سرویس: غیر تولیدی » نقلی 01:00 - شنبه 10 آبان 1393

کسب مهارت می تواند زندگی معلولان را تغییر دهد

مدیرعامل مجتمع نیکوکاری رعد: افراد معلول دارای مهارت از نظر توانایی و استعداد هیچ تفاوتی با سایر افراد ندارند و کسب مهارت می تواند زندگی معلولان را تغییر دهد

به گزارش اصفهان شرق؛ صدیقه اکبری، مدیرعامل مجتمع نیکوکاری رعد با اشاره به برنامه ها و فعالیت های مجتمع نیکوکاری رعد گفت: آموزش بر اساس مهارت های فنی و حرفه ای در راستای بازگشت معلولان به کار و اجتماع، استقلال فردی و اجتماعی آنان جزو اولویت ها و برنامه های اصلی این مجتمع است.

وی با بیان اینکه این مجتمع معلولان جسمی – حرکتی را تحت پوشش خود قرار می دهد، اذعان داشت: در مدت 30 سال فعالیتی که در حوزه معلولان داشته ایم در بخش آموزش موفق عمل کرده ایم اما در خصوص اشتغال معلولان نتوانسته ایم به نتایج مطلوبی برسیم.

اکبری با اشاره به ضرورت همراهی و کمک دست اندرکاران در بخش کارآفرینی و اشتغال تاکید کرد: باید از افرادی که متخصص در این بخش هستند کمک بگیریم تا بتوانیم با راهنمایی و مشاوره آنان در حوزه معلولان برنامه ها و طرح های کاربردی تری داشته باشیم.

وی یادآور شد: کلاس های پیش نیاز برگزار کرده ایم تا معلولان از نظر روانی آمادگی حضور و فعالیت در اجتماع را داشته باشند و کیفیت زندگی شان بهبود یابد.

مدیرعامل مجتمع نیکوکاری رعد با اشاره به عدم موفقیت معلولان در خصوص اشتغال خاطرنشان کرد: اجتماع هنوز آمادگی اینکه بتواند درک کند یک معلول توانایی بالایی دارد و می تواند در کنار سایر افراد جامعه به فعالیت های اجتماعی و کار بپردازد.

وی ادامه داد: در قبال محدودیت هایی که معلولان دارند خداوند قدرت های بالاتری به آنان عطا کرده است و توانایی های ویژه ای دارند که قابل احترام است.

اکبری تاکید کرد: باید شرایطی فراهم کنیم تا کارفرمایان به این باور برسند که افراد معلول دارای مهارت از نظر توانایی و استعداد هیچ تفاوتی با سایر افراد ندارند.

وی تصریح کرد: از طرفی خود فرد معلول هم باید به این مرحله از باور برسد که در محیط کار نباید انتظار توجه خاص در خانواده را داشته باشد و در عین حال که به توانایی هایش  احترام گذاشته می شود باید مانند سایر افراد شاغل در مجموعه فعالیت داشته باشد.

اکبری با اشاره به نقش اجتماع در حضور معلولان در فعالیت های اجتماعی خاطرنشان کرد: رسانه ها به ویژه صدا و سیما می تواند در زمینه انعکاس توانمندی، موفقیت ها  و استعدادهای افراد معلول کمک کند، همچنین معلولان مستعد و توانمند را در اجرای برنامه ها حتی برنامه های کودک به کار بگیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها در برنامه های تلویزیونی از افراد معلول استفاده می کنند، ادامه داد: نشان دادن و به تصویر کشیدن فردی که محدودیت دارد می تواند زمینه شناخت بیشتر جامعه از افراد معلول، توانمندی ها و استعدادهایشان فراهم آورد.

اکبری با اشاره به تأسیس دفتر کارآفرینی و اشتغال در سال 92 بیان داشت: این مرکز در زمینه تفکیک، گزینش و جذب کارجویان معلول فعالیت می کند. همچنین در حال رایزنی و برگزاری جلسات کارشناسی با کارآفرینان و افراد فعال در این حوزه هستیم تا بتوانیم زمینه اشتغال بیشتر معلولان را فراهم کنیم.

گفتنی است، مجموعه نیکوکاری رعد از سال 63 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون 5 هزار نفر در این مجموعه مهارت کسب کرده اند و امروز 500 نفر توانیاب در حال آموزش هستند.

منابع رعد از محل کمک های مردمی و حمایت های افراد نیکوکار اداره می شود. برگزاری بازارهای خیریه، برنامه های فرهنگی، آموزش های فنی حرفه ای، توانبخشی و مددکاری و مشاوره از جمله فعالیت های مجتمع نیکوکاری رعد است.

بر اساس این گزارش، مرکز علمی کاربردی این مجتمع برای توانیابانی که امان و علاقه ادامه تحصیل دارند با هدف آماده سازی بیشتر این افراد برای ورود به جامعه و بازار کار تأسیس شده است و در حال حاضر 530 دانشجو در 6 رشته تحصیل می کنند.

پایان پیام

منبع:شبستان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.