سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:30 - شنبه 10 آبان 1393

عواقب استفاده از وسایل گرمایشی نامناسب در فصل سرما

گرمابخش‌هایی که سردی جان را هدیه می‌کنند

این روزها با سرد شدن هوا و استفاده از وسایل گرمایشی برخی بی‌احتیاطی‌هایی برای گرم‌کردن محیط صورت می‌گیرد که نه تنها گرمی در بر ندارد که سردی جان و مرگ خاموش را نیز به همراه دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ این روزها با خنکای هوا و نسیم‌های سرد پاییزی هوا کم‌‌کم رو به سردی رفته و مردم را به این فکر انداخته است که وسایل گرمایشی خود را از داخل انباری بیرون بیاورند و نصب کنند. شاید دلیل مرگ و میرهایی که سالانه ناشی از گاز (CO) رخ می‌دهد این است که افراد از خطرات گاز مونوکسیدکربن (CO) آگاهی لازم را ندارند و یا وسایل گرمایشی را نادرست نصب می‌کنند و به همین دلیل همه ساله با آغاز فصل سرما تعداد زیادی از افراد بر اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست می‌دهند.

بر خلاف تصور عوام که به نظر می‌رسد گازگرفتگی بر اثر خفگی و مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن (CO) بیشتر در بناهای نوساز و یا در حال تعمیر که در تهویه مشکلی دارند دیده می‌شود، گاها در مواردی هم به دلیل نصب مجدد و نادرست وسایل گرمازا همچون بخاری، شومینه، گاز پیک‌نیک، زغال، دم‌گرفتگی در حمام هم دیده می‌شود.

حتی آلودگی‌های مختلف موجود در هوا نیز می‌تواند به صورت حاد و یا مزمن سبب ایجاد عارضه‌های خطرناک و حتی مرگ شود که برخی از این آلودگی‌ها شامل درجه حرارت بالا، نور خورشید، هیدروکربن‌های تولید شده توسط اتومبیل‌ها،سولفید هیدروژن و مونوکسیدکربن است.

* شومینه؛ لوکس‌گرایی با چاشنی مرگ

 

شومینه از آن دسته گرمازاهایی است که مصرف بالا و ایمنی پایین آن، سبب شده این وسیله به عنوان یک گرمازای نامناسب شناخته شود. مونوکسیدکربن منتشره از شومینه، به دلیل باز بودن محوطه جلوی آن، به طور کامل از طریق هواکش دفع نمی‌شود و ممکن است به خاطر همین مسأله سلامت افراد به خطر بیفتد. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد در میان وسایل گاز سوز، شومینه بسیاری از آمار فوت‌شدگان ناشی از گاز گرفتگی را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در سال‌های اخیر به دنبال لوکس‌گرایی در ساختمان‌ها، استفاده از شومینه در ساختمان‌ها به یک مد فراگیر تبدیل شده است.

* هیچ گونه نظارتی بر استاندارد بودن تجهیزات شومینه وجود ندارد

یکی دیگر از معایب این وسیله گرمازا نداشتن شیشه یا هرگونه محافظ در جلوی آن است که از سوی دیگر با توجه به سرد شدن هوا و احتمال افت فشار یا قطعی گاز، امکان خاموش شدن شومینه و وقوع حوادث تلخ بیشتر می‌شود.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر در ساخت شومینه‌ها که تنها جنبه زیبایی اتاق پذیرایی را دارد، هیچ گونه نظارتی انجام نمی‌شود و همین امر سبب شده که در نصب آن استانداردها و الزامات ایمنی رعایت نشود، ضمن اینکه اغلب تجهیزات مورد استفاده این وسایل گرمایشی فاقد هر گونه مهر استاندارد است و واحدهای تولیدکننده و نیز نصب‌کننده این تجهیزات تاکنون برای ارتقای سطح ایمنی تولیدات خود تحت فشار قرار نگرفته‌اند از همین رو شاهدیم که در نصب این تجهیزات فاکتورهای ایمنی لازم رعایت نمی‌شود.

*گاز پیک‌نیک گرمابخش مرگ‌آفرین

 

یکی از مواردی که طبق گزارشات مسئولان آتش‌نشانی و نیز اورژانس به عنوان یک عامل خفگی و مسمومیت با گاز (CO) گزارش شده است، مسمومیت‌های پی در پی است که از طریق گاز زغال، کرسی، منقل، بخاری‌های نفتی و حتی چراغ روشنایی، اجاق گاز، پیک نیک، سماور گازی و پلوپز گازی گزارش می‌شود.

برودت هوا و در دسترس بودن پیک‌نیک‌ها و سایر وسایل گرمازا در سایزهای بسیار کوچک که در بازار وجود دارد سبب شده است که بسیاری از مردم و نیز کسبه برای استفاده از از تمایل نشان دهند و حتی رانندگان وسایل سنگین برای گرم شدن از آن در داخل خودرو استفاده‌ کنند که همین امر خطر گازگرفتگی را با توجه به بسته بودن محیط خودرو بیشتر می‌کند.

*بیشترین مرگ خاموش خانوادگی با آبگرمکن و بخاری است

 

آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یکی از بیشترین مواردی است که به نوعی مرگ و میر افراد را به خصوص در فصل سرد سال به خود اختصاص داده است.

آبگرمکن یا بخاری‌هایی که یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب هستند، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است، لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت سبب ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

تمام دودکش‌ها باید وسیله انتهایی ضدباد (کلاهک) مناسب و دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون داشته باشند و این در حالی است که برخی با به کارگیری آب گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا ناخواسته سبب این حادثه می‌شوند.

*مرگ خاموش جان 100 اصفهانی را گرفت

 

بر اساس گزارش پزشکی قانونی استان اصفهان، سال گذشته 81 نفر در استان اصفهان بر اثر گاز گرفتگی فوت کرده‌اند که 20 نفر زن و 61 نفر مرد بودند.

طی 6 ماه گذشته، آمار فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن 15 مورد شامل 4 زن و 11 مرد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 مورد چهار زن و چهار مرد افزایش داشته است.

گاز مونوکسیدکربن یکی از خطرناک‌ترین گازهایی است که می‌تواند سبب مسمومیت تنفسی و مرگ شود، سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید،کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود از علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ مسمومیت با گاز CO است.

هر چند دستگاه‌‌های متولی چنین ادعایی دارند که هر ساله و موقع سرما از طرق مختلف به مردم هشدارهای لازم برای رعایت نکات ایمنی در خصوص احتمال مسمومیت با گاز CO از طریق وسایل گرمایشی اطلاع‌رسانی می‌شود اما در این بین باید نظارت‌های بیشتری بر روی وسایل گرمایشی به‌خصوص در منزل و نیز صنوف و مغازه‌دارها داشته باشند.

ضعف نظارت بر وسایل گرمایشی بخصوص شومینه‌ها و وسایل جانبی دست‌ساز آن، پکیج‌ها و احتمال خطر گازگرفتگی ناشی از آن، آبگرمکن‌های غیر استاندارد و وسایل جانبی آن که توسط برخی از صنوف ساخته و توسط تعمیرکاران نصب می‌شود، بعضا منجر به ایجاد گازگرفتگی می‌شود که نظارت بیشتر از طریق اداره کل استاندارد را می‌طلبد.

انتهای پیام

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.