سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:00 - سه شنبه 13 آبان 1393

شرط پذیرش توافق نهایی هسته ای از سوی ایران

شرایط پذیرش توافق نهایی هسته ای از سوی ایران، اظهار نگرانی مقامات رژیم اسرائیل از احتمال حصول توافق نهایی هسته ای و تلاش آن ها برای نفوذ بر روند مذاکرات، برنامه ایران برای دو برابر کردن میزان تولید گاز طبیعی و افزایش میزان صادرات نفت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش اصفهان شرق؛ شرایط پذیرش توافق نهایی هسته ای از سوی ایران، اظهار نگرانی مقامات رژیم اسرائیل از احتمال حصول توافق نهایی هسته ای و تلاش آن ها برای نفوذ بر روند مذاکرات، برنامه ایران برای دو برابر کردن میزان تولید گاز طبیعی و افزایش میزان صادرات نفت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

شرط پذیرش توافق نهایی هسته‌ای از سوی ایران
 امروز نیز بخشی از مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «ریانووستی» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که درباره شرایط پذیرش توافق نهایی هسته ای از سوی ایران سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد به گفته محمد جواد ظریف، ایران در صورتی توافق نهایی با گروه 1+5 را امضا خواهد کرد که اعضای این گروه به طور رسمی حق برخورداری ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت بشناسند. ظریف این سخنان را پس از دیدار روز گذشته خود با نخست وزیر نروژ بیان کرده است.
شرط پذیرش توافق نهایی هسته‌ای از سوی ایران
در همین حال، با نزدیک تر شدن به زمان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی، نگرانی های رژیم اسرائیل از احتمال حصول توافق نیز افزایش می یابد. به نوشته سایت خبری اسرائیلی «مدیا لاین»، یک مقام ارشد رژیم اسرائیل در همین زمینه به اظهارنظر پرداخته و ضمن بیان اینکه عدم دستیابی به توافق بهتر از دستیابی به یک توافق بد است، مدعی شده: «ما نگرانیم، اما مهم است که اشاره کنیم این تنها ما نیستیم که احساس نگرانی می کنیم. سعودی ها و دیگران نیز نگران هستند. ما نگران وضعیتی هستیم که در آن، ایران تقریباً همه عناصر مورد نیاز خود را در دست داشته و هر زمان که بخواهد، بتواند تصمیم بگیرد که به یک قدرت هسته ای تبدیل شود».
شرط پذیرش توافق نهایی هسته‌ای از سوی ایران
وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل، فرد دیگری است که در این زمینه به اظهارنظر پرداخته و علیه توافق هسته ای با ایران موضع گرفته است. به نوشته «جروزالم پست»، یووال استینیتز مواضع آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران و همچنین مسائل کرانه باختری را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. در بحث از مذاکرات هسته ای ایران، وی مدعی شده شواهدی که تاکنون وجود دارد، از روند خوبی در این زمینه حکایت نمی کند و توافقی که بین ایران و 1+5 به دست آید نیز یک توافق خوب نخواهد بود. استینیتز در همین رابطه افزوده: «ما همه تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این توافق فاجعه نخواهد بود».
شرط پذیرش توافق نهایی هسته‌ای از سوی ایران
اما در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از برنامه ایران برای دو برابر کردن میزان تولید گاز طبیعی خود خبر داده است. این سایت می نویسد ایران که دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان است، قصد دارد تا سال 2017 میزان تولید خود را دو برابر کرده و به یک میلیارد متر مکعب در روز برساند. رضا عراقی، رئیس شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه کشور در حال حاضر روزانه 550 میلیون متر مکعب گاز تولید می کند، گفته به نتیجه رسیدن چهار فاز میدان پارس جنوبی سبب خواهد شد که تا ماه مارس، روزانه 100 میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت تولید ایران اضافه شود.
شرط پذیرش توافق نهایی هسته‌ای از سوی ایران
در نهایت، روزنامه «تودی زمان» نیز به موضوع صادرات نفت ایران پرداخته و می نویسد هرچند خریداران آسیایی نفت ایران میزان خرید خود را اندکی کاهش داده اند، اما مجموع صادرات ایران بار دیگر به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده است. این روزنامه می نویسد خریداران آسیایی در ماه سپتامبر 6.6 درصد کمتر از ایران نفت خریده اند که نخستین کاهش خرید آن ها از دسامبر گذشته به شمار می رود؛ اما مجموع صادرات نفت ایران بار دیگر به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده که در توافق مقدماتی هسته ای ژنو مورد موافقت کشورهای غربی قرار گرفته بود.
منبع:جام نیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.