمایندگان مردم در مجلس و اعضای شورای تامین پیگیری های زیادی در خصوص بازگشایی آب داشتند و خوشبختانه نیز آب در موعد مقرر باز و خسارت کشاورزان که پیشتر به مردم وعده آن داده شده بود، پرداخت شد.

ضرورت کار فرهنگی در بازگشایی زاینده رود و خواب مسئولان

شهرداری اصفهان هم یکی از ارگان هایی است که در برنامه ریزی برای اموری چون باز شدن زاینده رود می تواند با قوت وارد عمل شود و با برنامه های فرهنگی مناسب با عاشورای حسینی استقبال از زاینده رود را متفاوت کند اما مدیریت شهری اصفهان در حال حاضر که تنها ۲۴ ساعت به رسیدن آب به پل های تاریخی این شهر و مرکز اصفهان وقت باقی است با تشکیل یک کمیته در حال برنامه ریزی برای برنامه های فرهنگی است که مشخص نیست به اجرا در بیاید یا نه.

با وجود اینکه زمان باز شدن آب زاینده رود تابستان مشخص شد و مردم برای رسیدن آب لحظه شماری می کنند اما دستگاه های مربوط هنوز هم برای برنامه ریزی فرهنگی در خواب هستند و برنامه مشخصی برای این زمان در نظر نگرفته اند تا این استقبال با زمان عزاداری محرم همسو باشد.

جریان آب در رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و شرق آن از خرداد سال گذشته تاکنون قطع شده است. سازمان آب منطقه ای اصفهان اعلام کرده که خروجی آب سد زاینده رود به رودخانه از دو روز قبل به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

منبع: صاحب

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.