اصفهان شرق

ارزيابي دوره‌اي سلامت، تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد

کدخبر: 40864
1393/08/14 در ساعت 20:00

به گزارش اصفهان شرق؛ نسیم روح‌پرور کارشناس مسئول واحد سلامت میانسالان مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل بیماری‌ها حائز اهمیت است، تاکید کرد: ارزيابي دوره‌اي سلامت در این رابطه تاثیر زیادی دارد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به ارزيابي دوره‌اي سلامت مردان و زنان، به ارزیابی سلامت برای مردان و زنان ۵۹-۳۰ سال پرداخت و گفت: توجه به ارزیابی فشارخون لازم است و چنانچه فشار خونتان طبيعي است، فشارخون خود را هر ۳ سال يكبار چك كنيد.
روح‌پرور گفت: تست ديابت از دیگر موارد قابل توجه است که افراد باید قند خون خود را هر ۳ سال يك بار اندازه بگيرند و در صورتي كه به فشار خون بالا و كلسترول بالا مبتلا هستند، سالانه آزمايش قند خون بدهند.
وی با اظهار اینکه كلسترول خون خود را از سن ۳۰ سالگي به بعد حداقل هر ۳ سال يك بار چك كنيد، افزود: LD و HDL و تري گليسيريد خون نيز اهميت زيادي دارند.
وی بیان داشت: تست سرطان روده بزرگ نیز اهمیت دارد که باید از سن ۵۰ سالگي به بعد براي بررسي وضعيت خود از نظر سرطان روده بزرگ با پزشك خود مشورت كنيد.
به گفته این کارشناس مسئول واحد سلامت میانسالان هر ۶ ماه يكبار وزن خود را چك كنيد.
وی حساس بودن نسبت به ضايعات و تغيير رنگ پوست بدن را لازم دانست و تصریح کرد: همچنین توده‌هاي غير طبيعي و زخم‌هايي كه نسبت به بهبودي مقاوم هستند را ناديده نگيريد چون ممكن است علايم سرطان باشند.
وی بابیان اینکه نسبت به سلامت روان خود نيز بسيار حساس باشيد، عنوان کرد: افسردگي يكي از شايع‌ترين اختلالات رواني است که براي درمان آن باید به يك روانپزشك مراجعه كنيد.
روح‌پرور در خصوص دیگر تست‌ها که تنها ويژه زنان است، اظهار کرد: پاپ اسمير برای زناني كه از لحاظ جنسي فعال بوده، مي‌بايست ۳ سال متوالي انجام شود و در صورت طبيعي بودن آن هر ۳ سال يك بار آن را تكرار کنند.
وی ماموگرافي را نیز برای زنان با سن بالاي ۴۰ سال و حداقل يك بار ضروری دانست و افزود: تست پوكي استخوان لازم است که باید برای بررسی لزوم انجام این تست به پزشک خود مراجعه کنید.


منبع:ایمنا