سرویس: اجتماعی 06:14 - شنبه 04 آبان 1392

در مراسم معمم شدن طلاب به دست آیت‌الله مظاهری

ایفای نقش طلبگی متوقف بر عدالت آنها است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بیش از هر عامل دیگری، عمل نیکو و حسن رفتار یک طلبه، می‌تواند مبلغ و معرف دین مبین اسلام و مذهب حقۀ تشیع باشد.

13920804000019_PhotoA

به گزارش اصفهان شرق: آیت‌الله العظمی حسین مظاهری در این مراسم، با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر، معمّم شدن طلاب را افتخاری بزرگ برای آنان بر شمرده و خاطرنشان کردند: روش زندگی و شیوۀ رفتار و گفتار طلاب پس از معمم شدن باید تحول یابد و اگر در گذشته، از گناه و معصیت، اجتناب جدی داشتند، اکنون لازم است از اعمال خلاف مروت و خلاف شأن طلبگی نیز بپرهیزند.

آیت‌الله مظاهری دراین‌باره افزود: طلاب علوم دینی و به خصوص طلابی که ملبس به لباس روحانیت می‌شوند، باید ضمن رعایت آداب و رسوم اجتماعی و زندگی بین مردم، زی طلبگی را مراعات کنند و گفتار یا کرداری که عرف متدین و متشرع جامعه نمی‌پسندد، از آنان سر نزند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر ضرورت برخورداری طلاب و روحانیون از ملکۀ عدالت، تصریح کردند: ایفای نقش طلبگی و انجام وظایف و مسئولیت‌ها توسط طلاب و روحانیون، متوقف بر عدالت آنها است.

وی با اشاره به کافی نبودن تقید به ظواهر شرع برای طلاب علوم دینی، اظهار داشتند: سربازان حضرت ولی‌عصر«ارواحناه‌فداه» باید با استمرار رعایت تقوا و تمرین تقید به ظواهر شرع، به ملکۀ عدالت دست یابند و به مرتبه‌ای برسند که اجتناب از گناهان و مکروهات و نیز اهمیت به انجام واجبات و مستحبات، به طور ناخودآگاه در متن زندگی آنان جاری باشد.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به مسئولیت خطیر طلاب و روحانیون در هدایت جامعه و به خصوص ارشاد اطرافیان، افزودند: بیش از هر عامل دیگری، عمل نیکو و حسن رفتار یک طلبه، می‌تواند مبلغ و معرف دین مبین اسلام و مذهب حقۀ تشیع باشد.

وی ادامه داد: جوانان همواره این پرسشها را از روحانیون می پرسند و از همین رو باید طلاب و روحانیون جوابگوی این شبهات باشند و این جوابگویی نیاز به کار علمی و تلاش دارد.

وی تصریح کرد: یک طلبه باید حد اقل روزی ۱۲ ساعت کار علمی و تلاش طلبگی داشته باشد و در سه حوزه اخلاق، احکام دینی و اعتقادات اسلامی مطالعه بسیار داشته باشند.

وی ادامه داد: یک طلبه و روحانی نباید صرفا به خواندن کتابهای درسی اکتفا کند بلکه باید مطالعات جانبی فراوانی داشته باشد و در این مسیر باید خوب ملا شد و نمی شود درس نخوانده ملا شد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: در قیامت از چند چیز از جمله اینکه جوانی ات را چگونه گذرانده ای و عمرت را چگونه مصرف کرده ای بازخواست می شویم.

وی افزود: باید مراقب بود با کارهای بیهوده ولغو عمر خود را تباه نکنیم زیرا دوری از این کارها برای همه لازم و برای طلاب حوزه های علمیه لازم تر است.

آیت الله مظاهری بر انس طلاب با قران تاکید کرد و افزود: طلاب باید هر روز و هر شب با این کتاب آسمانی انس داشته باشند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.