سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:30 - سه شنبه 13 آبان 1393

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع):

ضرورت جهاد همگانی برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر / تذکر لسانی همگانی موثر است

انجام این فریضه بدون استناد به شرایط و ضوابط نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت، چه بسا ممکن است نتیجه معکوس بدهد و طرف مقابل را به واکنش منفی وادار کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در گفتگو با این پایگاه خبری ضمن تشریح ابعاد فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، به آیه ۴۱ سوره توبه اشاره کرد که می فرماید: وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ…(و مردان و زنان با ایمان بعضی بر بعضی ولایت دارند، یکدیگر را به معروف امر کرده و از منکر باز می دارند).

دکتر عبداله کرمانی نژاد افزود: معروف به معنای شناخته شده و منکر هم به معنای ناشناخته است؛ پس بدان جهت کارهای خیر را معروف می گویند که باید در جامعه شیوع داشته و امری شناخته شده باشد و کارهای زشت را از آن حیث منکر گویند که باید در جامعه نایاب شود و ناشناخته بماند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی برای ترویج خیرات، ارزش ها و هنجار های دینی و از بین بردن شرور، ضد ارزش ها و ناهنجاری های دینی است؛ تصریح کرد: بدون شک ترویج ارزش های الهی در جامعه آثار مثبتی خواهد داشت که همه آحاد جامعه را از آن بهره مند خواهند شد؛ و عکس آن یعنی ترویج منکرات و زشتی ها آثار منفی فراوانی در پی داشته و همه افراد جامعه از آن متضرر خواهند شد.

وی بیان داشت: مومنان از سرنوشت مشترکی برخوردار بوده که ناشی از رفتار های اجتماعی آنهاست؛ و به همین خاطر است که خداوند برای مومنین نسبت به یکدیگر حق ولایت قرار داده تا در قبال رفتار دیگری احساس مسئولیت کرده و یکدیگر را به معروف امر کرده و از منکر باز دارند.

کرمانی نژاد خاطر نشان کرد: فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر همانند سایر واجبات شرایطی دارد که عاملین به آن قبل آغاز هر اقدامی به فراگیری آن بپردازند و از رفتار غیر مسئولانه بپرهیزند.

وی تاکید کرد: انجام این فریضه بدون استناد به شرایط و ضوابط نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت، چه بسا ممکن است نتیجه معکوس بدهد و طرف مقابل را به واکنش منفی وادار کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که ولایت فقیه در رأس آن قرار دارد و همچنین ضابطان دادگستری آن نیز تحت اختیار حکومت فعالیت دارند، امر به معروف و نهی از منکر باید در سطح زبان باشد و هرکجا نیاز به اقدام عملی است با ارجاع موضوع به مراجع قانونی، مانع از هرج و مرج در جامعه و بروز کشمکش فیزیکی گردند.

وی در پایان این گفتگو با تاکید بر جهاد همگانی در راستای احیاء فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، تذکر لسانی را هم بسیار موثر دانست که می تواند در حد بسیار گسترده ای در ترویج ارزش های الهی و مبارزه با منکرات برای رسیدن به اهداف الهی کمک کند.

منبع:صاحب

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.