سرویس: سیاسی » بین الملل 10:26 - شنبه 04 آبان 1392

دلیل گلایه دوستانه مرکل از آمریکا چیست؟

شهروندان آلمانی متعجب از سکوت صدراعظم

صدراعظم آلمان واکنش بسیار نرمی را در مواجهه با ماجرای جاسوسی ایالات متحده از خود و شنود تلفن همراهش اتخاذ کرده است؛ واکنشی که تعجب بسیاری از شهروندان آلمانی را برانگیخته است. به راستی سکوت مرموزانه مرکل در برهه حساس فعلی را چگونه می‌توان مورد واکاوی قرار داد؟

به گزارش اصفهان شرق: به دنبال جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از شهروندان فرانسوی و همچنین شنود موبایل صدراعظم آلمان، رهبران این ۲کشور خواستار امضای یک توافقنامه با آمریکا برای توقف این اقدامات شدند.  به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از هزاران شهروند فرانسوی و شنود مکالمات تلفنی مرکل صورت گرفت، تاکید کرد که ما خواستار اقدام عملی از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و نه فقط عذرخواهی خشک و خالی هستیم.

دراین زمینه آمریکا توافقنامه ای تحت عنوان «5 چشم» در زمینه عدم جاسوسی با کشورهای انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا بعد از جنگ جهانی دوم امضا کرده است.آنگلا مرکل همچنین گفت: دوستی و شراکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان با آمریکا خیابان یک طرفه نیست. ما به آن وابسته هستیم اما واضح است که واشنگتن نیز نیاز به دوستانی در جهان دارد.

اما واقیعت این که مرکل با وجود این اقدام هنوز آمریکا و یا به زبان ساده بگویم جاسوس تلفنی خود را دوست می داند و با زبان نرم ناراحتی خود را ابراز  می کند! به عبارت بهتر، صدر اعظم آلمان از کشوری که دستور شنود تلفن همراهش را داده است به عنوان یک دوست یاد کرده و بدون اینکه چنین اقدامی را به صورتی قاطعانه محکوم و نسبت به عواقب و تبعات آن هشدار دهد، به نوعی گلایه کودکانه از طرف مقابل پرداخته است. به راستی این اقدام مرکل چگونه قابل تحلیل است؟ آیا صدر اعظم آلمان نسبت به حساسیت افکار عمومی کشورش نسبت به واقعه اخیر آگاه نیست؟ اگر این طور است، چرا صدر اعظم آلمان ترجیح داده است درست در زمانی که جامعه آلمان خواستار واکنش قاطعانه اوست در برابر اوباما و سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا سکوت کرده است؟

بر این اساس آیا مرکل را نباید متهم این ماجرا دانست:

واقعیت امر این است که صدر اعظم آلمان خود نیز در ماجرای جاسوسی آمریکا از شهروندان کشورش متهم است. حزب دموکرات مسیحی آلمان به عنوان حزب حاکم و دیگر احزاب ائتلافی دولت از جمله سوسیال مسیحی ها و دموکراتهای آزاد در جریان جاسوسی گسترده سازمانهای امنیتی آمریکا در کشورشان قرار داشته اند. با این وجود احزاب ائتلافی دولت مرکل هرگز تصور نمی کردند که خود نیز روزی به قربانیان جاسوسی آمریکا تبدیل شوند. بدون شک مقامات آمریکایی نمی توانند ادعا کنند که شنود تلفن همراه مرکل به بهانه مبارزه با تروریسم یا جلوگیری از یک حمله مخرب در اروپا صورت گرفته است! از این رو اقدام سرویسهای امنیتی آمریکا در شنود مکالمات تلفنی صدر اعظم آلمان به نوعی خیانت در رابطه دو طرفه نهان و پشت پرده امنیتی برلین-واشنگتن محسوب می شود. مرکل در تازه ترین موضع خود ضمن انتقاد از آمریکا خواستار امضای یک توافقنامه میان برلین-پاریس با واشنگتن درباره عدم جاسوسی از یکدیگر شد و تاکید کرد جاسوسی از دو متحد بسیار نزدیک واشنگتن سریعا باید متوقف شود.

مرکل از افشای اطلاعات بیشتر هراس دارد

بدون شک شهروندان آلمانی هیچ گاه از پشت پرده ماجرای جاسوسی ایالات متحده آمریکا از خود و همچنین ماجرای شنود مکالمات تلفنی صدر اعظم کشورشان آگاه نخواهند شد. سرویسهای امنیتی ایالات متحده آمریکا و آلمان در این خصوص با یکدیگر مشی همسانی دارند. در صورت افشای پشت پرده معادلات امنیتی شکل گرفته میان برلین و واشنگتن، اطمینان بسیاری از شهروندان آلمانی نسبت به دولت خود از بین خواهد رفت. در این میان آنگلا مرکل نقش بازنده ای مطلق را ایفا خواهد کرد و شاید دامنه بحران به اندازه ای گسترده شود که وی حتی ناچار به استعفا از سمت خود شود. از این رو صدر اعظم آلمان رویکرد بسیار محتاطانه ای را در این خصوص در پیش گرفته است. دوست نامیدن آمریکا در این برهه حساس نشان می دهد که صدر اعظم آلمان عملا خود را در موضع یک مدعی واقعی در برابر واشنگتن نمی بیند و کماکان سعی دارد در این خصوص تابعی از بازی امنیتی ایالات متحده باشد. در هر صورت واشنگتن و برلین در این خصوص هر دو متهم هستند و باید به نوعی در خصوص تقسیم این اتهام میان خود به توافق برسند!

بدون شک نه تنها صدر اعظم آلمان و حزب دموکرات مسیحی، حتی احزاب سوسیال دموکرات و جریان سبزهای آلمان نیز به عنوان احزاب اپوزیسیون ترجیح می دهند که پرونده جاسوسی ایالات متحده آمریکا از کشورشان به سرعت بسته شود. پرونده ای که رد پای بسیاری از احزاب حاکم و اپوزیسیون فعلی آلمانی در آن مشاهده می شود. در این میان تنها امید شهروندان آلمانی در خصوص کشف حقایق ،اطلاعاتی است که از سوی افرادی مانند اداورد اسنودن یا ماموران اطلاعاتی و امنیتی آلمانی و آمریکایی به بیرون درز داده و توسط رسانه ها منتشر می شود. هم اکنون بسیاری از شهروندان آلمانی به خوبی دریافته اند که صدر اعظم کشورشان علاقه ای نسبت به پیگیری ماجرای شنود مکالمه تلفنی خود از سوی طرف آمریکایی ندارد. حتی افشای اولیه این مسئله توسط دولت مرکل نیز می تواند به دلیل جلوگیری از افشای آن توسط رسانه های وابسته به احزاب مخالف باشد. از این رو مرکل خود یکی از اصلی ترین کسانی است که سعی دارد این پرونده مبهم را هر چه سریع تر بدون رسیدن به هرگونه نتیجه ای مختومه اعلام کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.