سرویس: تولیدی » گزارش میدانی 12:57 - شنبه 10 آبان 1393

سخنانی که مسئولین در جمع کشاورزان شرق اصفهان مطرح کردند:

برداشت های بی رویه عامل اصلی خشکیدن زاینده رود است/ وزیر نیرو جلوی برداشت های بی رویه را بگیرد

وزیر نیرو در دیدارمردم در مسجد جامع تاریخی شهر ورزنه گفت: اجرای مصوبات 9گانه دولت در رابطه با حوزه آبریز زاینده رود در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه: اطلاعیه آمدن وزیر نیرو به ورزنه، دعوتی بر یک حضور حداکثری کشاورزان در مسجد جامع ورزنه بود تا پس از شنیدن نام چیت چیان از رسانه ها، از نزدیک عالی رتبه ترین مسئول آب کشور را ببینند و خواست خود مبنی بر درخواستی چندین ساله را مطرح کنند.

همه در هر سمت و با سوادی می دانند که آمدن یک مقام کشوری هر چند دردی را دوا نکند، حداقل مشاهده ی مشکلات و بدبختی مردم از نزدیک است ولی کشاورزان امیدوار به امدن چندین باره مسئولین به شهرشان هستند و این را می توان از حضور بدون حاشیه ی این قشر گرامی شرق اصفهان در منزلی در روستای کروه و مسجد جامع ورزنه به درستی فهمید.

وزیر نیرو صحبت هایی مبنی بر اقدامات خود جوش کشاورزان بیان کرد ولی در این زمان آنچه ضرورت کلام می باشد دریافت آب به طور کامل در کشت پاییزه است تا گندم های پاشیده شده در زمین در بی آبی دوباره بعد از بهار، نخشکد و ضرری دیگر بر کشاورزان وارد کند.

وزیر قول پیگیری در دادن تسهیلات در ادامه ساماندهی رودخانه را در آینده پس از طرح این موضوع در تهران داد و این بار کشاورزان به وضوح شاهد این وعده بودند.

 

آنچه مطرح شد:

امام جمعه

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام حمید رضا صادق زاده با طرح چند نکته ی مهم در خصوص زاینده رود گفت: طبق قانون توزیع عادلانه ی آب ماده ی 44 اگر به حقابه داران آب کشاورزی را ندهند می بایست خسارت آن را پرداخت کنند و یا از منابع نزدیک، به مقدار مورد نیاز آب تامین شود. می توان گفت هیچ کدام از این دو شرط به طور کامل عملی نشد.

امام جمعه شهر ورزنه با تاکید بر جاری بودن آب زاینده رود اظهار داشت: 32 بند ابگیر بعد از سد و 12 بند، بعد از سد زاینده رود است که باعث پرت آب می شود و خود یک برداشت بی رویه از این آب است که می بایست رسیدگی کامل در این خصوص انجام شود.
وی با عدم قبول در برداشت های بی رویه از زاینده رود متذکر شد: آقای احسانی مدیر رودخانه زاینده رود از 3 درصد برداشت غیر مجاز خبر داد در صورتی که ما حتی برداشت های مجاز از حقابه ی به حق کشاورزان را هم قبول نداریم.

صادق زاده با ذکر این مطلب که نیازی به حضور استاندار یزد در شورای هماهنگی زاینده رود نیست اذعان کرد: ضمن تقدیر و تشکر از استاندار اصفهان از تلاش جهت تصویب شورای 9 ماده ای آب، از وزیر نیرو درخواست عملی شدن این بندها را داریم و تاکید می کنیم که هر چه زودتر این طرح ها عملی شود و بر روی کاغذ نماند.
وی در پایان با مخالفت شدید از برداشت آب سولگان گفت: اگر طرحی که بعد از 18 سال به تصویب رسیده است قابلیت اجرا پیدا کند ابتدا می بایست به سمیرم و باغ های سیب و بعد به حقابه داران اصفهان تعلق گیرد نه اینکه به خارج از استان انتقال یابد و وزیر می بایست در خصوص این مساله تدبیر کند.

 

IMG_4971

مهندس چیت چیان با اشاره به ساماندهی رودخانه زاینده رود اظهار داشت: ابتکار مردم به صورت خودجوش در این امر، می طلبد که دولت با تامین اعتبار مناسب به این مهم تسریع ببخشد.
وزیر نیرو افزود: آزاد سازی آب در 16 آبان ماه برای کشت پایئزه انجام خواهد شد و انشالله بتوان حداکثر استفاده را از این آب برد.
وی برداشت های بی رویه از آب زاینده رود را علت اصلی خشکیدن زاینده رود دانست.
چیت چیان در ادامه در زمینه طرح تونل کوهرنگ تصریح کرد: اجرای تونل سوم کوهرنگ جبران قسمت عمده ای از برداشتها را خواهد کرد.

IMG_4935
حجت الاسلام ابو ترابی فرد نائب ریئس مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: برنامه ریزی مناسب برای استفاده بهینه از آب می تواند مشکلات شرق اصفهان وکشاورزان را برطرف کند.
نائب ریئس مجلس با اشاره به ولایت مداری مردم شهر ورزنه و بخش بن رود اظهار داشت: حضور منحصر به فرد مردم این منطقه در انتخابات مختلف این امر را تائید می کند.

IMG_4855
دکتر کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بازدید وزیر نیرو و نائب رئیس مجلس از منطقه را نقطه عطفی برای حل مشکلات منطقه دانست وگفت: ساماندهی رودخانه زاینده رود، پرداخت خسارات کشاورزان، تکمیل طرحهای آب رسانی به رودشتین و ورزنه و اجرای مصوبات 9 گانه را از مطالبات اصلی مردم می باشد که با تامین اعتبار مناسب از طرف دولت می تواند محقق گردد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.